V nákupním centru Nová Karolina si Ostravští budou moct zajít i do kina. Na snímku jsou zachyceny poslední úpravy před dokončením.

V nákupním centru Nová Karolina si Ostravští budou moct zajít i do kina. Na snímku jsou zachyceny poslední úpravy před dokončením. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Obří obchodní domy v Ostravě otevírají, ale víc než dva město nepojme

  • 54
Novou obchodní zónu ve čtvrtek otevřel Avion Shopping Park Ostrava, největší nákupní centrum na severu Moravy. Roky klidu bez větší konkurence mu ale pokračovat nebudou. Za pár dní otevře brány také Forum Nová Karolina. Otázkou je, kolik takových megacenter se v krajském městě uživí.

Obchodní dům Avion slavnostně otevřel severní část s 24 obchody, současně zavřel nejstarší, středovou část, kde působilo 42 obchodníků. Někteří odešli, většina se přemístila do jiných prostor.

"Naše prodejní plocha je okolo 100 tisíc metrů čtverečních, což je nejvíc na severu Moravy. Nabízíme přes 150 prodejen a provozoven služeb. Až za rok dokončíme modernizaci nejstarší části, budeme mít asi 190 prodejen na ploše 109 tisíc metrů čtverečních," říká ředitelka Avionu Kateřina Ježková.

Doufají obchodníci, že s prodejnami přibude i zákazníků? "Chceme udržet stejnou návštěvnost jako dosud," říká opatrně Ježková. Proč ten na první pohled skromný cíl, když návštěvnost Avionu dosud i přes krizi každý rok stoupala a od roku 2002 vzrostla z necelých pěti na téměř 10 milionů lidí?

Důvod je zřejmý. Zatímco celých deset let neměl Avion v regionu stejně silného konkurenta, už ve čtvrtek 22. března se to změní. V ten den totiž otevře své brány další obří nákupní centrum: Forum Nová Karolina. Bude mít sice jen poloviční prodejní plochu proti Avionu, ale protože v něm budou menší obchody, vejde se jich tam přes 240.

Konkurence je pro zákazníky výhodná

"Naší výhodou je poloha v blízkosti centra města i dobrá dostupnost veřejnou dopravou. Nabídneme značky, které jinde nejsou, kino a další volnočasové aktivity. Důležité je i to, že naše obchodní centrum je součástí lokality s kancelářemi a byty, která v budoucnu poroste," říká ředitel společnosti Multi Development Luboš Kočí.

Avion bude těžit z toho, že ho lidé znají, je dobře dostupný auty a nabízí 4 000 parkovacích míst zdarma. "Chystáme novinky, jednáme s módními značkami, které v kraji ještě nejsou, a od roku 2014 se víc zaměříme na volný čas," nastínila strategii Avionu Ježková.

"Pro zákazníky je konkurenční prostředí vždy výhodné," říká ekonom VŠB-Technické univerzity Ostrava Igor Kotlán. Podle něj se obě obří centra v Ostravě uživí, ale další už by město nepojalo.

"Vzhledem k mírnému růstu tržeb v maloobchodě si obě centra nejspíš najdou další zákazníky. Ale trh v Ostravě se tím nasytí a další megacentrum tu v nejbližších letech určitě nevznikne. Naopak v jiných větších městech regionu to možné je," míní Kotlán.