Prodloužená Rudná se začíná řadit mezi „nekonečné“ silniční stavby.

Prodloužená Rudná se začíná řadit mezi „nekonečné“ silniční stavby. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Obchvaty Krnova, Opavy i Frýdku-Místku budou, potíž je s přivaděčem

  • 2
Zatímco v Krnově, Opavě a Frýdku-Místku se už těší, až nové obchvaty odkloní dopravu z jejich center, kraj stále řeší problémy kolem dostavby ostravského dálničního přivaděče Prodloužená Rudná.

Závěr letošního roku a jaro 2017. To jsou termíny, ve kterých by měly začít stavby dvou dlouho očekávaných obchvatů. Ředitelství silnic a dálnic už vypsalo výběrové řízení na zhotovitele východní části severního obchvatu Opavy a severovýchodního obchvatu Krnova.

„Podání nabídek u krnovského obchvatu je stanoveno do konce listopadu. Stavět by se mohlo začít na jaře příštího roku s tím, že hotovo musí být do 48 měsíců po podepsání smlouvy,“ přiblížil aktuální situaci tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace I/11–I/57 Martin Dostál.

Obchvat totiž už nepotřebuje nové posouzení vlivu na životní prostředí. „Stanovisko EIA sice bylo vydáno ještě podle starého zákona, ale obchvat má všechna potřebná stavební povolení. Proto není nutné proces EIA opakovat,“ dodal Dostál.

Obchvat Frýdku-Místku zůstává mezi prioritami

Cena stavby má být 1,238 miliardy korun. „Předpokládám, že vysoutěžená cena bude ale nakonec nižší. Každopádně jsem rád, že jsme se stavby dočkali. Je to šance na zklidnění dopravy ve městě na nynějších komunikacích I. třídy,“ řekl místostarosta Krnova Michal Brunclík.

Stavební práce by do konce roku mohly začít i na opavském obchvatu, přestože zatím není vydáno stavební povolení na 120 metrů hlavní trasy. Chybí tady EIA.

„V rámci úseku probíhá zjišťovací řízení. Po jeho vydání by mělo proběhnout stavební řízení. Zároveň je v běhu výběrové řízení na zhotovitele. Cena tendru je více než 600 milionů korun,“ přiblížil Dostál.

Spokojení mohou být rovněž ve Frýdku-Místku, jehož obchvat stále zůstává na seznamu prioritních staveb. „Situace je v pořádku. Řešilo se pouze to, že to nebude jedna velká zakázka, ale že se vypíše několik menších,“ vysvětlil náměstek hejtmana Daniel Havlík.

Kolem dostavby dálničního přivaděče zůstávají nejasnosti

Nejasnosti však stále zůstávají kolem dostavby ostravského dálničního přivaděče nazvaného Prodloužená Rudná. Ten ministerstvo dopravy v uplynulých dnech vyřadilo ze seznamu prioritních staveb, u kterých má proběhnout zrychlené řízení EIA bez nutnosti celého nového posudku.

Podle názoru resortu dopravy totiž Prodloužená Rudná nepatří do transevropské dopravní sítě. Toto rozhodnutí ale vyvolalo v kraji nesouhlas.

„Hned jsme argumentovali tím, že se jedná o důležitý dopravní uzel a že do sítě automaticky spadá,“ sdělil náměstek hejtmana.

I/11 Ostrava, prodloužená Rudná-hranice okresu Opava

Ministr dopravy Dan Ťok tak nakonec v minulém týdnu přišel s návrhem, že na zbytek silnice postačí zjišťovací řízení, čímž se dokončení neoddálí.

„Stavba Prodloužené Rudné je stále mezi prioritami státu a dokonce je možné ji urychlit. Silnice již totiž má platné stavební povolení na většinu své trasy a na zbývající stovky metrů je možné využít zjišťovací řízení. Tato silnice tak nemusí ani být ve speciálním seznamu staveb, které budou procházet zrychlenou procedurou EIA, jak bylo dojednáno s Evropskou komisí,“ shrnul ministr.

Krajský úřad ještě chce o Rudné jednat

Tento návrh má teď ovšem posoudit krajský úřad. „Máme pocit, že stát se zbavuje zodpovědnosti a přesouvá ji na nás,“ namítl náměstek hejtmana.

Problémem podle něj zůstává, že silnice nefiguruje na seznamu prioritních staveb, který má vláda ve středu schvalovat.

„Když se vyskytnou komplikace, které při vydání stavebního povolení hrozí, tak Ředitelství silnic a dálnic nebude moct uplatnit speciální posouzení EIA a výhody novely. Zpoždění dokončení prací a průtahy tak jsou stále reálné. To nemluvím ani o tom, že to může dojít do stadia, kdy bude nutný celý proces EIA,“ vysvětlil Havlík s tím, že zástupci kraje chtějí s ministerstvem ještě před středečním zasedáním vlády o silnici jednat.