Radnice v Ostravě-Porubě nechala vyfrézovat podobné červené zpomalovací pásy z granulátu na Hlavní třídě, které byly úplně nové a stály milionu korun (Ilustrační snímek)

Radnice v Ostravě-Porubě nechala vyfrézovat podobné červené zpomalovací pásy z granulátu na Hlavní třídě, které byly úplně nové a stály milionu korun (Ilustrační snímek) | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Policie vyšetří, proč radnice v Porubě zničila nové zpomalovací pásy

  • 10
Obyvatel Ostravy-Poruby podal trestní oznámení na radnici. Lumíra Cyruse úředníci a zastupitelé naštvali tím, že nechali z Hlavní třídy odstranit červené zpomalovací pásy u přechodů pro chodce. Osm bezpečnostních pruhů ze speciálního granulátu v milionové hodnotě bylo zcela nových.

Patálie se zpomalovacími pásy v Ostravě tak nekončí. Akci přitom provázejí od začátku. Investor - Ostravské komunikace - totiž musel část z nich záhy po dokončení reklamovat, protože se drolily.

A brzy poté začalo radnici Ostravy-Poruby vadit osm pásů na Hlavní třídě natolik, že hotové dílo nechala zrušit, což ji stálo dalších 300 tisíc. Právě o tenhle kšeft zahrnující opakované vyfrézování a položení nového silničního koberce se teď na základě trestního oznámení zajímá policie.

"Vadí mi, že místní radnice mrhá penězi a ještě si dělá z lidí srandu. Protože mi od dubna neodpověděli na písemné dotazy, podal jsem trestní oznámení na neznámého pachatele s podezřením na zneužití pravomoci veřejného činitele a porušení povinností při správě cizího majetku," řekl Lumír Cyrus z Ostravy-Poruby.

Vedoucí obvodního policejního oddělení v Ostravě-Porubě Dalibor Kereškéni potvrdil, že případ prověřují od poloviny června. Ale zatím jen jako podnět občana.

"Dosud nic nenasvědčuje tomu, že by se stal trestný čin nebo přestupek. Spíš to vypadá na šum v komunikaci mezi organizacemi města. Případné pochybení však není v kompetenci policie," upozornil policista s tím, že šetření uzavřou zřejmě do konce srpna.

"Všichni víme, že pruhy zmizely kvůli bruslařským závodům"

Lumír Cyrus chce ale znát odpověď na otázku: Kdo za to může? "Když policie případ odloží, budu žádat radu obvodu, aby zjistila viníka a vymáhala po něm náhradu škody. Vždyť za ty peníze se přece dalo udělat hodně užitečného," míní Cyrus, kterého navíc štve, že radnice zdůvodňuje likvidaci pruhů snahou o větší bezpečnost.

"Všichni vědí, že červené pruhy na Hlavní třídě zrušili kvůli tomu, aby se tam mohly konat mezinárodní bruslařské závody. Někdo na to při plánování zapomněl. Kvůli tomu přišlo město o 1,3 milionu korun. Zbytečně," míní Cyrus.

Organizátoři závodů na jaře netajili, že na drsném povrchu by in-line bruslaři nejezdili, ale také tvrdili, že o červených pásech nic nevědí. A porubská radnice dál trvá na tom, že důvody zrušení pásů byly jiné. A striktně odmítá, že by někdo ze zaměstnanců pochybil.

"Adhezní pruhy objednala společnost Ostravské komunikace. Ta se stará i o silnici na Hlavní třídě, kde je 30 přechodů a denně tam procházejí tisíce lidí. Ukázalo se, že červené pásy nejsou pro bezpečnost dostačující," líčí mluvčí Poruby Jana Končítková.

Strážníci podle ní měřením zjistili, že i po instalaci pásů povolenou rychlost překračovala více než čtvrtina řidičů. "Proto jsme dali přednost komplexnímu systému bezpečnostních opatření: nástřiku 3D optických přechodů a instalaci statických radarů," uvedla Končítková.

Lumíru Cyrusovi ale vadí, že obvod argumentuje rychlou jízdou. "Zpomalovací pásy přece nejsou od toho, aby zabránily v rychlé jízdě řidiči. Jejich úkolem je zkrátit brzdnou dráhu, když šlápne na brzdy," vysvětluje muž. To vše je podle něj jen další důkaz, že pruhy musely pryč kvůli bruslení. "Někdo z radnice udělal chybu, když na závody nepomyslel dřív," míní.

Byl to šum v domluvě, míní šéf Ostravských komunikací

Podle Končítkové radnice předem nevěděla o plánech Ostravských komunikací. To ale mluvčí městské firmy Jiří Maléř popřel.

"Ostravské komunikace ušetřily loni peníze a chtěly je využít ke zvýšení bezpečnosti v dopravě. Pracovníci firmy požádali obvody o vytipování rizikových přechodů a dostali informace e-mailem," uvedl.

S tím mluvčí Poruby souhlasí. Problém vznikl podle ní tím, že nikdo neupřesnil, jaké bezpečnostní prvky chce k přechodům umístit. "Je pravděpodobné, že nastal šum v komunikaci a obvody se nedozvěděly, co přesně se tam bude dít," potvrdil nakonec i Maléř.

Primátor města o problému ví. "Nedá se zcela zamezit chybám při koordinaci takového množství lidí, jaké má Ostrava i její organizace," říká Petr Kajnar. "Toto je ale výjimka. Počkám na výsledky šetření," dodal.