Jiří Kazárik z Vysoké školy báňské v Ostravě Porubě nabíjí elektromobil Kaipan u první nabíjecí stanice elektromobilů na Ostravsku. Stanice se nachází v areálu Vysoké školy báňské.

Jiří Kazárik z Vysoké školy báňské v Ostravě Porubě nabíjí elektromobil Kaipan u první nabíjecí stanice elektromobilů na Ostravsku. Stanice se nachází v areálu Vysoké školy báňské. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Ostrava má první stanici pro elektromobily. „Tankování“ je zatím zdarma

  • 20
V areálu Vysoké školy báňské vznikla první ostravská dobíjecí stanice pro elektromobily. Půl roku tam řidiči budou mít energii zdarma. Elektromobil ujede po nabití až 250 kilometrů. V Česku jich v současnosti jezdí kolem třiceti.

Je to jako obrázek z budoucnosti. Od naleštěného dvousedadlového sporťáku vede ke stojanu čerpací stanice kabel, který končí v zásuvce. Ostrava je od čtvrtka této budoucnosti o krok blíž. V areálu Vysoké školy báňské otevřela vůbec první ostravská nabíjecí stanice elektromobilů.

Jiří Kazárik z Vysoké školy báňské v Ostravě Porubě nabíjí elektromobil Kaipan u první nabíjecí stanice elektromobilů na Ostravsku. Stanice se nachází v areálu Vysoké školy báňské.

"Dobíjecí stanice umožňuje nabíjení až dvou elektromobilů současně. Půlroční provoz je pro její uživatele bezplatný," řekla mluvčí Vysoké školy báňské Táňa Kantorková.

Univerzita na zahájení provozu stanice spolupracovala s výrobcem elektromobilů KAIPAN a společnostmi ISOTRA a ZTC Energy. Toto sdružení minulý týden zprovoznilo vůbec první nabíjecí stanici na dálnici D1 ve směru z Brna do Prahy. Do června by jich na hlavních tazích mělo být sedm, do konce roku pětadvacet.

"Jde o velmi sofistikovaný systém vzájemně propojených soustav nabíjecích stanic, které budou komunikovat v síti a přenášet data do centrální databáze," přiblížila Kantorková.

Zadáte PIN a nabíjíte

Stanice má dvě zásuvky. Když k ní řidič přijede, dostane dobíjecí kartu, u stojanu zadá PIN, pak svůj elektromobil připojí k zásuvce a nabije auto na požadovanou kapacitu. Podle typu auta a jeho baterií trvá celá akce něco přes hodinu.

Univerzita pracuje v oblasti elektromobility už 20 let. Dobíjecí stanici umístila do areálu technologického pavilonu. A zároveň se slavnostním zprovozněním tam představili i prototyp elektromobilu KAIPAN VoltAge.

Dvousedadlové sportovní auto má parametry srovnatelné s podobnou verzí se spalovacím motorem. Může jet až 135 kilometrů v hodině a vybije se po 250 kilometrech. Nabití plně vybitých akumulátorů mu trvá tři hodiny a dvacet minut.

V Česku jezdí asi třicet elektromobilů

"Veřejnosti jsme jej poprvé představili v dubnu na autosalonu v Bratislavě. Jeho prezentace se připravuje na červen na brněnském autosalonu a v září ve Frankfurtu nad Mohanem," doplnila Kantorková.

Po půlročním zkušebním provozu se fungování dobíjecího stojanu v Ostravě vyhodnotí. Systém se bude dál vyvíjet. Aktuálním trendům se přizpůsobí třeba jejich design. Budou také poskytovat více služeb. Zákazníkům prostřednictvím displejů přinesou třeba aktuální dopravní informace nebo mapy.

Momentálně jezdí po Česku okolo třiceti elektromobilů. Na jejich výrobu se však postupně začínají zaměřovat téměř všechny světové automobilky.


Elektromobil