Po prvním zkušebním transportu začala společnost AVE CZ s pravidelným odvozem zpracovaných kalů z lagun. Ve speciálních kontejnerech odjíždí z Ostravy dva vlaky týdně.
„Zavápněné kaly se nakládají do speciálních kontejnerů, zváží se, zavíkují a přeloží na přistavěné vagony,“ popsal ostravskou nakládku kalů Martin Chyba ze společnosti AVE CZ.
„Kaly mají být z Ostravy vyvezeny do 22. prosince, zatím vše běží podle plánu, vše by se mělo stihnout,“ přiblížil plánovaný harmonogram odvozu kalů z Ostravy Josef Jašek ze společnosti Diamo.
„Nakládáme v pondělí a ve čtvrtek, vždy se jedná o zhruba 600 tun,“ přidává další detaily Roman Jerie, manažer společnosti AVE CZ. „Denně by se ve Vřesové mělo zpracovat zhruba 200 tun.“
Měl by zmizet i zápach
Odvezením a následnou likvidací kalů sanace lagun sice neskončí, mělo by se ale ulevit lidem žijícím na nedalekém sídlišti Fifejdy, které často obtěžuje nepříjemný zápach.
„To, co zapáchá, jsou kyselé dehty z laguny R3. Když se je podaří zpracovat, zmizí i zápach,“ vysvětluje Jerie.
Kdy ale zápach skutečně zmizí, to zatím říci nemůže.
„To záleží na mnoha faktorech, které nemůžeme ovlivnit. Při těžbě kalů a jejich následném míchání a neutralizaci musíme sledovat například rozptylové podmínky, a pokud jsou emisní limity překročeny, musíme těžbu přerušit. Smlouva ale jasně říká, že do podzimu musí být kaly z Ostravy odvezeny,“ dodal Jerie.
Martyrium lagun s odvozem kalů neskončí
Z Ostravy musí kaly zmizet do konce letošního roku, termín na jejich zpracování ve Vřesové má firma do roku 2020.
Denní kapacita plynárny ve Vřesové, 200 tun kalů, které se přimíchávají k hnědému uhlí, je nižší než celkové množství kalů, jež musí AVE CZ z Ostravy odvézt. A tak všechny kontejnery nemusí mířit přímo na Sokolovsko.
A z toho mají obavy některé ekologické organizace.
„Máme ve schváleném projektu navrženou deponii v Čáslavi, kde můžeme odpad před konečným odstraněním dočasně uložit,“ vysvětluje Jerie. „Nebyl by míchán s dalšími odpady. Obavy, že by mohlo dojít k nějakým problémům, jsou plané. I podle projektu tam mohou být odpady deponovány maximálně na dva roky.“
Odvezením kalů ale martyrium ostravských lagun neskončí. Stále není jasné, co se s územím, kde se bude muset vyčistit i zemina okolo ropných bazénů, stát udělá.
Ve hře je několik variant – nejdražší termická desorpce, nebo státem upřednostňovaná enkapsulace.
„V podstatě jsme se shodli, i s Ostravou a Diamem, na zvolení enkapsulace,“ řekl při nedávném vládním výjezdu do kraje ministr životního prostředí Richard Brabec.
Jeho vyjádření zástupce Ostravy překvapilo. „Nic ještě není rozhodnuto,“ reagovali obdobně primátor Tomáš Macura i jeho náměstkyně Kateřina Šebestová.