Do ostravských ulic vyjelo kvůli stávce zaměstnanců dopravního podniku jen zhruba šedesát procent běžného počtu tramvají a autobusů.

Do ostravských ulic vyjelo kvůli stávce zaměstnanců dopravního podniku jen zhruba šedesát procent běžného počtu tramvají a autobusů. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Ostravou jezdí polovina hromadné dopravy, stávka může být i ve čtvrtek

  • 218
V ulicích Ostravy od rána jezdí jen zhruba šedesát procent autobusových a tramvajových spojů než v obvyklý pracovní den. Zaměstnanci Dopravního podniku totiž stávkují kvůli vyšším mzdám, na kterých se nedohodli s vedením firmy, a tak se jezdí podle nedělních jízdních řádů. Trolejbusy zatím jezdí bez omezení.

"Podle očekávání se nám podařilo vypravit počet autobusů a tramvají zhruba odpovídajících nedělnímu provozu, což odpovídá asi šedesáti procentům běžného pracovního dne. Trolejbusy pak dokonce vyjely všechny, takže jezdí podle normálního jízdního řádu jako by žádná stávka nebyla," řekl před devátou ráno mluvčí dopravního podniku Miroslav Albrecht.

Podniku podle něj navíc poslal do ulic oproti klasickému nedělnímu tramvajovému a autobusovému provozu posilové spoje, a přednostně nasadil vysokokapacitní článkové vozy či spřažené soupravy.

"Personálně jsme také posílili naši infolinku, kam se mohou lidé s dotazy. Cestujícím jsou kromě toho jsou informace k dispozici také na našich internetových stránkách, na kterých mohou najít odjezdy konkrétních linek a je zde graficky vyznačeno, které spoje jezdí," shrnul Albrecht. Čísla na infolinku jsou 597 401 555 a 602 121 010.

Kromě menšího počtu spojů komplikoval ráno lidem cestování také protestní pochod zhruba tří set zaměstnanců dopravního podniku. "Po cestě od Domu umění k Nové radnici blokovali přecházením přes přechody tam a zpět tramvaje, u radnice se pak zaměřili na autobusy a trolejbusy," popsala reportérka MF DNES.

Mezi stávkujícími jsou i revizoři, odborářům vadí stávkokazi

"Sešli jsme se před sídlem dopravního podniku, kde jsme vyjádřili svou nespokojenost, a poté se přesunuli ze stejného důvodu před magistrát. Protestní pochod jsme pak kolem desáté hodiny rozpustili," vysvětlil předseda odborářů Ivo Protivínský.

Ke stávce se podle něj připojili jak řidiči autobusů, tramvají a trolejbusů, tak například i revizoři. "Co se týče trolejbusáků, tak ti, kteří se přihlásili ke stávce, byli nahrazeni stávkokazi z řad důchodců nebo jiných loajálních zaměstnanců s patřičnými řidičskými průkazy. Ti by sice také chtěli přidat, ale nechtějí pro to nic udělat. Proto trolejbusy bohužel vyjely v normálním jízdním řádu," uvedl Protivínský.

"Předpodkládáme, že se k nám ale většina jejich řidičů postupně připojí, protože jim vysvětlujeme o co jde, a oni uznávají, že máme pravdu. Takže věříme že jich zítra bude víc," dodal.

Dopravní podnik ani odboráři zatím nemají přesně spočítáno, kolik řidičů se do stávky zapojilo. Zda se ji podaří už během dneška ukončit nebo bude pokračovat i zítra, je nejisté. "Předpokládáme, že se vedení Dopravního podniku odpoledne setká s odboráři a bude se znovu pokoušet dojednat ukončení stávky," nastínil mluvčí dopravního podniku.

Menší zvýšení mezd než o pět procent odbory odmítají

Podle Protivínského ale odbory ze svých požadavků neustoupí. "Zatím počítáme s tím, že stávka bude s největší pravděpodobností pokračovat i zítra. Podle toho co víme, se má vedení dopravního podniku sejít na jednání vedením města o půl třetí. Platí ale, že na nižší než pětiprocentní růst mezd nepřistoupíme," řekl předseda s tím, že se připravuje dokonce generální stávka.

"Doufám že na ni dojde co nejdříve. Současná situace už je dále neúnosná. Za jakých podmínek bychom na ni přešli ale nyní nedokážu přesně říct. Už současná stávka je ale největším protestem kvůli platům od roku 1989," shrnul Protivínský.

Zaměstnance ostravského dopravního podniku ve stávce podpořili i odboráři dopravců z několika okolních měst. "Jde o ČSAD Frýdek-Místek a Havířov, či dopravní podniky z Olomouce nebo Opavy. Například z Frýdku-Místku jasně řekli, že pokud by nás měli nahradit ať už lidmi nebo technikou, tak od nich za tímto účelem nevyjede "ani kolo", podobně se vyjádřili i z Havířova" popsal Protivínský.

,