Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Oprava problémových dálničních mostů v Ostravě bude dvojnásobně drahá

  13:16aktualizováno  13:16
Dálniční přivaděče v Ostravě opraví stavební společnost Colas za 48 milionů korun. Cenu za opravy, která je proti předběžným odhadům více než dvojnásobná, chce Ředitelství silnic a dálnic vymáhat po zhotoviteli mostů, sdružení firem vedeném Eurovií CS.

Prasklina na jednom z mostů dálničního přivaděče v Ostravě-Přívozu. (28. listopadu 2014) | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Opravy mostů v městské části Přívoz mají začít po skončení hokejového šampionátu, aby během něj nekomplikovaly dopravu ve městě.

Důvodem k navýšení ceny je podle Rýdla nový posudek dopravní fakulty Univerzity Pardubice, který poukázal na horší technický stav obou mostů. Ještě začátkem roku, kdy Eurovia odmítla problematické mosty opravit na vlastní náklady, odhadovalo ŘSD cenu za odstranění havarijního stavu na zhruba 20 milionů.

Dálniční ostravský děs

Na mostech se v polovině loňského roku objevily trhliny způsobené pnutím stavby, mostní podpěry se podle ŘSD pohybují nerovnoměrně a ložiska jsou vysunutá mimo přípustné meze. Od konce loňského roku, kdy ŘSD zkoumalo na mostech přípustnou zátěž, smějí na ně vjíždět osobní vozidla pouze třicetikilometrovou rychlostí.

V polovině měsíce by na obou mostech měly začít přípravné práce a těžká technika by se na nich mohla objevit koncem května. Podle ŘSD by celá oprava měla trvat 85 dní.

Ostravskou dálnicí se zabývají také soudy

Na důvodech, proč jsou šest let staré mosty v nevyhovujícím technickém stavu, se ŘSD nemůže shodnout se zhotovitelem stavby, společností Eurovia. Podle ní se ŘSD o mosty nedostatečně staralo a při jejich výstavbě požadovalo použití nevhodného materiálu, takzvaného studeného odvalu. Podle ŘSD naopak stavební společnosti nedodržely požadovanou technologii výstavby.

Mosty v Ostravě jsou součástí širších sporů o zvlněnou dálnici D47 u Ostravy. Z celkem osmi sporů, které se týkají reklamací vad, neoprávněného účtování valorizací a použití nižšího množství materiálu, ŘSD zvítězilo v pěti sporech.

Ty se týkaly meziročního navyšování ceny o vyšší koeficienty, než bylo stanoveno ve smlouvě. Kvůli chybám a promlčení ale rozhodčí soud vrácení většiny těchto peněz ŘSD nepřiznal.

Zátěžové zkoušky jednoho z mostů v listopadu 2014

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.