Lanovka, o které se uvažuje v Ostravě, už funguje v Ústí nad Labem.

Lanovka, o které se uvažuje v Ostravě, už funguje v Ústí nad Labem. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Lidé si mohou říct, jak se má rozvíjet Ostrava. V plánech je i lanovka

  • 19
Jak se bude měnit Ostrava v letech 2017 až 2023? Na to odpoví strategický plán, který teď město začíná chystat. Podílet se na něm má co nejvíce obyvatel. Prostřednictvím anonymních dotazníků má nyní každý zájemce možnost sdělit politikům, co konkrétně by chtěl v Ostravě vylepšit či vybudovat.

„Plán bude vznikat celý letošní rok. Proces jeho přípravy jsme nazvali fajnOVA. Informace i dotazník najdou lidé na webu,“ říká primátor Ostravy Tomáš Macura.

Dodal, že o zapojení požádá asi 20 tisíc obyvatel osobním e-mailem. Někdo dostal mail už ve středu, další lidé ve čtvrtek. Kromě toho město osloví řadu osobností i odborných skupin, například architekty.

Vedoucí odboru strategického rozvoje města Václav Palička spočítal, že v uplynulém plánovacím období od roku 2007 do konce roku 2015 vznikly v Ostravě projekty za 35 miliard korun, z toho 21 miliard činily různé dotace.

„Jde o projekty města, vysokých škol, firem i dalších subjektů. Čistě městské projekty mají hodnotu 12 miliard, z toho 6 miliard činily evropské dotace a 3,5 státní. Předpokládáme, že i v příštím plánovacím období by město mohlo získat kolem 8 až 10 miliard dotací,“ míní.

Z Dolní oblasti Vítkovic do zoo

Investované peníze putovaly na stovky projektů. K těm, které nejviditelněji změnily tvář Ostravy, patří proměna Dolní oblasti Vítkovic nebo vybudování Nové Karoliny.

Významné jsou ale i přestupní terminály a další dopravní stavby, také superpočítač na VŠB-Technické univerzitě nebo Lékařská fakulta Ostravské univerzity.

„I v dalších letech vznikne mnoho projektů. Nepůjde ani tak o jednotlivé stavby, jako o změnu tváře a fungování města. Záleží na lidech, co si budou přát,“ míní Tomáš Macura.

Na přímý dotaz MF DNES prozradil, že osobně by si nejvíc přál třeba městskou lanovku.

„Mám na mysli lanovou dráhu s kabinami jako součást veřejné dopravy. Hlavní trasa by vedla z Dolní oblasti Vítkovic přes Novou Karolinu a Černou louku do zoo. Odbočka by mohla směřovat z Černé louky na Landek,“ nastínil primátor. Dodal, že teprve vzniká studie proveditelnosti.