Jez v centru Ostravy má zvýšit hladinu Ostravice tak, aby se po ní mohly bez

Jez v centru Ostravy má zvýšit hladinu Ostravice tak, aby se po ní mohly bez problémů plavit lodě. (24.7.2013) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Při budování cyklostezek Ostrava zaspala, teď chce lodě na své řeky

  • 17
Jako na Baťově kanále nebo na Vltavě by měly podle ostravských politiků v příštích letech vypadat břehy ostravských řek. Město na nich chce vybudovat síť přístavišť a upravit jejich koryta tak, aby mohla být využívána pro vodní turistiku. Cenu zatím nezná.

Poté, co ostravský magistrát tvrdě zaspal při budování cyklostezek ve městě a páteřní síť není hotová dodnes, chtějí jeho političtí představitelé získat náskok alespoň při stavbě vodních cest, které by měly na cyklostezky navazovat a doplnit jejich nabídku turistům i obyvatelům města.

Velké lodě nečekejte

Úpravy břehů a přístavišť na ostravských řekách by měly umožnit hlavně provoz kanoí, kajaků či raftů. Počítá se také s menšími motorovými loděmi. Na ostravskou část by v budoucnu mohly navázat i lodní cesty po Odře směrem do Polska. Varianty této možnosti se ale zatím nezjišťují.

"S Ředitelstvím vodních cest jsme podepsali memorandum o přípravě splavnění řek Lučina, Ostravice, Odra a Opava pro rekreační plavbu," řekl ostravský primátor Petr Kajnar.

Co konkrétně by mělo na březích těchto řek stát, zatím není jisté, ukázat by to měla právě chystaná studie.

"Vzorem může být například oblast toku horní Vltavy v okolí Českých Budějovic nebo Baťův kanál na jižní Moravě, kde jsou v bezprostřední blízkosti vybudovaná přístaviště i cyklostezky, takže turisté i místní lidé mohou skloubit aktivní odpočinek jak na vodě, tak na kole," přiblížil možný ideální stav ředitel Ředitelství vodních cest Jan Skalický.

Co přesně si ostravský magistrát na zdejších řekách představuje, zatím není jasné, rozhodně ale nepůjde o vytvoření nových Benátek. V zásadě by mělo jít o síť přistavišť a jezů, které by umožnily plavbu po čtyřech ostravských řekách.

"V projektu bude splavnění vybraných úseků řek řešeno v několika variantách," řekl náměstek primátora Tomáš Sucharda. "Bude se počítat jak s kajaky, kanoemi nebo rafty, tak s osobními motorovými plavidly," dodal.

Na přístaviště si Ostrava bude muset počkat

Na projektu splavnění řek v oblasti Ostravy se pracuje už několik let, prvním z nich byla snaha o vybudování přístavu a splavnění Ostravice.

Zatímco snaha o splavnění Ostravice zdárně pokračuje a úsek mezi soutokem s Odrou a Slezskoostravským hradem by měl být díky výstavbě jezů sjízdný na podzim, na plnohodnotné přístaviště si Ostrava počká. Kvůli problémům s financováním se totiž zastavil projekt spolku Campanula.

Ten stavěl na břehu Ostravice nedaleko mostu z Černé louky k Slezskoostravskému hradu přístaviště i s budovou pro vodáky. Kvůli finančním problémům ale musel stavbu přerušit. Přístaviště i s příslušenstvím tak podle všeho na podzim převezme a dostaví město. (Více jsme o loděnici psali zde.)

"Mohli jsme projekt převzít už dříve, ale nechtěli jsme, aby převzetí mohlo být napadnutelné například argumenty, že k němu došlo pod nátlakem a podobně," vysvětloval primátro Petr Kajnar důvody, proč město se záchranou soukromého projektu čeká.

Studie, která by měla ukázat na možnosti využití ostravských řek pro turistiku, by měla být hotova do konce příštího roku, v následných letech jí chce město využívat při plánování konkrétních stavebních akcí.

"Rádi bychom využili peněz Evropské unie v příštím programovacím období, kde můžeme v tomto případě dosáhnout až na pětaosmdesát procent dotace," vysvětlil náměstek primátora Tomáš Sucharda. Doplnil, že město chce spolupracovat i s Povodím Odry.