Nová odletová hala ostravského letiště v Mošnově.

Nová odletová hala ostravského letiště v Mošnově. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Ostravskému letišti se nedaří odlepit od země. Firmy se zlobí

  • 18
Manažeři velkých firem na Ostravsku se ocitli v letecké izolaci. Na ostravském letišti v Mošnově minulý týden skončila poslední mezinárodní linka do Vídně, takže zůstalo už jen spojení s Prahou. Lidé například z automobilky Hyundai nebo huti ArcelorMittal tak musejí do polských Katovic nebo do Brna.

Mošnovské letiště mělo být motorem regionu, v současnosti jej ale spíše brzdí. S koncem linky do Vídně přišla další špatná zpráva v podobě opětovného poklesu přepravených pasažérů v minulém roce.

Kam se létalo

Ostrava - Mnichov
červen 2005 - listopad 2005
dotace kraje: 50 milionů

Ostrava - Vídeň
listopad 2005 - únor 2012
dotace kraje: 70 milionů (do 2007)

Ostrava - Moskva
září 2008 - únor 2009
dotace kraje: 26 milionů

"Zrušení letové linky do Vídně je holý nesmysl, který zásadním způsobem poškodí tento kraj," míní personální ředitel společnosti ArcelorMittal Ostrava Jan Rafaj.

Na problémy zadělalo bývalé vedení kraje

"Zhoršuje se dostupnost regionu, což je velký problém, kterému nerozumíme. Přitom se deklarovalo, že se udělá vše pro to, aby byl dostupný," dodává personální ředitel společnosti Tieto Czech Jaroslav Durda.

Letiště tak dostalo další ránu, ze které se již nemusí vzpamatovat. Na problémy ale bylo zaděláno již před více než pěti lety, tedy v době, kdy tehdejší vedení kraje reprezentované náměstkem hejtmana Pavolem Lukšou odmítalo příchod nízkonákladových aerolinek.

"Nízkonákladoví přepravci chtějí výhody, které kraj nechce platit. Musíme ale investovat do linek do destinací, které jsou pro kraj důležité," vysvětloval v roce 2007 náměstek. Investice do tradičních linek ale padly, nízkonákladoví přepravci se mezitím pevně usadili na katovickém a brněnském letišti a o Ostravu ztratili zájem.

Minulý rok na mošnovské letiště dosedl obří Boeing 747 Jumbo.

 "Ztráta linky do Vídně nás velice mrzí a snažíme se ji nahradit," vysvětluje ředitel letiště Pavel Schneider.

Sny zůstaly jen na papíře

"Jednáme s dalšími leteckými společnostmi o tom, že by na tuto trasu nastoupily. Neradi bychom o zavedenou linku přišli. O jejím zrušení víme teprve čtrnáct dnů, což je krátká doba na to, abychom mohli docílit nějakých konkrétních výsledků," dodal ředitel mošnovského letiště.

V roce 2012 měl z ostravského letiště vycestovat podle plánu bývalého vedení kraje milion pasažérů. Skutečnost je ale výrazně jiná. Počet cestujících dlouhodobě klesá a loni se zastavil na 273 tisících. Mošnov už výrazně předběhlo jak katovické, tak brněnské letiště.

Další linky jsou ale v plánu, hovoří se o pravidelné lince do Doněcku, vedení kraje by upřednostňovalo lety na západ Evropy - do Londýna, Paříže či Bruselu.

Je podle vás ještě nějaká šance, že se na mošnovské letiště vrátí cestující?

celkem hlasů: 781

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 22. března 2012. Anketa je uzavřena.

Ano, letecká doprava má budoucnost
Ano, letecká doprava má budoucnost 431
Ne, stále více lidi využije Katovic a Brna
Ne, stále více lidi využije Katovic a Brna 275
Je mi to jedno
Je mi to jedno 75