Součástí systému měly být například i přednostní práva vozidel městské hromadné dopravy na křižovatkách.

Součástí systému měly být například i přednostní práva vozidel městské hromadné dopravy na křižovatkách. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Ostrava porušila zákon, z plánu inteligentní dopravy zbyla ostuda

Je to paradox. V Ostravě budou ve středu zahraniční experti vysvětlovat českým, jak fungují inteligentní dopravní systémy v Evropě. Právě Ostrava však musí zavádění novinek v řízení křižovatek i městské dopravy odložit. .

Město přišlo o schválenou evropskou dotaci 218 milionů korun a podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže porušilo zákon o veřejných zakázkách.

"Jde o náročný projekt. Je tu velké riziko, že město ho nestihne včas dokončit a vyčerpat evropské peníze do konce roku 2015." Tak v květnu zdůvodnil zamítnutí dotací Ostravě David Sventek, ředitel Úřadu Regionální rady Moravskoslezsko.

Jeho obavy byly oprávněné. Dosud neskončil ani výběr dodavatele. Dvě ze tří firem, které o zakázku soutěžily, se totiž odvolaly.

Šéfy neúspěšných společností Vítkovice IT Solutions a sdružení AŽD Praha a Cross Zlín naštval postup města při výběru vítěze - ostravské firmy Kvados. A Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) jim dal za pravdu.

"Zadavatel porušil zákon o veřejných zakázkách, když nevyřadil nabídku vybraného uchazeče. Ta nesplňovala všechny požadavky uvedené v zadávacích podmínkách. Kromě toho chyběly informace o tom, jak zadavatel hodnotil jednotlivé nabídky - za co konkrétně uděloval body," říká mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Pokutu podle něj město nedostane, protože ještě nepodepsalo smlouvu s vítězem, mělo by však znovu posoudit nabídky dalších firem a z nich vybrat vítěze.

Primátor nesouhlasí, ale odvolávat se nebude

Primátor města Petr Kajnar (ČSSD) s verdiktem nesouhlasí. "Jsem přesvědčený, že zákon jsme neporušili. Odvolávat se nebudeme, nemá to smysl. Odvolala se ale firma Kvados, teď čeká na rozhodnutí předsedy ÚOHS," uvedl Kajnar.

Naopak ostravský podnikatel Jan Světlík, jehož společnost Vítkovice IT Solutions se také odvolala, nesouhlasí s primátorem.

"V zadání soutěže jsou jasné podmínky, co tam může a nemůže být. Například tam nesmí být žádné mechanické točité věci, ale Kvados tam klidně dal ventilátory. Podobných případů nedodržení technických parametrů tam bylo víc, tuším dvě desítky. My jsme podmínky dodrželi, tudíž jsme tam museli dát věci, které jsou dražší. Ale Kvados to udělal po svém, a tak snížil cenu, což je brutálně nefér," míní Světlík.

Dodal, že město si buď nemělo dávat tak striktní podmínky, nebo mělo vyřadit firmu, která je nesplnila. V tom případě by zvítězila jeho nabídka s cenou asi o 30 milionů korun vyšší. A netajil, že nejde o výjimečný případ.

"Teď jsme v podobné zakázce na jednom ministerstvu, kde je to stejné. Je tam například přesný požadavek na rozlišení obrazovky, o které víme, že se dá koupit jen v Japonsku za šílené peníze. Když někdo ten parametr obejde, tak se s cenou dostane níž. To jsou podle mne korupční praktiky, které tady fungují. My jsme podali férovou nabídku, Kvados použil jiné řešení a my jako obvykle prohráli. Ve městě jsme zakázku nezískali už deset let," líčí.

Spor o větráky

Za pravdu mu částečně dává i primátorův stranický kolega a náměstek pro dopravu Tomáš Sucharda.

"V zadávací dokumentaci bylo, že chladicí prvky nesmí být rotační. Kvados zařadil větráky, které se točí. Jako člen komise jsem hlasoval proti projektu," netají Sucharda.

Jak je tedy možné, že převážil opačný názor jiných členů a komise nakonec vybrala sporný projekt?

"Zeptali jsme se firmy na ten nevyhovující prvek a oni nám sdělili, že došlo k chybě při přepisování. Ujistili nás, že mají samozřejmě v úmyslu použít takzvané pasivní chlazení bez rotačních prvků," vysvětlil Sucharda.

Podle něj má teď město několik možností. Musí však počkat na rozhodnutí předsedy ÚOHS, který na to má dva měsíce.

"Teprve pak můžeme definitivně vybrat dodavatele a buď se ještě pokusit získat evropské dotace na celý projekt v tomto období, nebo ho posunout a žádat dotace až v období let 2014 až 2020. Nebo je tu ještě jedna varianta: můžeme zakázku rozdělit do menších podsystémů, které by se daly zvládnout i s čerpáním dotací ještě teď. Stihnout bychom mohli například instalaci elektronických jednotek do vozů městské hromadné dopravy," doplnil Sucharda.

Primátor Kajnar však vidí vše jinak než Světlík i Sucharda. "Nešlo o žádnou korupci. Tlačil nás čas, na detaily k projektům jsme se doptávali všech tří soutěžících firem, nejen Kvadosu, a postupovali jsme ve shodě s Úřadem regionální rady, který nám v minulosti vrátil několik projektů, u nichž jsme nevybrali uchazeče s nejnižší cenou," vysvětluje.

"Snažili jsme se prostě udělat vše, abychom projekt stihli zrealizovat ještě teď. Ale vzhledem k tomu, že jsme přišli o peníze na jeho financování, bude podle mě nejlepší výběrové řízení zrušit a vypsat nové až v dalším období, kdy znovu požádáme o evropské dotace," dodal.