Pro obyvatele Vrchní ulice v jako je i Ludmila Říčná se stala první část obchvatu města noční můrou, nyní tudy totiž jezdí mnohem více aut.

Pro obyvatele Vrchní ulice v jako je i Ludmila Říčná se stala první část obchvatu města noční můrou, nyní tudy totiž jezdí mnohem více aut. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Obchvat nám udělal ze života peklo, stěžují si obyvatelé opavské ulice

  • 2
Hluk, prach a otřesy. Přesně to přineslo obyvatelům ulice Vrchní v Opavě-Kateřinkách poněkud paradoxně dobudování první části severního obchvatu města. Provoz v ulici totiž kvůli tomu výrazně narostl. Situaci má zlepšit další část obchvatu, na potřebné výkupy pozemků ale nyní nejsou peníze.

Když chce Ludmila Říčná z Opavy přejít přes silnici u svého domu, musí si alespoň pět minut počkat, až ji nějaký dobrotivý řidič pustí. V noci leckdy nemůže pořádně spát, větrá jen minimálně. Za vířivou lázní prý nikam nemusí, s každým projetým kamionem se jí zatřepe celý dům.

Po vybudování prodloužené Rolnické ulice a zprovoznění spojky S1, první části severního obchvatu města, se lidem na ulici Vrchní v Opavě-Kateřinkách změnil život.

"Dřív to byla prašná cesta pro JZD a oni z toho udělali okruh. Když se to všechno plánovalo, slibovali nám, že udělají protihluková opatření - vymění okna a budou dělat protihlukové bariéry. Ale doteď nic z toho nikde není, okna už jsme si vyměnili sami," stěžuje si starší paní, která na Vrchní ulici rovněž bydlí.

"I kdybychom se hned chtěli odstěhovat, ten barák je neprodejný. Teď je to navíc ještě horší, protože kolem nás jezdí ve dne v noci řepná kampaň. Nyní tudy vede nejkratší cesta. Volala jsem do cukrovaru a prosila dispečera, ať s tím něco dělá. Chudák na ně ale nemá metr, protože to jsou všechno soukromníci. Slíbil, že jim domluví. Asi na něho moc nedají, protože jezdí bezohledně dál," zlobí se žena.

Pomůže další část obchvatu, na kterou ale nejsou peníze

Podle náměstka opavského primátora Pavla Mališe a zároveň předsedy Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 - I/57 se lidem uleví, až se dokončí severní obchvat města.

"Hlavní protihlukové opatření v této ulici je totiž východní část severního obchvatu. Tato část je téměř před stavebním povolením, ale Ředitelství silnic a dálnic stoplo peníze na výkupy," říká. A podle ŘSD na ni peníze v letošním ani příštím roce nebudou.

Jak dlouho ale takový nápor mohou lidé na Vrchní vydržet? Mališ navíc říká, že se na této ulici s protihlukovými opatřeními nikdy nepočítalo. "Protože tam měl provoz poklesnout po vybudování obchvatu, a to především ten těžký, tranzitní. Za normálních okolností bychom už dneska stavěli," říká.

"Lidé by se měli obrátit na hygienu. V případě, že budou překročeny limity, vyzve správce komunikace k provedení nápravných opatření, což je výměna oken. Podobný případ se už stal na Rybářské ulici," říká Rudolf Klein z dopravního odboru opavského magistrátu.

"Hygienu už jsem kontaktovala, ale měří jen za normální situace, tedy ne, když je řepná kampaň," poukazuje Říčná. Proto alespoň podala návrh na snížení rychlosti.

Pro obyvatele Vrchní ulice v Opavě-Kateřinkách jako je Ludmila Říčná se stala první část obchvatu města noční můrou, nyní tudy totiž jezdí mnohem více aut.

Ludmila Říčná se stejně jako ostatní obyvatelé Vrchní ulice v Opavě-Kateřinkách zlepšení situace zřejmě jen tak nedočká. Na další část obchvatu totiž nyní nejsou peníze.

"Omezení rychlosti už tam je kvůli škole v pracovní dny od 7 do 17 hodin. Nepřetržité omezení nebude problém, ale pokud na to nebude dohlížet policie, je to pro neukázněné řidiče kus plechu u cesty," míní Klein s tím, že zpomalením provozu by se vytvořila souvislá kolona vozidel.