Cyklisté se pravidelně setkávali na Jarní jízdě Ostravou, při které upozorňovali na malý počet cyklostezek. Snad už nebudou mít důvod.

Cyklisté se pravidelně setkávali na Jarní jízdě Ostravou, při které upozorňovali na malý počet cyklostezek. Snad už nebudou mít důvod. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Hurá do pedálů. Ostrava chystá cyklostezky za stovky milionů

  • 6
Projet se na kole po cyklostezce podél Ostravice z Kunčic do centra Ostravy nebo třeba podél Odry z Bohumína do krajského města? Dnes stěží, ale v nejbližších letech se cyklisté dočkají. Cyklodopravě se snad v moravskoslezské metropoli konečně blýská na lepší časy.

Lukáš Koudelka z Ostravy-Zábřehu, který v pondělí ráno vyrazil výjimečně do práce na kole, vypadal po příjezdu trochu rozladěně.

"Jel jsem podle směrovek přes Vítkovice. Tam jsem ale začal bloudit a zamotal se v jednom ze zdejších romských ghett. V centru Ostravy jsem se pak ocitl u Nové Karoliny a musel dál do města pokračovat po ulici 28. října. Několikrát jsem měl kolizi s auty," líčil mladý muž.

Kolařů přibývá

Lidí, kteří usednou na bicykl a drandí po cyklostezkách v Ostravě, je rok od roku víc. Dokládají to údaje ze sčítání, jež provedli zástupci firmy DHV a Ostravských komunikací.

Mezi místa s nejhustším provozem patří cyklostezka vedoucí přes Ostravu-Třebovice směrem do Děhylova. 24. září 2006 tu zástupci firmy DHV napočítali za čtyři hodiny zhruba osm set cyklistů, o skoro čtyři roky později, 27. června 2010 pak byl počet kolařů v průběhu čtyř sledovaných hodin bezmála dvanáct set.

Frekventovanými trasami v Ostravě jsou například i stezky vedoucí Hrabovou, Bělským lesem či třeba ty ve směru na Jistebník.

Podmínky pro cestování na bicyklu sice v Ostravě zatím pořád nejsou ideální, podle městského koordinátora pro oblast cyklodopravy Martina Krejčího z firmy DHV se je ale průběžně daří zlepšovat. A cyklisté se navíc mají na co těšit.

Do staveb 600 milionů korun

"V nejbližších letech je v Ostravě naplánováno na třicet staveb v oblasti cyklodopravy, především nových cyklostezek a jejich úseků," uvádí Martin Krejčí.

Do budování nových cyklostezek plánuje Ostrava za využití evropských dotací investovat přibližně šest set milionů korun.

"V tuto chvíli řešíme osmadvacet projektů cyklistických stezek a tras na území města Ostravy v předpokládaných nákladech šest set milionů korun," potvrzuje mluvčí Ostravy Andrea Vojkovská s tím, že na stavby, které jsou součástí projektů s názvy Revitalizace řeky Ostravice a Cyklostezka Odra - Morava - Dunaj má město přiznánu pětaosmdesátiprocentní dotaci. Zbytek peněz hradí samo. A také u dalších staveb by město rádo využilo evropské dotace.

Sen cyklistů - na kole až do Beskyd - se snad splní

Mezi nejvýznamnější stezky, jichž by se cyklisté měli dočkat v nejbližších letech, patří spojnice mezi Ostravou a Beskydami vedoucí podél řeky Ostravice. Stezka už se staví, ostravskými cyklisty nejočekávanější úsek mezi Kunčicemi a centrem Ostravy se však teprve budovat začne.

Termín jeho dokončení se podle Martina Krejčího odvíjí mimo jiné od vybudování odpadovodu, který zajistí vyvedení splašek z Biocelu Paskov.

Krásné vyjížďky podél Odry

"Předpokládaným termínem pro dokončení tohoto úseku cyklostezky je konec roku 2013," sděluje Martin Krejčí s tím, že pokud se zadaří, na konci příštího příštího roku by tak mohla být hotova převážná část trasy Ostrava – Beskydy.

Příští rok má začít i stavba další z důležitých stezek – takzvané greenway podél Odry. Za pár let po ní bude podle Martina Krejčího možné projíždět od z Bohumína až k hranicím Ostravy k mostu přes Ondřejnici.

Bude-li stavbařům přát počasí, ještě letos by se ostravští cyklisté měli dočkat i dalších úseků cyklostezek, třeba spojnice mezi ulicemi U Lesa a Čujkovova v Zábřehu, díky níž se vyhnou nebezpečnému projíždění po frekventované silnici.