Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Moravskoslezský kraj získá evropské stamiliony. Peníze pomohou MHD

  8:55aktualizováno  8:55
Štědrá suma evropských peněz nečekaně přiteče do Moravskoslezského kraje. A to hlavně díky skutečnosti, že jiní tyto peníze nevyužili. Obyvatelé Opavy a Ostravy se díky nim zřejmě dočkají pohodlnějších a navíc ekologických trolejbusů, Ostravané navíc i tramvají.
Díky evropským milionům se lidé v Ostravě nejspíš dočkají pohodlnějších tramvají a trolejbusů.

Díky evropským milionům se lidé v Ostravě nejspíš dočkají pohodlnějších tramvají a trolejbusů. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Kvůli zpoždění, které nabral její projekt inteligentního dopravního systému, přišla Ostrava nedávno o 218 milionů korun slíbených z evropských zdrojů.

Výbor, který rozhoduje o přidělování dotací z částky na léta 2007 až 2013, se totiž bál, že město náročný projekt nedokončí včas, nestihne vyčerpat dotace a část evropských peněz tak "propadne".

V Ostravě se jako v jednom z mála tuzemských měst podařilo udržet trolejbusovou

Trolejbus na jedné z ostravských linek.

Teď má ale Ostrava šanci stihnout jiné, méně složité nebo lépe připravené projekty. A není sama. Evropské dotace může ještě získat řada zájemců s dobrými nápady. Do kraje totiž přitečou další stamiliony právě proto, že se blíží konec plánovacího období, a ne všem se daří čerpat peníze tak, jak si přáli.

"Regionální operační program Moravskoslezsko bude dodatečně navýšen o 800 milionů z evropských fondů. Rozhodla o tom vláda," potvrdil mluvčí Regionu Moravskoslezsko Michal Sobek.

Moravskoslezský kraj získal nejvíc

Vláda rozdělovala miliardy, které z různých důvodů nestihnou nebo nemohou vyčerpat jiné regiony a operační programy. Největší díl přiklepla právě Moravskoslezskému kraji.

"Každý rok usilujeme o další evropské peníze. Předloni jsme obdrželi 400 milionů korun. Nyní dvojnásobek, což je výborná zpráva," raduje se David Sventek, ředitel Úřadu Regionální rady Moravskoslezsko. "Vnímám to jako potvrzení úspěšného využívání evropských peněz v kraji. Jinak bychom peníze navíc nezískali," dodal.

Úřad, který posuzuje žádosti, dosud získal na projekty pro léta 2007 až 2013 téměř 20 miliard korun. Polovinu už vyplatil, zbytek musí vyplatit do konce roku 2015.

"Nejvíc peněz, téměř 1,8 miliardy, šlo na výstavbu a opravy silnic. Největším příjemcem dotací je Moravskoslezský kraj. Z bezmála tří miliard investoval většinu do výstavby Integrovaného bezpečnostního centra a nových silnic, například Jižního obchvatu Opavy," vypočítává Michal Sobek.

Zbývá rozdělit tři miliardy

Regionální rada zatím podpořila přes 750 projektů, mezi něž rozdělila 17 miliard korun. Zbývá jí rozdělit téměř 3 miliardy. Nově získané stamiliony jsou však určeny jen na čtyři oblasti: modernizaci základních a středních škol technického a přírodovědného zaměření, ekologickou městskou dopravu, sociální integraci a podporu modernizace silnic II. a III. třídy.

"Už jednáme s našimi největšími partnery o možném využití těchto peněz," netají Libor Chlebiš, zástupce ředitele Úřadu Regionální rady Moravskoslezsko.

Například za evropské peníze učené pro ekologickou městskou dopravu se podle něj dají nakoupit jen tramvaje a trolejbusy. V úvahu tak připadají pouze dopravní podniky v Ostravě a Opavě, protože jinde v našem kraji tento typ dopravy nejezdí. "Oba podniky už projevily o peníze zájem. Teď musí připravit projekty," líčí Chlebiš.

Podotkl, že od roku 2007 se podařilo pořídit z prostředků Regionálního operačního programu Moravskoslezsko 6 trolejbusů pro Dopravní podnik Opava, 10 trolejbusů a 24 tramvají pro Dopravní podnik Ostrava a přes 200 nízkopodlažních autobusů pro městské i soukromé dopravní společnosti, které zajišťují městskou i příměstskou veřejnou dopravu na území celého kraje.

800 milionů korun z evropských dotací přiteče do kraje díky tomu, že jiní peníze nevyužili.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.