Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové zpomalovací pásy za 750 tisíc musely pryč, nejspíš kvůli bruslařům

  7:01aktualizováno  7:01
Radnice v Ostravě-Porubě nechala odstranit z hlavní dopravní tepny červené zpomalovací pruhy. Ty přitom Ostravské komunikace k přechodům nainstalovaly teprve na podzim a zaplatily za ně bez daně 750 tisíc. Město je teď nechalo vyfrézovat a místo nich rozmístí optické prvky. Podle jedné z verzí musely původní pruhy zmizet kvůli poháru in-line bruslařů.

Místo červených zpomalovacích pruhů z granulátu budou u čtyř přechodů v Ostravě-Porubě pouze podobné optické bezpečnostní prvky. | foto: Ota BartovskýMF DNES

Červené pásy, které měly u přechodů pro chodce zpomalovat jedoucí auta, nainstalovaly loni na podzim Ostravské komunikace na dvaceti úsecích silnic ve městě. Čtyři byly i na porubské Hlavní třídě. Každý z nich stál 188 tisíc korun bez DPH. A radnice je teď nechala odstranit.

"Tím, že jsme je nainstalovali, to pro nás skončilo. Co se teď děje v Porubě, je čistě věc obvodu," nechtěl vyfrézování pruhů komentovat mluvčí Ostravských komunikací Jiří Maléř.

Podle zdroje, který si nepřeje být jmenován, a jehož jméno redakce zná, musely zpomalovací pruhy z hlavní porubské tepny zmizet kvůli světovému poháru v in-line bruslení, který se na Hlavní třídě každoročně koná. Granule, ze kterých je povrch vytvořen, by totiž pro bruslaře byly těžko překonatelnou překážkou.

Této verzi nasvědčuje i fakt, že na jiných místech Poruby, například v ulici Průběžná, pruhy zůstaly.

Není to kvůli bruslařům, pásy nefungovaly, tvrdí radnice

Radnice ale takový důvod přesto odmítá. "Dosavadní opatření, tedy zpomalovací červené pásy s abrazivním povrchem, se ukázalo být ne zcela dostačující," řekla mluvčí porubské radnice Jana Končítková.

"Ze statistik městské policie, která při letošní šestidenní preventivní akci měřila na Hlavní třídě rychlost, vyplynulo, že více než čtvrtina řidičů zde překračuje povolenou rychlost. Řidiče od porušování předpisů neodradily ani červené bezpečnostní pruhy," dodala.

Šéf organizačního týmu Světového poháru Martin Plecitý podle svých slov o žádném problému neví a odstranění zpomalovacích pruhů nepožadoval. "Nebyl to náš požadavek, my jsme ani nevěděli, že tam něco takového bylo. S radnicí ale jednáme často, zná naše požadavky a věřím, že by neudělala nic, co by mohlo Světový pohár ohrozit," uvedl Plecitý.

Pásy + frézování + nové prvky = milion korun

A právě v tom může být jádro problému. Radnice si možná sama uvědomila, že povrch by mohl světový podnik ohrozit a nechala sama problémová místa vyfrézovat. Místo zpomalovacích pruhů vzniká speciální značení s 3D efektem.

"Kombinace tvarů a odstínů barvy na přechodech docílí vzniku optického prostorového klamu, budícího dojem překážky na vozovce. Řidiči tuto překážku vnímají jako reálnou a skutečně zpomalí jízdu," uvedla Končítková. "Nové značení s 3D efektem bude do konce května umístěno u čtyřech přechodů pro chodce na Hlavní třídě," dodala.

Celá anabáze se zpomalovacími pruhy tak nakonec vyšla na více než milion korun. Asi 750 tisíc bez DPH stála instalace pruhů, kterou zaplatily Ostravské komunikace. Zbytečně, částku mohly investovat jinde. Vyfrézování míst před přechody a instalace optických prvků pak přijde porubskou radnici přibližně na 300 tisíc korun.

Autor:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.