Měření rychlosti na Jižní spojce v Praze. Ilustrační foto

Měření rychlosti na Jižní spojce v Praze. Ilustrační foto | foto: Michal Sváček, MAFRA

Ostrava chystá úsekové měření. Během týdne chybovalo 1 420 řidičů

  • 34
Složitá dopravní situace v ostravském obvodě Třebovice přiměla místní radnici zavést úsekové měření rychlosti. Jeho zkušební provoz přistihl při rychlé jízdě nebývale velké množství řidičů.

„Situace na ulici Třebovická, která prochází naším obvodem, už byla neúnosná. Kdykoliv se něco stane na Opavské ulici, zkracují si řidiči cestu přes náš obvod,“ vysvětluje starosta Třebovic František Šichnárek důvody, proč se obvod pro úsekové měření rozhodl.

A zkušební provoz dodal podle starosty další důvody.

„Po celé délce úseku je nařízena čtyřicetikilometrová rychlost. Během jediného týdne zkušebního provozu ji překročilo 1 420 řidičů, rekordman jel rychlostí 104 kilometrů v hodině, pětasedmdesátikilometrová rychlost nebyla žádnou výjimkou,“ poznamenal Šichnárek.

Zkušební provoz už skončil, obvod se nyní chystá na zahájení řádného úsekového měření.

To v praxi znamená, že se bude měřit průměrná rychlost vozidla v daném úseku. Radary nebudou měřit jen aktuální rychlost automobilů nebo motocyklů, ale i jejich průměrnou rychlost na daném úseku.

Ten v Třebovicích je vyměřen křižovatkami Třebovické ulice s Opavskou a Martinovskou. Kdy se začne měřit, starosta zatím neví.

„Termín zatím není jasný, dokončení a spuštění projektu má na starost městská policie. Mělo by to ale být v řádu dnů, maximálně několika týdnů, technicky je vše připraveno,“ řekl Šichnárek.

„O zahájení provozu rozhodne Policie České republiky. My jsme poslali žádost k zahájení úsekového měření k 1. srpnu letošního roku, rozhodnuto ale ještě není,“ řekl mluvčí ostravských městských policistů Michal Maršo.

Měřených úseků je více

Pokud by policisté úsekové měření potvrdili, stala by se Třebovická ulice třetím místem v kraji, kde úsekové měření probíhá.

„Na území Moravskoslezského kraje je úsekové měření v provozu na silnici I/47 v Odrách v okrese Nový Jičín a v Havířově před nemocnicí na ulici Dělnická,“ řekla policejní mluvčí Lenka Sikorová.

V Odrách úsekové měření funguje od konce roku 2014 a místní si jej pochvalují.

„Zklidnila se doprava, chodcům se lépe přechází přes silnici, jízda je bezpečnější,“ vypočítává klady úsekového měření v tamní Hranické ulici velitel městské policie Daniel Rýdel.

„Úsekové měření má preventivní účinek hlavně na místní občany, kteří zde platili pokuty víceméně v prvních dvou měsících fungování, nyní už jsou rychle jedoucí řidiči z 98 procent přespolní,“ dodal.

Oderský měřený úsek je dlouhý zhruba 350 metrů, od Masarykova náměstí k čerpací stanici na výpadovce na Hranice. Náklady na jeho zřízení vypočítal Rýdel na půl milionu korun, měsíčně je zde při rychlé jízdě přichyceno zhruba šedesát řidičů.

Řidiči přichycení při rychlé jízdě v Třebovicích se nebudou mít na co vymlouvat. Měřicí zařízení je zde viditelné. „Jde nám o bezpečnější provoz a nic neskrýváme, měřicí zařízení je vidět pouhým okem,“ řekl starosta Třebovic.

Měření v Třebovické ulici by nemělo být v Ostravě posledním.

„Magistrát má v úmyslu zřídit několik úsekových měření rychlostí na území města, nicméně v tuto chvíli se jedná pouze o záměr, který je nezbytné především právně ošetřit a získat různá povolení, než budou učiněna další opatření,“ řekla mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská.

„Rozhodně se však nedomníváme, že by bylo vhodné zveřejnit zamýšlené úseky, a to s ohledem na zajištění zvýšení bezpečnosti silničního provozu,“ dodala mluvčí.

K plánům v Ostravě i dalších místech v kraji byli sdílnější policisté. „V tuto chvíli je v jednání úsekové měření na Rudné ulici v Ostravě a dále měření na dálnici D1 v Klimkovickém tunelu,“ přiblížila policejní mluvčí Sikorová.