Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Oslavy osvobození Ostravy oživí i tanky nadšenců z Opavska

  16:14aktualizováno  16:14
Sovětské samohybné dělo a legendární tank T34-85 zamíří na nákladních podvalnících z Mladecka na Opavsku k Ostravě. Dva Karlové Trlicovi, otec se synem, se s nimi ve čtvrtek 30. dubna zúčastní velkolepé přehlídky bojové techniky z doby 2. světové války.

Karel Trlica mladší u tanku T34-85, se kterým se ve čtvrtek zúčastní oslav osvobození Ostravy. Tank je plně pohyblivý a kanon má upraven pro imitaci střelby. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Ve svahu nad rybníkem v Mladecku se pro fanoušky vojenské techniky skrývají neuvěřitelné skvosty. Na soukromém pozemku za domem Karla Trlici vedle sebe stojí jak sovětské tanky několika generací, tak například stíhací MiG-23 nebo samohybná houfnice Dana.

„Do Ostravy povezeme na přehlídku tank a samohybnou houfnici. Jak přesně se do průběhu oslav zapojí, ještě netušíme, instrukce se pořád mění,“ vysvětluje Karel Trlica mladší.

Ke „sbírání“ vojenské techniky jej před lety stejně jako otce přivedl otcův bratr. „Byl to on, kdo koupil první tank, T34-85,“ vzpomíná na začátky Karel Trlica starší. „Začínal s veterány a pak uviděl inzerát, že někdo prodává tank. No a pak už se to postupně nabalovalo, tam jsme koupili to, tam zase ono. Až se sbírka rozrostla do dnešních rozměrů.“

Byrokracie převálcuje i tank

Kolik kusů bojové techniky na kopci nad Mladeckem stojí, nechce konkretizovat.

„Je tady pětapadesát kusů bezpečnostního materiálu,“ vysvětluje poněkud záhadně mladší z Karlů. „Bezpečnostní materiál, to znamená, že je ten kus techniky evidován jako zbraň. Na všechno máme papíry, všechny stroje jsou registrované. K tomu je potřeba připočíst vojenské a další nákladní automobily, které jako bezpečnostní materiál zaevidované být nemusí.“

Od okamžiku, kdy Trlicovi koupili první tank, změnil se jejich život v boj s větrnými mlýny. Doklady, razítka, papírování.

„Mohu říct, co potřebuju k vlastnění tanku v tuto chvíli. Ale jak to bude za měsíc, to už nemohu. Protože se to pořád mění. Před rokem jsem musel mít bezpečnostní prověrku, musel jsem si ji udělat, ale letos ji už zase mít nemusím. A tak je to se vším. Pořád se něco mění, zakazuje, přikazuje. A protože chceme mít všechno perfektně legální, což se o všech říct nedá, je toho papírování až až,“ vysvětluje Karel Trlica starší.

70 okamžiků druhé světové války

Na ostravskou přehlídku se oba sběratelé tanků těší. Jen je jim líto, že nakonec neprošel nápad na slavnostní defilé historických tanků ulicemi města. Pořadatelé jej nakonec zrušili s tím, že by těžké stroje mohly poničit vozovku (podrobněji zde).

Tank silnici neponičí. Pokud jede rovně

„Nic by se neponičilo,“ je přesvědčen Karel starší. „Když tank jede rovně, nenadělá škodu. A když udělá velkou zatáčku, tak to za dva dny nepoznáte. Jedině kdyby se točil na místě. A tomu jde předejít. Před deseti lety jsme byli na přehlídce v Praze. Bylo to krásné, lidem se to líbilo, nám také, škoda, že to nemůžeme zopakovat.“

Ostravské představení tanku a samohybného děla je jednou z mála příležitostí, kdy si může veřejnost část sbírky z Mladecka prohlédnout. Do areálu, kde tanky i jiná vojenská vozidla Trlicovi parkují, totiž není volný přístup.

„Je to kvůli bezpečnosti. Přece jen jde o bojovou techniku a k jejímu skladování platí přísné bezpečnostní předpisy. Ale jednou za rok děláme u nás na koupališti přehlídku, tam si nás lidé mohou najít a na jednotlivé vozy se podívat. Anebo je šance při podobných příležitostech, jako bude ve čtvrtek v Ostravě,“ dokončil Karel Trlica starší.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.