Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ČTK

Silniční nedodělky zdržují řidiče. Stavby brzdí povolení i výkupy pozemků

  • 3
Přes jednu miliardu korun si vyžádá napojení obchvatu Příbora až k průmyslové zóně Mošnov. Stavba začne letos a skončí v roce 2019. I u dalších silničních nedodělků v kraji si řidiči budou muset ještě počkat.

Napojení obchvatu Příbora na silnici I/58 až po mošnovskou průmyslovou zónu, poslední etapa výstavby Místecké ulice v Ostravě nebo dokončení úseku silnice I/48 v Rychalticích. Všechny tyto cesty měly být podle původních stavebních plánů už hotové a v provozu. Místo toho řidiče trápí nesmyslně zúžené úseky a někde dokonce silnice chybí úplně.

Cesta ústící do pole. Tak to nyní vypadá u nedokončeného napojení obchvatu Příbora. Přitom silnice, která by kopírovala hranici průmyslové zóny a odvedla by kamiony z obcí Mošnov a Skotnice, měla být postavena už zároveň s místním závodem Hyundai v Nošovicích.

„Výstavbu komplikovaly výkupy pozemků. Nyní je však úsek I/58 – Skotnice připraven ke stavbě. Jsou už vydána všechna povolení, takže se začne stavět ještě letos,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Cesta by pak řidičům měla začít sloužit v roce 2019. „Nyní plánujeme výběrové řízení na zhotovitele. Akce si vyžádá skoro 1,1 miliardy korun. Aktuálně se také zpracovává dokumentace na mošnovský obchvat, který se stavbou souvisí,“ uvedl náměstek hejtmana Daniel Havlík.

Na stavbu několik let čekají i lidé v Příboře. „Novou cestu vítáme, protože odkloní dopravu a ulehčí tak městu. Teď nás čeká přípravný rok, kdy začnou jen drobné úpravy, hlavní stavební práce by se měly uskutečnit v roce 2017,“ řekl starosta Příbora Bohuslav Majer.

Průtahy kvůli hluku

V Ostravě zase řidiči čekají na poslední etapu oprav Místecké ulice, a to mezi ulicemi 28. října a Českobratrskou. Zúžený úsek silnice řidiče brzdí a komplikuje dopravu v centru. Vázne ovšem vystavení povolení. „V roce 2010 jsme nebyli schopni dodržet zákonem stanovené limity pro ochranu lidí v přilehlých domech před venkovním hlukem. V roce 2014 jsme záměr pro stavbu aktualizovali. Teď čekáme na metodiku ministerstva životního prostředí,“ vysvětlil Neusar.

Pokud budou limity hluku schváleny, stavbu stejně oddálí ještě výkupy okolních pozemků. „Od nich se bude odvíjet i termín prací. Ty by mohly začít nejdříve v roce 2018. Jinak nás čeká ještě majetkoprávní příprava a stavební povolení. Odhad stavebních nákladů se pohybuje okolo 333 milionů korun,“ přiblížil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Vůči výstavbě má ale výhrady ostravský radní Lukáš Semerák. „Původní projekt ŘSD a města byl velmi necitlivý vůči místní škole i obyvatelům domu v Senovážné ulici. Vím, že ŘSD teď pracuje na alternativě s takzvaným tichým betonem, aby se silnice vešla do hygienických norem. Stavba ale není vhodně navržena a chci o ní ještě jednat, zda by třeba cesta nešla v tomto úseku zahloubit pro tranzitní dopravu.“

V Rychalticích se stále čeká

Zúžený, zhruba dvě stě metrů dlouhý úsek trápí řidiče i na silnici I/48 v Rychalticích. Kvůli výkupu pozemků je tady provoz sveden do jednoho jízdního pruhu. Už při dokončení stavby se mluvilo o tom, že do roka bude omezení odstraněno. To se ovšem zatím nerýsuje.

„Nejdříve se čekalo na dlouhá soudní řízení. Ta už skončila a pozemky jsou ve vlastnictví státu,“ popsal Neusar.

Mezitím ovšem byla vydána novela zákona o vlivu staveb na životní prostředí. „Čekáme na stanovisko ministerstva životního prostředí, zda stavbu nechá dokončit, nebo bude řešit celý projekt přes posuzování EIA,“ uvedl za Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Ministerstvo životního prostředí ale čeká na vyjádření Evropské komise. „Usilujeme o to, aby nebylo nutné opakovat celý proces EIA u všech projektů,“ řekla mluvčí Petra Roubíčková. Letos však úsek dokončen určitě nebude. „Nelze ani odhadnout, kdy to bude možné,“ uzavřel náměstek Daniel Havlík.