Mnohé linky tramvají v současnosti v Ostravě jezdí oklikami. Důvodem jsou stavební práce v ulicích města. (Ilustrační foto)

Mnohé linky tramvají v současnosti v Ostravě jezdí oklikami. Důvodem jsou stavební práce v ulicích města. (Ilustrační foto) | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Z rušných ostravských tepen mizí část kolejí, cestující trápí výluky

  • 6
V části ostravských ulic 28. října či Plzeňská to nyní vypadá, jako by indiáni vytrhali koleje... Brzy je však nahradí nové. A nejen tam. Na zlepšení tramvajové dopravy totiž přispějí krajskému městu i Švýcaři.

Zákaz vjezdu aut, autobusů i tramvají. Tramvaje by stejně neměly po čem jezdit. Desítky metrů kolejí totiž chybí. Tak to teď vypadá na jindy rušné silniční tepně v ulici 28. října před vjezdem do centra města. V úseku, který vede kolem krajského úřadu.

Co v Ostravě nejvíc komplikuje dopravu

  • Oprava zastávek v ulici 28. října
    Výluka tramvají u krajského úřadu skončí v pátek, uzávěry silnic ale budou pokračovat až do listopadu.
  • Propojování Plzeňské a Pavlovovy
    Stavba nových kolejí i podchodu pro pěší a cyklisty pod mostem Mládeže potrvá až do června 2014.
  • Oprava zastávek v Nádražní ulici
    Stavba má začít už za pár dní. Část silnice bude zavřená asi čtvrt roku.

"Už aby to skončilo. Denně dojíždím tramvají z Poruby do centra města. Neustálé přesedání na náhradní autobus, který jede oklikou, a pak znovu na tramvaj, mě fakt nebaví. Cesta se prodlužuje. Někdy čekám na přípoj až deset minut," stěžuje si Petra Švarcová.

Mluvčí ostravského dopravního podniku Miroslav Albrecht upozorňuje, že pokud někdo jede až do centra, nutně přesedat nemusí. "Některé tramvaje jedou až do centra, i když po jiné trase," podotkl.

Jenže denní zkušenosti vedou k tomu, že si snad všichni lidé už přejí co nejrychlejší konec  výluky. A se brzy dočkají.

"Tramvajovou dopravu v ulici 28. října obnovíme v pátek," slibuje za dopravní podnik mluvčí Albrecht. Ale netají, že ve stejném místě budou později ještě další výluky související s přestavbou tamních tramvajových zastávek.

A řidiči aut se po hlavní tepně ani po ukončení současné tramvajové výluky do centra Ostravy nedostanou. Komplikace v dopravě kvůli přestavbám tramvajových tratí a zastávek budou navíc lidé zažívat ještě dlouho i jinde v krajském městě.

Ostrava totiž získala nemalé peníze z evropských i švýcarských fondů, proto se teď pustila hned do několika rozsáhlých projektů.

"Důvodem výluky u krajského úřadu je budování nových, bezpečnějších a bezbariérových tramvajových zastávek. Ty původní už nevyhovovaly současným normám. Nové ostrůvky budou širší i vyšší, umožní komfortnější nastupování do tramvaje. Navíc budou zastřešené a nebude chybět ani další vybavení," popisuje brzké změny náměstek ostravského primátora pro dopravu Tomáš Sucharda.

Na chodnících přibude i nově vyznačená cyklotrasa

Rozšíření nástupních ostrůvků asi o 75 centimetrů nezúží silnici, jejímž vlastníkem je kraj, ani chodník, který patří městskému obvodu Moravská Ostrava a Přívoz. Oba vlastníci zajistí posunutí komunikací asi o metr na úkor přilehlých pozemků a na chodníku bude vyznačená cyklotrasa.

A to vše je důvodem, proč zůstane silnice uzavřená pro auta až do konce září. Pak si ale řidiči pro změnu budou muset zvykat na zhruba měsíční uzávěru v opačném směru, tedy z centra do Mariánských Hor. A nakonec asi od 1. listopadu bude uzávěra obousměrná

Za samotné tramvajové zastávky u krajského úřadu včetně kolejí zaplatí Ostrava kolem 25 milionů korun. Z toho ale 85 procent získá z fondů švýcarsko-české spolupráce.

"Totéž, tedy stejná cena, dotace i tříměsíční časový harmonogram prací včetně tramvajové a silniční výluky, platí i pro rekonstrukci tramvajové zastávky Křižíkova na Nádražní ulici v Přívoze. Smlouvu s dodavatelem podepíšeme dnes, práce začnou asi příští týden," líčí Sucharda.

Rozdíl mezi shodnými rekonstrukcemi dvou různých zastávek je ale v tom, že zatímco u krajského úřadu bude obousměrná silniční uzávěra platit necelý měsíc, v ulici Nádražní bude úsek od ulice Valchařské až po Suchardovu uzavřený v obou směrech celé tři měsíce.

"Doporučujeme to, protože jde o frekventovanou silnici, v jejíž blízkosti navíc stojí základní škola. Autobusy budou v době uzávěry odkloněny na Sokolskou ulici k vozovně trolejbusů," líčí Sucharda.

Zatímco několik menších oprav silnic v Ostravě právě končí a obě zmíněné zastávky včetně nových kolejí a cest by měly být hotové do konce letošního roku, rozsáhlá rekonstrukce a výstavba nových kolejí v Plzeňské ulici v okolí mostu Mládeže potrvá až do příštího léta.

Zcela nový kolejový oblouk umožní odbočit do Výškovic

Jde o velký projekt za více než 100 milionů. I ten zčásti zaplatí Švýcaři a podstatnou sumou přispěje městu také Evropská unie.

"Cílem stavby je propojit ulice Plzeňskou a Pavlovovu, která je zatím slepá. Za rok budou moci auta odbočovat z mostu Mládeže směrem do Výškovic. A totéž umožní nový kolejový oblouk pod mostem tramvajím. Dnes tam vedou koleje jen směrem k vítkovickému nádraží," líčí Sucharda s tím, že pod Plzeňskou ulicí vznikne také nový podchod pro chodce a cyklisty.

Doprava v místě stavby je nyní svedena do jednoho pruhu. Omezení se týká i tramvají. "Krátkou dobu jezdily přes most Mládeže náhradní autobusy. Teď tam opět jezdí tramvaje v obou směrech, ale jen po jedné koleji. To je také důvod, proč jsou dočasně zrušené zastávky na mostě," uvedl mluvčí dopravního podniku Albrecht.

Jak dlouho bude trvat omezení tramvajové dopravy, není zatím jasné. Silniční uzávěra potrvá do 13. prosince. Před zimou firma stavbu zakonzervuje a práce obnoví na jaře.

Dobrá zpráva je, že už koncem týdne se otevře autům prodloužená ulice Porážková. A od 1. září po ní dojedou lidé až na Novou Karolinu trolejbusovou linkou číslo 105.

Současně však začne platit nový jízdní řád městské hromadné dopravy a ten pozmění a také částečně omezí právě trolejbusovou dopravu v Ostravě.

Zastávky v ulici 28. října a v Nádražní. A také propojení Plzeňské a Pavlovovy. To jsou některá s míst, kde musí lidé počítat s omezením provozu.

Zastávky v ulici 28. října a v Nádražní. A také propojení Plzeňské a Pavlovovy. To jsou některá s míst, kde musí lidé počítat s omezením provozu.