Na obchvat už ve Frýdku-Místku čekají desítky let.

Na obchvat už ve Frýdku-Místku čekají desítky let. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Obchvat Frýdku-Místku je v ohrožení. Čeká se na souhlas Unie

  • 1
Ředitelství silnic a dálnic zveřejnilo ve věstníku veřejných zakázek informace pro firmy, které by mohly mít zájem o stavbu obchvatu Frýdku-Místku. Postaven by měl být za 3,8 miliardy korun bez DPH během 48 měsíců od zahájení stavby. Zda a hlavně kdy se začne stavět, ale zatím není jisté.

„Ve věstníku jsme zveřejnili předběžné oznámení. To neznamená, že vzápětí budou podávány nabídky. My jsme prakticky připraveni, jsou vydána stavební povolení na některé objekty a část trasy. Je potřeba dokončit stavební řízení, kde se čeká na stanovisko ministerstva životního prostředí,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Stavbu obchvatu totiž komplikuje nová legislativa, kvůli které ztratil na jednom z úseků platnost již schválený proces EIA. Bez něj nelze získat chybějící stavební povolení.

„O oznámení ve věstníku veřejných zakázek víme, ale zda se bude brzy i stavět, zatím jasné není. V tuto chvíli pořád není dořešen problém s EIA, a dokud se nevyřeší, stavět se nebude,“ říká proto náměstek frýdecko-místeckého primátora Karel Deutscher.

Českou republiku bude na jednání s Evropskou komisí, která může jako jediná rozhodnout o výjimce pro studie vlivu stavby na životní prostředí EIA, zastupovat ministerstvo životního prostředí. To chce prosadit, aby studie, které vznikly podle starší legislativy, šlo i nadále používat.

„Evropská komise tvrdě požaduje, aby byly vypracovány nové studie EIA, my chceme prosadit, abychom mohli použít již vydaná stanoviska,“ vysvětluje mluvčí ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková. „Nepůjde to u všeho, hlavně u staveb, u nichž došlo k významným změnám, ale tam, kde změny neproběhly, chceme uspět,“ dodává.

Buď dohoda, nebo nová studie

Jednání s Evropskou komisí je naplánované na 3. února. Pokud by Česká republika neuspěla, musely by se studie o vlivu stavby na životní prostředí vypracovávat znovu.

„V nových studiích by se musely některé věci doplňovat, nestačilo by jim jen znovu projít schvalovacím procesem. Kvůli faktu, že Česká republika neměla posledních deset let svou legislativu v souladu s evropskou, jsou nové požadavky na studie EIA odlišné,“ vysvětluje mluvčí Roubíčková.

Na stavbu obchvatu Frýdku-Místku je několik stavebních povolení již vydáno. V podstatě chybí jen jedno, které vázne právě na zablokovaném procesu EIA. Podle Karla Deutschera ale může být ještě hůř.

„Problém se studií EIA se vztahuje na jeden úsek stavby, kde ještě není vydáno stavební povolení. Může se ale stát, že budeme muset vypracovat novou studii EIA na celý obchvat. I o tom se bude rozhodovat při jednání s Evropskou komisí 3. února,“ upozorňuje Deutscher.

Dávají peníze, určují pravidla

Rozhodnutí Evropské komise je pro stavbu obchvatu Frýdku-Místku klíčové proto, že většinu nákladů chce stát hradit právě z evropských fondů. A kdo dává peníze, určuje i pravidla.

Celkem by mělo být na 8,5 kilometru obchvatu postaveno dvacet mostů, tři mimoúrovňové křižovatky a 29 protihlukových stěn, stojících prakticky na polovině jeho délky. Po dostavění by měl být obchvat zařazen mezi dálnice.

„Stavba byla celou dobu připravována jako rychlostní silnice, podle novely zákona to tedy teď bude dálnice. Rychlostní silnice je parametricky skoro totožná s dálnicí, takže se jedná spíše o změnu názvu, než cokoli jiného,“ vysvětlil mluvčí Studecký.