Desítky milionů za požár vozovny zaplatí Opava, majetek nebyl pojištěn

  • 18
Opravy i pořízení nových vozů po nedělním požáru vozovny opavského dopravního podniku bude muset město podle všeho hradit ze svého. Trolejbusy ani hala, kde v neděli hořelo, totiž nebyly pojištěny. Škoda způsobená požárem se přitom vyšplhala na desítky milionů korun.

Až v pondělí ráno mohli do míst, kde v neděli odpoledne oheň zlikvidoval téměř pětinu opavských trolejbusů, vstoupit vyšetřovatelé.

"Požár byl zlikvidován po třiadvacáté hodině, do sedmi hodin ráno jsme pak požářiště kontrolovali. Pak se rozběhlo vyšetřování našich specialistů i policie," konstatoval velitel opavských hasičů Kamil Pastušek.

"Podařilo se, byť nám hašení ztěžovaly troleje natažené prakticky v celém prostoru, zachránit dvě třetiny haly i s vozidly, které v ní stály. Sedm trolejbusů ale bohužel shořelo," dodal.

Pro opavskou dopravu znamená zničení sedmi trolejbusů podstatnou ztrátu. Celkově jich tamní dopravní podnik vlastní 34, stejný je i počet autobusů. Na opavské linky přitom v průběhu pracovního týdně vyjíždí každý den třiadvacet trolejbusů. Velká záloha městu tedy nezůstala.

O pokrytí nečekané ztráty se spolu s opavským dopravním podnikem podělily hned dvě firmy. "Pomohl nám ostravský Dopravní podnik, který nám zapůjčil pět autobusů, dva vozy poskytla také společnost TQM," upřesnila opavská mluvčí Lada Dobrovolná.

"Jelikož autobusy ostravského dopravního podniku nemají přístroje vhodné pro odbavování na opavských trasách, byly nasazeny na méně využívané linky, kde se nyní jezdí prakticky zadarmo," dodala.

Trolejbusy měly jen zákonné pojistky, pojištěna nebyla ani hala

Zadarmo pro opavský dopravní podnik, potažmo magistrát, ale nebude řešení následků nedělního požáru. Poničené trolejbusy, ani hala v níž parkovaly, totiž nebyly pojištěny.

"Trolejbusy měly jen zákonné pojistky, havarijní ani jiné pojištění si nemůžeme z finančních důvodů dovolit," vysvětlil ředitel opavského dopravního podniku Radek Filipczyk.

"Vím, že když se o to někdo před časem zajímal, vycházelo nám, že bychom na pojištění jednoho trolejbusu museli vynaložit okolo 120 tisíc korun ročně. A takovou částku prostě nemáme," dodal ředitel.

Obdobně je na tom s pojištěním i hala, v níž hořelo. Ani ona nemá sjednanou pojistku, byť by se tento fakt měl za pár týdnů změnit. "Hned po mém nástupu do ředitelské funkce jsme zahájili výběrové řízení na pojištění majetku, kvůli zákonným lhůtám potřebným pro takové výběrové řízení ale ještě pojistky nejsou platné," vysvětlil Filipczyk.

Do normálu by se opavská doprava měla vrátit na konci tohoto týdne. "Nyní nám chybí pro zajištění trolejbusové dopravy devět vozů, do pátku bychom chtěli všechny výpadky nahradit. Samozřejmě nemůžeme vyloučit, že některé náhradní vozy budeme muset nasazovat i nadále, protože nyní nemáme k dispozici žádnou zálohu, ale doufám, že se nám to podaří," dodal ředitel dopravního podniku.