Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výluk v Moravskoslezském kraji bude příští rok mnoho, asi zpozdí vlaky

  18:55aktualizováno  18:55
Cestující se budou muset příští rok v Moravskoslezském kraji mnohde obrnit trpělivostí. Chystají se totiž početné opravy železničních tratí. Dotknou se Krnova, Českého Těšína, Frenštátu a mnoha dalších měst. České dráhy ale avizují i novinky - třeba zprovoznění trati ze Studénky na letiště.
Vlaky City Elefant budou od dubna jezdit co dvě hodiny na letiště v Mošnově. (Ilustrační snímek)

Vlaky City Elefant budou od dubna jezdit co dvě hodiny na letiště v Mošnově. (Ilustrační snímek) | foto: Lukáš BíbaMAFRA

„Náročná bude revitalizace úseku železnice z Českého Těšína do Dětmarovic. Kromě ní budeme opravovat úseky z Opavy do Krnova nebo například z Frýdlantu do Valašského Meziříčí,“ uvedl ředitel Krajského centra osobní dopravy Českých drah Miroslav Klich.

V opravovaných úsecích na Krnovsku i Frenštátsku bude cestující od dubna dalších zhruba osm měsíců vozit náhradní autobusová doprava. Pro České dráhy bude přitom podle Klicha náročné sehnat dostatek autobusů od dopravců.

To už dřív naznačil i mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. „Existuje důvodná obava, že v roce 2015 bude problém se zajištěním náhradní autobusové dopravy, a to hlavně v regionech, kde dojde k souběhu více výluk,“ uvedl.

Mohou nastat velká zpoždění

Jedním z důvodů, proč je při výlukách nutné nasazovat tolik náhradních autobusů, je podle zástupců Drah i fakt, že většina tuzemských tratí je jednokolejných.

„Usilujeme například o zdvojkolejnění trati mezi Ostravou, Frýdkem Místkem a Frýdlantem. Do budoucna to je velmi důležité,“ poznamenal Klich.

Potíže, které mohou příští rok nastat kvůli výlukám, připustil i náměstek hejtmana Daniel Havlík. „Může se stát, a bude to možná někde poměrně dramatické, že skutečně budou zpoždění různých vlaků i autobusů a budou problémy i co se týká silniční dopravy,“ řekl Havlík.

Potíže se podle něj mohou objevit například okolo Skrochovic, části obce Brumovice na Opavsku, ležící na trati mezi Opavou a Krnovem, nebo kolem Českého Těšína.

První železniční spojení na letiště v Česku

Příští rok přinese i navýšení počtu oprav krajských silnic. Souvisí to hlavně s tím, že 31. října 2015 skončí aktuální programovací období pro čerpání peněz z EU. Zatímco letos kraj do oprav cest dal zhruba 850 milionů korun, příští rok to bude přibližně 1,1 miliardy korun.

V dubnu se kraj jako první v Česku dočká železničního spojení na letiště. Nová trať ze Studénky do Mošnova začne fungovat 13. dubna. Vlaky City Elefant budou na letiště jezdit co dvě hodiny.

„Zájem cestujících nelze předvídat, ale předpokládám, že linku budou využívat jednak lidé směřující na letiště a také zaměstnanci průmyslové zóny,“ nastínil Klich.

Zástupci kraje a třeba i firem si uvědomují, že je nutné letiště „rozhýbat“, aby odsud směřovaly linky do většího počtu evropských měst.

„Ostravě by velmi pomohlo přímé letecké spojení - třeba v režii letecké společnosti Lufthansa, které by ji spojilo například s Frankfurtem nebo Mnichovem, odkud by pak cestující měli možnost pokračovat do destinací po celém světě,“ nadnesl Aleš Ondrůj ze společnosti Turbotiger, která provozuje autobusové linky z Ostravy do Katovic, Krakova nebo například Vídně.

Ve Frenštátu to budou mít na vlak blíž

Kromě nové trati na letiště včera zástupci Českých drah avizovali i další novinky. Blíž do centra města to budou mít od vlaku v novém roce obyvatelé Frenštátu. Dráhy zde zprovozní novou vlakovou zastávku.

„Nachází se jeden a půl kilometru od současné stanice Frenštát pod Radhoštěm, je blíže centru města, školám a hlavním autobusovým zastávkám,“ vysvětlila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

A jedna z dalších novinek: rychlíky směřující z Bohumína do Brna budou od letošního 14. prosince stavět i ve Studénce a v Suchdole.

České dráhy taky brzy odstartují opravu třineckého nádraží. Podle Miroslava Klicha je jedním z velkých nádraží v kraji, které zatím opraveno nebylo.

Otazník zatím visí nad opravou vlakového nádraží v Havířově. Dráhy ho musí opravit do konce příštího roku, jinak přijdou o evropské dotace. V tuto chvíli se vyhodnocuje výběrové řízení na dodavatele stavebních prací. „Rádi bychom začátkem prosince vyhlásili výsledek,“ sdělila Šubová.

Plán opravy nádraží má řadu odpůrců. Nelíbí se jim, že má jít k zemi hala, která je dle nich cenná.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.