Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Yan Renelt, MAFRA

Parníky k Hlučínskému jezeru nepojedou. Odra má sloužit vodním sportům

  • 1
Sny o tom, že lidé nastoupí v Ostravě na parník a dojedou až k Hlučínskému jezeru, sice opět ožívají, ale jen nakrátko. Krajské město řeší, jak proměnit Odru. Řeka by měla sloužit rekreaci a vodním sportům.

Zájem vodáků i obavy starosty Hlučína vyvolaly plány Lukáše Semeráka, které stručně zmínil v MF DNES na konci roku po svém zvolení do funkce radního Ostravy. „Jedním z mých cílů, který snad není z kategorie snů, je oživení projektu propojení Hlučínského jezera a soutoku řek Odry s Opavou a vybudování kanálu pro sportovní využití a rekreační plavbu,“ uvedl.

Na to reagoval starosta Hlučína, který usiluje o to, aby stát zaplatil tři čtvrtě miliardy za celkovou revitalizaci Hlučínského jezera. „Vítáme projekty na zatraktivnění řek. Ostrava by ale nejdřív měla podpořit náš projekt. Hráz Hlučínského jezera je totiž ve špatném stavu a je nutné ji zrekonstruovat dřív, než se začnou budovat vodní stavby na řekách,“ vysvětluje Pavel Paschek.

„Když přijdou povodně, vlna půjde po řece Opavě a dál, proto hrozí, že zničí všechno, co se vybuduje na řekách nad jezerem. V případě, že hráz jezera nevydrží, pod vodou se ocitnou všechny obce nad Hlučínem až k polské hranici, tedy Děhylov, Ostrava a Bohumín,“ nastínil černý scénář starosta města.

Lukáš Semerák (Ostravak), který má jako neuvolněný radní na starosti dopravu v Ostravě, už v souvislosti s proměnou řeky Odry zorganizoval několik pracovních schůzek. Jejich účastníci ovšem Hlučín neřeší.

„Našim úkolem je do konce února vydefinovat, co bychom s Odrou vlastně chtěli udělat - jak bychom ji mohli využít pro rekreaci a vodní sporty. Když se shodneme, zadáme vypracování studie a příští rok už můžeme mít stavební povolení, případně začít se stavebními pracemi. Když se něco pozdrží, začneme stavět v roce 2018,“ plánuje Semerák.

Co přesně a zda vůbec se bude stavět, ale zatím jasné není. Ukáže to až studie. Nejdříve se ale radní města musí shodnout na tom, kterou ze tří základních variant vlastně zvolí.

„Můžeme nechat vše tak, jak je to teď, tedy neměnit nic. Nebo se naopak můžeme rozhodnout pro výstavbu velkého dopravního kanálu Dunaj-Odra-Labe za miliardy, kterým by mohly proplouvat motorové lodě. Tuto variantu prosazuje betonová lobby. Já jsem proti. Třetí varianta by měla být kompromisem obou a podle mě je nejpřijatelnější: Odru upravíme tak, aby sloužila vodním sportům a rekreační plavbě, ale bez motorů,“ líčí Lukáš Semerák.

Změny chtějí plánovat společně s vodáky

Bývalý ostravský náměstek pro dopravu Aleš Boháč připomněl, že už v minulosti se řešila řada variant splavnění řeky Odry.

„Jedna počítala s takovou úpravou koryt Odry i Opavy, aby lidé mohli v Ostravě nastoupit na parník a dojet až k přístavišti u Hlučínského jezera. Nápad se mi líbil, šlo by jen o lodě s menším ponorem, ale vodáci byli proti,“ vzpomíná Boháč. „Každá z variant měla své příznivce i odpůrce. Než město o nějaké rozhodlo, skončil jsem ve funkci a plány usnuly.“

Proti úpravám řeky pro motorové lodě byli tehdy vodáci, kteří Odru využívají. Názor nezměnili.

„Doufám, že nás magistrát přizve k jednání. Kvůli parníkům by byly nutné takové úpravy, které by řeku s jejími chráněnými meandry zničily. Stala by se z toho rovná lajna bez vlnek a peřejí, nezajímavá pro sportovní lodě a kajaky,“ upozorňuje Adam Šindler, šéf ostravského Spolku vodáků Campanula.

Radní Semerák ujistil, že do plánování změn na Odře se chce pustit společně s vodáky. „Už jsme téma probírali i s ostravským senátorem Leopoldem Sulovským, který také jezdí na vodu. Dohodli jsme se, že na další schůzku svolá zástupce všech vodáckých spolků, které na Odře fungují. Naším cílem je, aby řeka sloužila lidem,“ dodal.