Fotograf Jindřich Štreit

Fotograf Jindřich Štreit | foto: MF DNES

Ostravské stopy: Kouřící továrny fascinovaly, vzpomíná Štreit

  • 0
Za vyvrcholení své práce považuje slavný fotograf Jindřich Štreit svou současnou výstavu v bývalém plynojemu Gong. Ostravu poznal hlavně v 80. letech, barevné kouře plné síry jej fascinovaly. Viděl tu mima Marcela Marceaua a založil Galerii Opera.

Dva roky chodil slavný fotograf Jindřich Štreit po všech provozech v Dolní oblasti Vítkovice, až vytvořil velkou knihu - monografii Vítkovice 2008. Nyní byla v bývalém plynojemu Gong zahájena výstava těchto fotografií.

Profil: Jindřich Štreit

Známý fotograf Jindřich Štreit se narodil
5. září 1946 ve Vsetíně.

Do současnosti realizoval přes tisíc výstav. Vyhlášenou formou neoficiální kultury se staly v osmdesátých letech jeho vernisáže výstav děl českých a slovenských umělců na Sovinci, ve kterých se svou ženou Agnes pokračují až do současnosti.

Od roku 1990 část své práce soustavně věnuje podpoře humanitární a charitativní činnosti. Za svoje fotografie získal řadu domácích i mezinárodních ocenění.

"Určitě je to moje největší výstava. Ne do počtu vystavených fotografií, ale co se týká prostoru a velikých fotografií. Když jsem měl retrospektivu, tak tam bylo kolem 160 fotografií, tady jich je kolem 120, ale nebyly tak velké," vysvětluje.

"Je to tu nádherné a je úžasné mít takový prostor jenom sám pro sebe. Jako by to architekt Gongu Josef Pleskot dělal pro moje fotky," směje se fotograf.

Na Štreitových fotografiích je zachycen provoz Vítkovic, většinou na nočních směnách, kdy se fotograf cítil být méně rušen a lidské osudy mu byly otevřenější.

"Ostravu jsem začal poznávat v době předrevoluční, v 80. letech, kdy tu začala studovat má dcera. Od té doby jsem sem potom velmi pravidelně jezdil. To byly mé intenzivní návštěvy, koncertní, divadelní. Ostrava byla poněkud jiná, stavebně i industriálně, a velmi rychle se proměnila," vypráví Štreit o svém vztahu k městu.

Fotograf Jindřich Štreit.
Uznávaný a cenami ověnčený fotograf Jindřich Štreit.

Fascinují jej továrny, přesto je v době jejich největšího rozkvětu nefotografoval. "Je to něco monumentálního, jsou to Hradčany. A v době, kdy to ještě kouřilo a sířilo a byly z toho barevné ohně, tak pro lidi z vesnice, z lesů, to byl fascinující pocit, něco takového vidět. Je třeba si odmyslet ekologickou stránku, ale vizuálně byla Ostrava úžasná," vybavuje si fotograf.

A nešla z toho také hrůza? "No, to ano. (smích) Ale vizuálně byly kouřící továrny nesmírně zajímavé."

Ostravu jsem nefotil. Skvěle to udělal Viktor Kolář

A má Štreit nějaké fotografie z té doby? "Ne, já jsem to nefotografoval, protože všechno fotil Viktor," připomíná Viktora Koláře, proslulého fotografa nelichotivé Ostravy. "Ostravu jsem vůbec nefotil. Shodou okolností má dcera bydlela v domě, kde bydlí Viktor Kolář. Takže jsem neměl potřebu Ostravu fotografovat, když jsem věděl, že to Viktor skvěle udělá."

Po revoluci měl Štreit radost, že se kulturní život v Ostravě znásobil. "Povedlo se založit výtvarnou katedru, mohli se na ní realizovat umělci jako Jiří Surůvka, Petr Lysáček, Zbyněk Janáček a další. Bylo to skvělé, vznikla protiváha vůči Praze. Navíc velmi originální," říká Štreit.

"Zaujala mě psychologie výrazu chlapce," říká o této fotografii Jindřich
Fotograf se ve své tvorbě tematice postižených lidí věnuje od šedesátých let.
Fotografie z roku 1998 s názvem Děvčata s plyšákem vznikla v zařízení

Z díla známého fotografa Jindřicha Štreita.

"Ostrava po kulturní stránce vyletěla do výšin. Když si třeba vezmete tento Gong, jak to Pleskot postavil, jakou fantastickou architekturu díky tomu Ostrava má, tak je to geniální," ukazuje kolem sebe před vernisáží.

"Jeden z největších kulturních zážitků jsem měl v 70. letech, když do ostravského divadla přijel mim Marcel Marceau. Po revoluci jsem navázal kontakt s ředitelem divadla Iljou Rackem a tehdy jsme založili Galerii Opera v Divadle Jiřího Myrona. Bylo to v době, kdy výstavní činnost v Ostravě nebyla moc bohatá."

Jindřich Štreit se pak angažoval v Galerii města Ostravy, v níž měl velkou retrospektivu. "Ale vyvrcholením mé práce v Ostravě je současná výstava v Gongu."