Lukáš Koudelka z Ostravy-Zábřehu, který v pondělí ráno vyrazil výjimečně do práce na kole, vypadal po příjezdu trochu rozladěně.
"Jel jsem podle směrovek přes Vítkovice. Tam jsem ale začal bloudit a zamotal se v jednom ze zdejších romských ghett. V centru Ostravy jsem se pak ocitl u Nové Karoliny a musel dál do města pokračovat po ulici 28. října. Několikrát jsem měl kolizi s auty," líčil mladý muž.
Kolařů přibýváLidí, kteří usednou na bicykl a drandí po cyklostezkách v Ostravě, je rok od roku víc. Dokládají to údaje ze sčítání, jež provedli zástupci firmy DHV a Ostravských komunikací. Mezi místa s nejhustším provozem patří cyklostezka vedoucí přes Ostravu-Třebovice směrem do Děhylova. 24. září 2006 tu zástupci firmy DHV napočítali za čtyři hodiny zhruba osm set cyklistů, o skoro čtyři roky později, 27. června 2010 pak byl počet kolařů v průběhu čtyř sledovaných hodin bezmála dvanáct set. Frekventovanými trasami v Ostravě jsou například i stezky vedoucí Hrabovou, Bělským lesem či třeba ty ve směru na Jistebník. |
Podmínky pro cestování na bicyklu sice v Ostravě zatím pořád nejsou ideální, podle městského koordinátora pro oblast cyklodopravy Martina Krejčího z firmy DHV se je ale průběžně daří zlepšovat. A cyklisté se navíc mají na co těšit.
Do staveb 600 milionů korun
"V nejbližších letech je v Ostravě naplánováno na třicet staveb v oblasti cyklodopravy, především nových cyklostezek a jejich úseků," uvádí Martin Krejčí.
Do budování nových cyklostezek plánuje Ostrava za využití evropských dotací investovat přibližně šest set milionů korun.
"V tuto chvíli řešíme osmadvacet projektů cyklistických stezek a tras na území města Ostravy v předpokládaných nákladech šest set milionů korun," potvrzuje mluvčí Ostravy Andrea Vojkovská s tím, že na stavby, které jsou součástí projektů s názvy Revitalizace řeky Ostravice a Cyklostezka Odra - Morava - Dunaj má město přiznánu pětaosmdesátiprocentní dotaci. Zbytek peněz hradí samo. A také u dalších staveb by město rádo využilo evropské dotace.
Sen cyklistů - na kole až do Beskyd - se snad splní
Mezi nejvýznamnější stezky, jichž by se cyklisté měli dočkat v nejbližších letech, patří spojnice mezi Ostravou a Beskydami vedoucí podél řeky Ostravice. Stezka už se staví, ostravskými cyklisty nejočekávanější úsek mezi Kunčicemi a centrem Ostravy se však teprve budovat začne.
Termín jeho dokončení se podle Martina Krejčího odvíjí mimo jiné od vybudování odpadovodu, který zajistí vyvedení splašek z Biocelu Paskov.
Krásné vyjížďky podél Odry
"Předpokládaným termínem pro dokončení tohoto úseku cyklostezky je konec roku 2013," sděluje Martin Krejčí s tím, že pokud se zadaří, na konci příštího příštího roku by tak mohla být hotova převážná část trasy Ostrava – Beskydy.
Příští rok má začít i stavba další z důležitých stezek – takzvané greenway podél Odry. Za pár let po ní bude podle Martina Krejčího možné projíždět od z Bohumína až k hranicím Ostravy k mostu přes Ondřejnici.
Bude-li stavbařům přát počasí, ještě letos by se ostravští cyklisté měli dočkat i dalších úseků cyklostezek, třeba spojnice mezi ulicemi U Lesa a Čujkovova v Zábřehu, díky níž se vyhnou nebezpečnému projíždění po frekventované silnici.