Vítejte na novém nádraží v Mošnově, koleje spojují letiště se Studénkou a dále...

Vítejte na novém nádraží v Mošnově, koleje spojují letiště se Studénkou a dále se železniční sítí. (16. prosince 2014) | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Ostrava před Prahou. V pondělí začnou vlaky zajíždět až k letišti

  • 209
Zatímco Praha železniční napojení k letišti stále plánuje, na severovýchodě země se za pár dnů tato varianta stane skutečností. V pondělí vyjedou z Ostravy k mošnovskému letišti první soupravy CityElefant. Po padesáti letech je to první nová železnice v tuzemsku, navíc nikde jinde v Česku koleje k letišti nevedou.

Letiště Leoše Janáčka a průmyslová zóna. To jsou dva důvody, proč moravskoslezský krajský úřad začal plánovat železniční spojku z tratě mezi Studénkou a Kopřivnicí k Mošnovu.

Stát opravil stávající lokálkovou trať, kraj poté zaplatil tříkilometrovou odbočku k letišti a novou zastávku se spojovacím průchodem přímo do letištní odbavovací haly. Vše přišlo na 900 milionů korun. Kraj zaplatil něco přes půl miliardy, z toho zhruba 85 procent přislíbila proplatit Evropská unie.

„Kdyby nebylo dotace, určitě bychom o železnici neuvažovali. Je to velmi nákladná investiční akce. Otevření vlakového spojení s letištěm však chápeme jako předěl a zásadní věc v rozvoji kraje,“ konstatoval náměstek hejtmana Daniel Havlík (ČSSD).

Jízdní řád Ostrava - Mošnov

Odjezdy z Ostravy Hlavního nádraží 
3:57, 4:48 (kromě neděle), 6:22, 8:22, 10:22, 12:22, 15:22, 17:22, 19:22, 21:22 hodin 

Odjezdy ze zastávky Ostrava Airport (Mošnov)
4:37, 5:55 (kromě neděle), 8:00, 9:54, 11:54, 14:39, 17:00, 18:50, 20:50 a 23:23 hodin.

Zdroj: České dráhy

A v pondělí 13. dubna ve 3:50 hodin vyjede z Bohumína první „letištní“ vlak. Další ve 4:40 a 6:22 hodin a poté až na jednu výjimku ve dvouhodinových intervalech až do 21:22 hodin. Od 8:22 hodin bude vlak vyjíždět z Mostů u Jablunkova.

Desetkrát tam a zpět

Například cesta z ostravského Hlavního nádraží na letištní zastávku potrvá zhruba půl hodiny a obyčejné jednosměrné jízdné stojí 51 Kč, se slevami IN 25 38 Kč a  IN 50 pak 26 korun. „Jde o běžný tarif,“ řekla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

„V pracovní dny a v sobotu bude jezdit deset párů vlaků, v neděli pak vyjede devět párů,“ dodala mluvčí Českých drah. Náměstek hejtmana uvedl, že pokud by o vlaky byl zájem veliký, spojů přibude. Letos budou k letišti zajíždět staré soupravy CityElefant v rámci prodloužené linky S2, kraj však také za přispění dotace nechal vyrobit dvě moderní soupravy RegioPanter, který chtějí dráhy nasadit s novým jízdním řádem v půlce prosince.

První zatěžkávací zkouškou železnice projde při květnovém mistrovství světa v hokeji, kdy budou nového napojení nejspíše využívat fanoušci z celého světa. 

Kraj si od kolejového napojení také slibuje navýšení počtu dosud poměrně nízkého počtu cestujících na letišti. Nyní se z Ostravy létá jen do Prahy, Londýna, Paříže a nově do Düsseldorfu, ostravské letiště při srovnání s katovickým letištěm využívá zhruba jen desetina pasažérů.

Vliv zpočátku nevelký

A podle Radima Gála z občanského sdružení Létejme z Ostravy se to v nejbližší době nejspíše příliš nezmění. 

„Železnice nebude mít v nejbližší době na zájem o letiště nijak výrazný vliv, její využití vidím spíše pro průmyslovou zónu. Kraj by se měl zaměřit na vyhledávání dalších vhodných leteckých dopravců a linek. Lze to říci také tak, že pokud bude zájem o letecké linky z Mošnova, budou plné i vlaky,“ konstatoval Gál.

Náměstek hejtmana Havlík řekl, že nelze využití železnice dělit na průmyslovou zónu a letiště. „Obojí se má vhodně doplňovat,“ řekl. Do mošnovské průmyslové zóny vkládá vedení Moravskoslezského kraje velké naděje.

Už se podařilo přilákat jihokorejského výrobce světlometů Hyundai Mobis, který by tam měl snad příští rok otevřít továrnu a přijmout přes tisíc lidí, a úřad pokračuje ve vábení dalších investorů. „A železnice je velkým plusem,“ říká Havlík.

V místě není možná nákladní doprava, což je ale údajně otázkou času. Cargo železniční terminál však nejspíše bude privátní investicí.