Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ostrava chce mít desítky autobusů i aut na elektřinu

  14:30aktualizováno  14:30
Elektromobilů či elektrobusů jezdí v moravskoslezském regionu málo. Jejich pořízení je totiž nákladné a dojezd omezený nutností dobíjet baterie. Ale šetří životní prostředí. A to je hlavní důvod, proč po nich touží mnohé radnice. Nejvíc jich plánuje pořídit Ostrava.

Ostrava využívá zatím čtyři elektrobusy. | foto: ČTK

Dají se spočítat na prstech jedné ruky. Dopravní podnik Ostrava vlastní zatím pouze čtyři autobusy poháněné elektřinou. Už v blízké budoucnosti by ale měly krajské město křižovat desítky takových elektrobusů.

A podobné jsou plány ostravských radních i se služebními auty pro magistrát – a také obvodů i městské společnosti. Chtějí pořídit nejméně několik desítek, ale možná i stovek elektromobilů.

„Zatím rada města odsouhlasila pořízení prvních dvou elektromobilů pro potřeby úředníků magistrátu, kteří jezdí po městě. Nebudeme je ale kupovat. Pronajmeme si je formou operativního leasingu na tři roky od společnosti, která v soutěži nabídla nejnižší cenu za dva automobily typu Nissan Leaf Acenta s dojezdem 250 kilometrů na jedno nabití,“ říká primátor Ostravy Tomáš Macura.

Firma půjčuje elektromobily úřadům

Město bude platit za oba vozy měsíčně 22 250 korun. Za tři roky tak uhradí celkem 801 tisíc korun (bez DPH). Z toho ale část pokryje příspěvek společnosti ČEZ za umístění její reklamy na autech města.

ČEZ buduje v kraji vlastní síť nabíjecích stanic. Zatím jich má deset: dvě rychlodobíjecí a čtyři standardní v Ostravě a po jedné standardní v Karviné, Havířově, Třinci a Klimkovicích. Elektromobilitu ale podporuje i jinak – půjčuje svá auta na baterie institucím. „V současnosti používá dva naše vozy krajský úřad a jeden radnice Třince,“ říká mluvčí skupiny ČEZ Vlastimil Sobol.

Magistrát Karviné postupoval stejně jako Ostrava – před měsícem si pořídil dvě auta na operativní leasing. „Je to výhodné. V ceně máme totiž veškerý servis a po třech letech ojeté auto vrátíme,“ říká mluvčí města Šárka Swiderová.

Podotkla, že náklady na provoz elektromobilu jsou nízké, zhruba 900 korun ročně. „Jenže vzhledem k tomu, že technologie jsou zatím velmi drahé a vyvíjejí se, je lepší si za tři roky pořídit nový vůz. Stalo se nám v minulosti, že jsme měli velké problémy s baterií půjčeného auta,“ líčí zkušenosti Swiderová.

Dobíjecích stanic je zatím málo

Ostrava přitom nechce zůstat jen u dvou elektromobilů pro magistrát. „Očekáváme, že na podzim by mělo ministerstvo životního prostředí vyhlásit dotační výzvu na podporu elektromobility ve veřejné správě. Pokud se tak stane, rádi bychom požádali o dotace na nákup 20 až 30 elektromobilů pro potřeby našich obvodů a městských společností,“ říká primátor Macura. „Současně s tím musíme začít ve městě budovat síť dobíjecích stanic pro tato auta,“ dodal.

Radní pro dopravu Lukáš Semerák souhlasí. „Základem je dostatek nabíjecích stanic. Mělo by jich být alespoň 25 – rozmístěných po celém území města. Pokud vše půjde dobře, na jaře by mohly být hotové,“ odhaduje.

V plánech elektromobility jde ale ještě dál. „Budou-li nabíječky a dotace, můžeme se bavit třeba o nákupu až 200 elektromobilů. Většinu by využívali zaměstnanci města a jeho společností, ale menší část bychom v rámci ekologické výchovy a propagace města mohli půjčovat obyvatelům a návštěvníkům města,“ nastínil své úvahy radní pro dopravu.

Elektrický pohon má podle něj najít větší uplatnění i v městské hromadné dopravě. Nechce však další elektrobusy, které se dají dobíjet jen po ukončení směny. „Potřebujeme vozy s možností průběžného dobíjení, které se dají nabíjet i během dne, třeba jen pár desítek minut při přestávce na konečné stanici,“ líčí.

Do roku 2020 alespoň 40 elektrobusů, plánuje Dopravní podnik

Podle Martina Chovance, technického náměstka Dopravního podniku Ostrava, by mělo právě takových elektrobusů jezdit po Ostravě nejpozději v roce 2020 alespoň čtyřicet. „Teď jsme vypsali soutěž na nákup třicet až čtyřicet moderních tramvají. A připravujeme soutěž i na nákup elektrobusů s možností průběžného dobíjení,“ říká náměstek.

„Nejdříve koupíme jen dva, které nasadíme v lázeňských Klimkovicích. A podle zkušeností budeme postupně brát další. Náš záměr je, aby do roku 2020 bylo 60 procent ze všech našich 615 vozů ekologických. Elektrobusy by pak měly prioritně zajišťovat dopravu uvnitř dvou nejlidnatějších obvodů: na Jihu a v Porubě,“ dodal Chovanec.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.