Vizualizace možné budoucí podoby muzea dopravy v Ostravě-Vítkovicích.

Vizualizace možné budoucí podoby muzea dopravy v Ostravě-Vítkovicích. | foto: Archiv Ostravy

Ostrava plánuje muzeum dopravy. Hlásí se dva obvody

  • 9
Ostrava chystá studii muzea dopravy v některé z prázdných továrních hal ve Wattově ulici nedaleko hlavního železničního nádraží v obvodu Přívoz. Jenže na podobný projekt expozice trolejbusů, autobusů, tramvají a dalších vozidel se už dlouho připravují ve Vítkovicích, kde by chtějí využít chátrajícího nádraží.

Jiří Boháček patří k početné skupině lidí toužících po tom, aby v Ostravě vzniklo muzeum, které vystaví historické tramvaje, autobusy i trolejbusy. Dlouhou dobu o tom jen marně snil. Teď má naději, že jeho přání se splní.

"Jsme moc rádi, že se konečně něco děje," netají nadšení Jiří Boháček. A vyjadřuje tím i pocity desítek dalších členů Kroužku přátel městské hromadné dopravy při Dopravním podniku Ostrava, kteří se společně starají už o 36 historických vozidel, z toho 21 opravených a pojízdných.

Všechny ale bohužel většinu roku stojí v depozitáři, kde je mohou vidět jen organizované skupiny. Ven se historické skvosty dostanou jen výjimečně, při vyhlídkových jízdách.

Letecký pohled na prostor u vlakového nádraží v Ostravě-Vítkovicích, kde by mohlo vzniknout muzeum dopravy.

"Moc rádi bychom veřejnosti umožnili vidět historické vozy nejen při mimořádných jízdách. Zaslouží si lepší prostory," říká mluvčí podniku Miroslav Albrecht.

Vidina muzea tramvají u hlavního nádraží těší i radní centrálního ostravského obvodu. "Vnímáme to jako další možnost zatraktivnění této lokality," netají místostarosta Moravské Ostravy a Přívozu Dalibor Mouka.

Vítkovice plánují i důlní vozíky a třeba i letadlo

Naopak radní Vítkovic současný záměr města nemile zaskočil a rozlítostnil. Už dva roky totiž chystají podobný projekt. Plánují muzeum dopravy u vítkovického nádraží.

"Dva roky plánujeme stavbu nové budovy a využití nádražní haly, rok máme hotovou studii. Chceme muzeum dopravy, kde budou nejen vozy městské hromadné dopravy, ale třeba i důlní vozíky. Nádražní hala je vysoká, pod stropem může viset letadlo, nebo tam může stát vysoká plošina" líčí starosta Vítkovic Petr Dlabal.

Vizualizace možné budoucí podoby muzea dopravy v Ostravě-Vítkovicích.

Uvědomuje si však, že budovat v jednom městě dvě podobná muzea by nemělo smysl.

"Když se město rozhodne pro Přívoz, nic nenaděláme. Ale ještě rozhodnuto není, přípravy proto pokračují. Čeká mě jednání se zástupci kraje i Českých drah. Oslovili nás lidé, kteří mají zájem, aby ve vítkovickém muzeu byly i drážní exponáty," dodal starosta s tím, že na nové muzeum by se daly získat evropské dotace ve výši až 92,5 procenta z celkových nákladů. Ty zatím odhaduje asi na půl miliardy.

Miroslav Albrecht i Jiří Boháček vítkovickou studii znají, ale tvrdí, že dokud nebude hotová i ta přívozská, na srovnávání je moc brzy.

V Přívoze více lidí, Vítkovice zase prostornější

"V obou případech bude muzeum blízko nádraží i tramvajových kolejí. V Přívoze je větší pohyb lidí, ve Vítkovicích by možná bylo víc prostoru... Čas ukáže, která varianta je výhodnější," míní Boháček.

Podle primátora Petra Kajnara by muzeum v Přívoze mělo vyjít levněji, protože město stejně musí buď zbourat, nebo opravit zchátralé tovární haly, které jsou jeho majetkem. "Jejich přebudováním na muzeum bychom vyřešili celý prostor před hlavním nádražím, což je důležitý dopravní uzel a současně vstupní brána a vizitka města," argumentuje náměstek pro dopravu Aleš Boháč.

Dvě varianty umístění muzea dopravy v Ostravě - v Přívoze u hlavního nádraží (zelená značka), nebo u vítkovického nádraží (červená značka).

Dvě varianty umístění muzea dopravy v Ostravě - v Přívoze u hlavního nádraží (zelená značka), nebo u vítkovického nádraží (červená značka).