„Byla tam propadlá vyjádření dotčených orgánů a správců různých sítí. Měla omezenou platnost a musí se získat nová,“ vysvětlil první z problémů předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Obchvat Frýdku-Místku
|
Dodal, že druhý sporný bod se týká únorového stanoviska EIA, vydaného ministerstvem životního prostředí. „Jeho podmínky se musí zapracovat do správního rozhodnutí, které je součástí stavebního povolení,“ upřesnil Patrik s tím, že závěr resortu dopravy vítá.
Zdržení v řádech měsíců. Snad
Ministerstvo mu dalo za pravdu. Stavební povolení totiž vydalo v únoru 2015. Pak se ale změnily podmínky posuzování vlivu stavby na životní prostředí a ministerstvo životního prostředí letos v únoru vydalo ke stavbě stanovisko, v němž určilo závazné podmínky pro stavební řízení.
„To ale již nemohlo být logicky promítnuto ve stavebním povolení z roku 2015. Jediným způsobem, jak tento nedostatek vyřešit, je tak bohužel zrušení přezkoumávaného stavebního povolení a nově rozhodnout o žádosti o stavební povolení,“ uvedl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.
Doplnil, že rozhodnutí se týká pěti stavebních objektů obchvatu a je zájmem státu, aby se to stihlo v řádech měsíců.
Na obchvat se čeká jako na spásu
Na obchvat přitom město čeká dlouhá desetiletí a silnice je jednou z devíti prioritních staveb loni schválených vládou. Frekventovaný průtah Frýdkem-Místkem je totiž dlouhodobě přetížený, mimo jiné kvůli blízkosti automobilky Hyundai. A obchvat by z města tranzitní dopravu úplně odklonil.
„Každou hrozbu v souvislosti s opožděnou výstavbou obchvatu vnímáme velmi negativně. Naši občané jsou již dlouhá léta zatíženi hlukem, prašností a zplodinami z výfukových plynů. Na obchvat čekají jako na spásu. Stejně tak řidiči, kteří se kvůli předimenzované dopravě často dostávají do dlouhých kolon,“ řekla mluvčí frýdecko-místecké radnice Jana Matějíková.
Připravovaný obchvat města je potřebný i pro celý region, stane se součástí trasy transevropské dopravní sítě Brno – Olomouc – Český Těšín – Krakov. Naváže na už hotové úseky dálnice D48 a rovněž na dálnici D56 vedoucí z Ostravy.
Průtahem Frýdku-Místku projede denně 35 tisíc vozidel
Nenadálý odklad začátků jeho stavby proto se znepokojením sleduje také kraj. „Tranzitní doprava dosud jezdí přes centrum města. Průtahem v současné době projede více než 35 tisíc vozidel denně, z toho téměř pětinu tvoří těžká nákladní vozidla. Oddalování výstavby znamená prodlužení všech negativních vlivů dopravy na obyvatele i na ekonomiku oblasti,“ komentovala mluvčí krajského úřadu Petra Špornová.
Ředitelství silnic a dálnic se teď chystá vyhodnocovat, jak rozhodnutí ministra dopravy ovlivní harmonogram stavby první etapy obchvatu. „Tímto rozhodnutím musí dojít k novému procesu stavebního řízení. Jedná se ale pouze o dílčí stavební objekty,“ sdělil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.