Na obchvat už ve Frýdku-Místku čekají desítky let.

Na obchvat už ve Frýdku-Místku čekají desítky let. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Obchvaty mají problémy, stavby se asi protáhnou

  • 2
Deset vybraných silničních staveb, mezi nimi i obchvat Frýdku-Místku, má šanci na to, že se vyhnou opakování studií EIA, které podle nového zákona zastaraly a nejsou použitelné pro získání stavebního povolení.

Dobrou a špatnou zprávu přivezl ministr dopravy Dan Ťok při své čtvrteční návštěvě Moravskoslezského kraje. Špatnou zprávou je, že se zahájení stavby obchvatu Frýdku-Místku podle všeho zase oddálí, tou dobrou pak šance, že úsek přes řeku Morávku možná získá stavební povolení bez toho, aby se musela provádět nová studie EIA o vlivu stavby na životní prostředí.

„Mám čerstvou zprávu, že Evropská unie souhlasí s námi navrhovaným postupem, míč je nyní na naší straně, chceme udělat všechny legislativní kroky, abychom mohli získat co nejdříve ověřovací stanovisko a pokračovat v přípravě těch staveb,“ řekl Ťok.

Vláda chce parlamentem ve zrychleném čtení protlačit novelu zákona, která by umožnila využít u vybraných staveb starší studie EIA. „Musí se ale udělat novela zákona o životním prostředí. Ta by umožnila získat ověřovací stanovisko i pro těch deset projektů, které nebyly v původní novele,“ dodal ministr.

Další zpráva, kterou do kraje přivezl, už ale tak kladná nebyla. „Na každý úsek budeme dělat výběrové řízení zvlášť,“ rozseknul ministr spor, kvůli kterému se zatím nerozběhla soutěž na stavitele již schváleného úseku stavby obchvatu Frýdku-Místku.

Výběrové řízení pro jednotlivé úseky zabere další čas

ŘSD s ministerstvem dopravy několik měsíců řešilo, zda se bude vybírat stavebník pro všechny úseky najednou, nebo podle toho, jak budou připraveny ke stavbě. A rozhodování oddalovalo vlastní výběrové řízení.

A protože ŘSD bylo připraveno soutěžit celý obchvat v celku, výběrové řízení pro jednotlivé úseky musí jeho pracovníci znovu připravit a to zabere další čas.

„Nebyl tady spor, diskutovali jsme o tom, zda by bylo výhodnější soutěžit obchvat v celku, nebo po částech,“ vysvětluje generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

„Frýdek patří mezi jedenáct staveb, které mají možnost výjimky, je otázkou, zda se nám podaří ta stavební povolení do nějakého určitého času získat. Když jsme dávali dohromady plusy a minusy těch variant, tak jsme se rozhodli, že bude účelnější vést více otevřených výběrových řízení.“

„To je špatná zpráva, která bude znamenat zdržení zahájení stavby obchvatu nejméně o rok,“ nesouhlasí s rozhodnutím náměstek frýdecko-místeckého primátora Karel Deutscher.

Generální ředitel ŘSD mu ale oponuje. „Bude se muset upravit soupis prací, myslíme, že rámcově do dvou měsíců by mohla být zadávací dokumentace upravena, pak se může soutěžit.“

„Dva až tři měsíce potrvá úprava, pak soutěž, možná odvolání účastníků, do toho přijde zima. Toto rozhodnutí stavbu rozhodně výrazně zdrží,“ stojí si za svým náměstek. „Byli jsme ubezpečeni, že začneme letos, ale s tímhle postupem tomu už nevěřím.“

Kvůli studii EIA se zadrhla i výstavba obchvatu Třince

V případě obchvatu Frýdku-Místku již je připravena a schválena stavba jeho místecké části, zhruba od přehrady Olešná po výpadovku na Frýdlant nad Ostravicí a propojení na dálnici od Ostravy. Právě pro tento úsek nyní bude muset ŘSD výběrové řízení připravit a přepracovat. Na studii EIA se zadrhla i příprava třetí části stavby obchvatu Třince z Třanovic do Nebor.

„První pokus nevyšel, ministerstvo životního prostředí vydalo negativní vyjádření, my jsme udělali úpravy nové studie a v nejbližší době bychom měli získat ověřovací stanovisko,“ řekl ministr.

„V druhé polovině roku bych chtěl do vlády přinést materiál, který by nám umožnil vysoutěžit tu stavbu ještě před získáním stavebního povolení, a když bychom jej získali, někdy na přelomu roku 2016-2017, mohlo by se stavět,“ dodal.