Autobusy poháněné na stlačený plyn jezdí například i v Jihlavě.

Autobusy poháněné na stlačený plyn jezdí například i v Jihlavě. | foto: Iveco Irisbus

Pryč s nafťáky. Ostrava nakoupí flotilu autobusů na plyn a elektřinu

  • 5
Do roka prvních deset, na podzim 2015 dalších devadesát. Více než třetina ostravských autobusů bude jezdit na stlačený zemní plyn. Počítá se také s novými trasami tramvají a trolejbusů, ale i s elektrobusy. Peníze půjdou z Evropské unie i státní kasy.

Zatím je čtveřice elektrobusů v ulicích Ostravy ve výrazné menšině. Už za dva roky však budou vozy na alternativní pohon tvořit celou třetinu vozového parku Dopravního podniku Ostrava. Spolu s rozšířenými tramvajovými a trolejbusovými tratěmi by měly vytlačit z města dieselové motory.

"Projekt zahrnuje nákup stovky autobusů poháněných CNG, kterými nahradíme staré autobusy emisních norem euro 2 a euro 3. Dohromady máme 297 autobusů, takže vozy na alternativní pohon budou tvořit zhruba třetinu," informoval ředitel Dopravního podniku Ostrava Roman Kadlučka.

MHD v Ostravě za deset let

  • Dopravní podnik chce z ulic Ostravy co nejvíce vytěsnit dieselové autobusy.
  • Tramvají se lidé dostanou až ke Globusu v Ostravě-Plesné. Tramvajová trať se také prodlouží po Ruské ulici přes Dolní oblast Vítkovice až na Výstaviště.
  • Trolejbusy zase pojedou až na Hranečník.
  • Uvnitř obvodů a do Klimkovic budou jezdit elektrobusy, mezi obvody zase stovka autobusů poháněných CNG.

Počítá se i se čtveřicí elektrobusů, které zajistí spojení s Klimkovicemi, a dvěma plnicími stanicemi pro autobusy na CNG, jednou v Porubě, druhou na Hranečníku.

"Jedna plnička by byla naše, druhou bychom si nasmlouvali jako nájem," upřesnil Kadlučka. Dopravní podnik vůbec poprvé představil projekt, na kterém pracoval více než rok. Blíží se totiž vyhlášení výzvy, jež mezi dopravní podniky v Česku rozdělí jednu miliardu.

Jednání s Bruselem u konce

Více než půlka půjde do Moravskoslezského kraje, jako pilotní oblast jej ministerstvo životního prostředí vybralo podle výsledků měření dopadů dopravy na kvalitu ovzduší. Vyhlášení výzvy ministerstvo původně ohlásilo už na 1. srpen, termín se ale opozdil kvůli doplňujícím dotazům Evropské komise.

"Minulý týden v pondělí jsme měli v Bruselu poslední technická jednání. Příští týden se doladí detaily na úrovni náměstků," ohlásil ministr životního prostředí Tomáš Jan Podivínský. Vyhlášení výzvy předpokládá na polovinu prosince. Kromě Ostravy by to znamenalo peníze na ekologickou dopravu také pro Opavu, Frýdek-Místek, Karvinou, Havířov, Třinec, Orlovou, Český Těšín, Nový Jičín, Kopřivnici a Bohumín.

Podle ředitele společnosti Vítkovice Doprava Zdeňka Trejbala jsou vozy na CNG nejen ekologické, ale ušetří i peníze. "Ve státní a veřejné správě je dnes 19,5 tisíce vozidel. Kdyby se vyměnily za CNG, za rok by se uspořily dvě až dvě a půl miliardy korun," spočítal Trejbal. Ředitel Kadlučka však dodal, že jsou potřeba značné vstupní investice.

Tramvají z Vítkovic přes Dolní oblast až k Výstavišti

Jen tím ale ekologizace vozového parku v Ostravě nekončí. Počítá se s rozšířením tramvají a trolejbusů i záchytnými parkovišti.

"Počítáme s prodloužením trolejbusové trati na Hranečník, od severovýchodu a východu bychom tak snížili emise a vjezd autobusů se spalovacími motory," informoval Kadlučka.

Rozšiřovat se budou také tramvaje, třeba v Porubě směrem ke Globusu či po ulici Ruská přes Dolní oblast Vítkovice až na Výstaviště. Už v současné době přitom tramvaje v Ostravě hrají prim, přepraví totiž 55 procent z celkového počtu cestujících ostravského Dopravního podniku.

Peníze chce Dopravní podnik získat z evropských dotací v příštím plánovacím období. To začíná rokem 2014. Podle Davida Sventka z Úřadu Regionální rady Moravskoslezsko, která peníze přerozděluje, má vysokou šanci.

"V příštím plánovacím období dochází k řadě změn. Značně se zkomplikovalo financování silnic II. a III. třídy, ty téměř nemají šanci. Naopak se počítá s velkou podporou městské mobility," sdělil Sventek.

Každé snížení smogové zátěže má smysl

Nevyloučil také, že by z regionálního operačního programu mohly plynout i peníze na dofinancování CNG. V minulém programovém období 2007 až 2013 se za čistou dopravu z evropských peněz utratilo 943 milionů korun. To se ale ještě nakupovaly vozy na dieselový pohon.

Podle nové studie Jiřího Jedličky z Centra dopravního výzkumu v Brně se doprava v Ostravě při zimních smogových situacích na znečištění ovzduší podílí jen šesti až osmi procenty. Přesto podle něj výměna smysl má.

"Největší problémy s emisemi jsou právě u dieselů. Výměna za CNG a elektro určitě bude mít dopad na snížení emisí z dopravy. Je to jedno z opatření, kterým lze začít. A kde jinde začít než u veřejného vozového parku," komentoval plánované změny v ostravské dopravě Jiří Jedlička.

Výzkumy navíc ukázaly, že v letním období se ostravská doprava svými emisemi podílí na znečištění ovzduší šestnácti až dvaceti procenty.