Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obchvat Frýdku-Místku je v ohrožení. Čeká se na souhlas Unie

  17:12aktualizováno  17:12
Ředitelství silnic a dálnic zveřejnilo ve věstníku veřejných zakázek informace pro firmy, které by mohly mít zájem o stavbu obchvatu Frýdku-Místku. Postaven by měl být za 3,8 miliardy korun bez DPH během 48 měsíců od zahájení stavby. Zda a hlavně kdy se začne stavět, ale zatím není jisté.

Na obchvat už ve Frýdku-Místku čekají desítky let. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

„Ve věstníku jsme zveřejnili předběžné oznámení. To neznamená, že vzápětí budou podávány nabídky. My jsme prakticky připraveni, jsou vydána stavební povolení na některé objekty a část trasy. Je potřeba dokončit stavební řízení, kde se čeká na stanovisko ministerstva životního prostředí,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Stavbu obchvatu totiž komplikuje nová legislativa, kvůli které ztratil na jednom z úseků platnost již schválený proces EIA. Bez něj nelze získat chybějící stavební povolení.

„O oznámení ve věstníku veřejných zakázek víme, ale zda se bude brzy i stavět, zatím jasné není. V tuto chvíli pořád není dořešen problém s EIA, a dokud se nevyřeší, stavět se nebude,“ říká proto náměstek frýdecko-místeckého primátora Karel Deutscher.

Českou republiku bude na jednání s Evropskou komisí, která může jako jediná rozhodnout o výjimce pro studie vlivu stavby na životní prostředí EIA, zastupovat ministerstvo životního prostředí. To chce prosadit, aby studie, které vznikly podle starší legislativy, šlo i nadále používat.

„Evropská komise tvrdě požaduje, aby byly vypracovány nové studie EIA, my chceme prosadit, abychom mohli použít již vydaná stanoviska,“ vysvětluje mluvčí ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková. „Nepůjde to u všeho, hlavně u staveb, u nichž došlo k významným změnám, ale tam, kde změny neproběhly, chceme uspět,“ dodává.

Buď dohoda, nebo nová studie

Jednání s Evropskou komisí je naplánované na 3. února. Pokud by Česká republika neuspěla, musely by se studie o vlivu stavby na životní prostředí vypracovávat znovu.

„V nových studiích by se musely některé věci doplňovat, nestačilo by jim jen znovu projít schvalovacím procesem. Kvůli faktu, že Česká republika neměla posledních deset let svou legislativu v souladu s evropskou, jsou nové požadavky na studie EIA odlišné,“ vysvětluje mluvčí Roubíčková.

Na stavbu obchvatu Frýdku-Místku je několik stavebních povolení již vydáno. V podstatě chybí jen jedno, které vázne právě na zablokovaném procesu EIA. Podle Karla Deutschera ale může být ještě hůř.

„Problém se studií EIA se vztahuje na jeden úsek stavby, kde ještě není vydáno stavební povolení. Může se ale stát, že budeme muset vypracovat novou studii EIA na celý obchvat. I o tom se bude rozhodovat při jednání s Evropskou komisí 3. února,“ upozorňuje Deutscher.

Dávají peníze, určují pravidla

Rozhodnutí Evropské komise je pro stavbu obchvatu Frýdku-Místku klíčové proto, že většinu nákladů chce stát hradit právě z evropských fondů. A kdo dává peníze, určuje i pravidla.

Celkem by mělo být na 8,5 kilometru obchvatu postaveno dvacet mostů, tři mimoúrovňové křižovatky a 29 protihlukových stěn, stojících prakticky na polovině jeho délky. Po dostavění by měl být obchvat zařazen mezi dálnice.

„Stavba byla celou dobu připravována jako rychlostní silnice, podle novely zákona to tedy teď bude dálnice. Rychlostní silnice je parametricky skoro totožná s dálnicí, takže se jedná spíše o změnu názvu, než cokoli jiného,“ vysvětlil mluvčí Studecký.







Hlavní zprávy

Jobs Contact Consulting, s.r.o.
Materiálový specialista (od 35.000 Kč

Jobs Contact Consulting, s.r.o.
Hl. m. Praha, Středočeský kraj, Jihočeský kraj, Plzeňský kraj, Karlovarský kraj, Ústecký kraj, Liberecký kraj, Královéhradecký kraj, Pardubický kraj, kraj Vysočina, Jihomoravský kraj, Zlínský kraj, Olomoucký kraj, Moravskoslezský kraj, EU, Slovensko
nabízený plat: 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.