Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Firma, která měla opravit Ostravicu, žaluje město o půl druhé miliardy

  12:55aktualizováno  12:55
Chátrající Ostravica v centru krajského města se opravy a propojení s obchodním centrem nedočká. Investor projektu žaluje Ostravu o více než miliardu a půl. Město navíc přišlo o dvě stě milionů na inteligentní dopravní systém, který by Ostravanům usnadnil průjezd městem.

Žalostný stav módního domu Ostravica-Textilia v centru Ostravy. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Oba dlouho chystané projekty za stovky milionů korun padly. Důvody se liší, ale příčina je stejná: peníze. Město teď čeká boj o téměř dvě miliardy korun.

Obě "jobovky" se radní dozvěděli téměř současně. V úterý dopoledne oznámil magistrát, že společnost Amádeus Real žaluje Ostravu o téměř 1,6 miliardy korun a úroky z prodlení za neuskutečněnou investici.

Neúspěšný prodej

Prodej Módního domu Ostravica-Textilia majiteli v únoru nevyšel, jak plánoval. V dražbě za něj chtěl 158 milionů korun. Historické budově však tímto způsobem kupce nenašel. Více si o tom můžete přečíst zde.

Proluku po zbouraném Německém domě na náměstí Dr. Edvarda Beneše v centru

Proluku po zbouraném Německém domě na náměstí Dr. Edvarda Beneše v centru Ostravy chtěl developer původně zastavět novým obchodním centrem a propojit ho s Ostravicí.

Týž den odpoledne informovala Regionální rada Moravskoslezsko, že bere zpět svůj příslib dotací ve výši 218 milionů korun na ostravský projekt inteligentního dopravního systému. Nic podobného dosud město nezažilo.

"Společnost Amádeus Real podala žalobu 15. dubna u Obvodního soudu pro Prahu 1. Po Ostravě požaduje 1 580 639 095,05 korun plus úroky z prodlení," sdělila mluvčí města Andrea Vojkovská.

Investora si v září 2008 vybrali ostravští zastupitelé, když prodávali městské pozemky na náměstí Dr. Edvarda Beneše. Společnost slibovala, že opraví zničenou Ostravicu a spojí ji s novým obchodním centrem. Nic z toho se ale nestalo.

Ostravica chátrá dál, majitel se ji neúspěšně snažil prodat v dražbě a od smlouvy na koupi městských pozemků už loni jednostranně odstoupil. O žalobě mluvit nechce. "Nebudeme nic komentovat," říká mluvčí společnosti Jan Piskáček.

Ani město se nechce blíž vyjadřovat. Vojkovská jen upřesnila, že společnost postavila žalobu na nedostatečné součinnosti obvodu Moravská Ostrava a Přívoz, který se zdráhal udělit souhlas s umístěním stavby pro územní řízení. I proto povede soudní bitvu obvod. "Znění žaloby ještě neznáme, ale věřím, že město o peníze nepřijde," říká radní obvodu Lukáš Semerák, podle kterého se investor snaží zakrýt neúspěšný podnikatelský záměr.

Inteligentní doprava nebude. Kvůli obavám ze zpoždění

Zatímco tento spor se může táhnout dlouho, o peníze na inteligentní dopravní systém už město definitivně přišlo.

Regionální rada Moravskoslezsko v roce 2011 schválila Ostravě dotaci 218 milionů korun na inteligentní systém, který měl řídit dopravu ve městě. Teď oznámila, že na to peníze nedá. Důvod? Obavy, že se nepodaří dokončit projekt včas a vyčerpat tak celých 19 miliard z evropských dotací přidělených kraji pro léta 2007-2013.

Podle mluvčího Michala Sobka zbývají 2 miliardy, které je nutné rozdělit do konce prosince a vyplatit do konce roku 2015. Ostravský projekt ale nabral zpoždění a výbor Regionální rady ho zařízl tím, že zamítl žádost o opakované prodloužení lhůty k předložení smlouvy s dodavatelem informačních systémů.

"Dodavatele jsme vybrali loni, ale poražené firmy se odvolaly k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Dokud ten nerozhodne, nelze smlouvu podepsat," říká náměstek ostravského primátora pro dopravu Tomáš Sucharda.

V minulosti už Regionální rada odstoupila od financování několika projektů, o tak vysokou částku jde ale poprvé. V tom je její krok výjimečný. "Jde o náročný projekt. Riziko, že město nestihne kvůli průtahům vyčerpat evropské peníze do konce roku 2015, je příliš vysoké," vysvětluje David Sventek, ředitel Úřadu Regionální rady Moravskoslezsko. "Kraj ale o tyto peníze nepřijde. Použijeme je na jiné investice v oblasti dopravy," dodal. Na jaké, to zatím neupřesnil.

Podle Sobka vyberou ze zásobníku připravených projektů. Zřejmě by mělo jít o projekty jiných obcí a měst. Sucharda ale naznačil, že Ostrava se pokusí udělat vše, aby peníze zůstaly městu. Jaké projekty nabídne, to zatím také neřekl.

Inteligentní dopravní systém v Ostravě má být unikátní a spojit výhody, které už využívají jiná velká města v zemi. Centrální řízení rušných křižovatek má zajistit plynulý provoz s předností pro hromadnou dopravu. Na frekventovaných zastávkách by se měli lidé z informačních tabulí dozvídat třeba, kdy jim přijede spoj. "Projekt nekončí. Požádáme o dotace v dalším období," říká Sucharda.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.