Dolní oblast Vítkovice povstala ze rzi i bez kulturního titulu.

Dolní oblast Vítkovice povstala ze rzi i bez kulturního titulu. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Ostravu porážka s Plzní mrzí, ale mindráky z ní nemá. Dokázala mnohé

  • 11
V Ostravě i dalších městech se v sobotu v osmnáct hodin rozezní zvony v katedrálách. Připojí se k novým zvonům v Plzni, které odstartují slavnostní zahájení projektu Evropské hlavní město kultury 2015.

Obrovské nadšení. Ale o to větší zklamání. Takové emoce zažívali před pěti lety v Ostravě lidé, kteří se zapojili do příprav nebo jen fandili městu v boji o titul Evropské hlavní město kultury 2015. Přestože Ostrava byla favoritem, ve finále jí k vítězství chyběl jediný hlas. Vyhrála Plzeň (tehdejší text zde).

Ostravu, tedy mnohé její obyvatele i fanoušky, prohra mrzí. Ale většina i dnes o kandidatuře shodně tvrdí: „Stála za to.“

„A mindráky z prohry mít nemusíme. Ostrava dokázala neuvěřitelné věci,“ míní například šéf Dolní oblasti Vítkovic Petr Koudela.

Přístavba divadla, Stará Aréna, revitalizace Ostravice

Projekty v přihlášce Ostravy byly ambiciózní. Pro někoho možná až příliš. Nikdo netajil, že bez výhry titulu a přílivu evropských peněz nepůjde uskutečnit všechny plány hned, tedy rozhodně ne do roku 2015. Ale všichni věřili, že dobré nápady nezaniknou, jen potrvá déle, než na ně dojde řada. A jaká je dnešní realita?

Nová přístavba Divadla loutek v Ostravě s orlojem.

Povedla se řada věcí obsažených v přihlášce do soutěže. Například Divadlo loutek se dočkalo přístavby s orlojem. Vznikla multižánrová kulturní scéna Stará Aréna, s níž je spojený už tradiční filmový festival Ostrava Kamera Oko. Právě končí revitalizace řeky Ostravice a jejího nábřeží, po kterém vedou nové cyklostezky. „V nejbližší době budou hotové dva poslední úseky,“ říká mluvčí města Andrea Vojkovská.

Jenže bez titulu chyběly městu peníze na nejdražší plány. Zcela odlišný osud tak měly dva miliardové stavební projekty: proměna starého městského výstaviště Černá louka v centru Ostravy a industriální Dolní oblast Vítkovice, která patří podnikateli Janu Světlíkovi.ˇ

Proměna Černé louky zůstala jen na papíře

Zatímco první je v nedohlednu, druhý už je samozřejmou součástí života města a přitahuje stále víc domácích i zahraničních návštěvníků. Z nepříliš využívaného dvacetihektarového prostoru Černé louky se měla za necelé čtyři miliardy stát moderní čtvrť třetího tisíciletí - s byty, školami a především kulturními stánky.

„Analyzovali jsme činnost úspěšných měst, která v minulosti získala titul Evropské hlavní město kultury, a zjistili, že některá stavěla hlavně na pořádání kulturních akcí, ale mnohá se pustila do budování velkolepých kulturních staveb. Všechny tyto projekty mají přitom několik společných jmenovatelů - novostavby vytvořily přirozená kulturní centra, protože stojí poměrně blízko sebe, a to vždy v lokalitě, která se nachází poblíž vody, zeleně a historického centra města. Ostrava přesně takové území má,“ vysvětloval před pěti lety mladý architekt Adam Gebrian, z jehož podnětu vznikl sociálně-kulturní klastr Černá louka jako klíčový projekt v boji o prestižní titul.

Bývalé radní včetně tehdejšího primátora Petra Kajnara nadchl. „Chtěli jsme Černou louku prodat, ale přišla krize a developeři ztratili o pozemky zájem. Naštěstí. Přišel totiž Adam Gebrian a upozornil nás na zcela jiné možnosti využití této atraktivní lokality,“ netajil Kajnar.

 Urbanistickou soutěž na vybudování kulturní čtvrti vyhrál návrh nizozemského ateliéru Maxwan. Zaujal. Ale zůstal jen vizí a není jisté, kdy a zda vůbec se to změní. Bývalí radní doufali, že po dostavbě Divadla loutek dojde postupně i na další stavby, jako je městská galerie, centrum moderní hudby a v první řadě koncertní síň - ta měla stát kolem miliardy.

Noví radní chtějí projekty nejdříve posoudit. Primátor Tomáš Macura (ANO) už ale naznačil, že třeba koncertní síň nepodpoří: „Nevidím budoucnost v megalomanských projektech za miliardy.“

Naopak z památkově chráněné Dolní oblasti Vítkovic se za tři miliardy stalo živé ocelové město, které loni navštívilo 800 tisíc lidí a letos by jich mělo být přes milion.

Díky kandidatuře se dala dohromady fajn parta lidí

V době podávání přihlášky tam přitom nebylo nic než oplocené staré tovární budovy a trubky. „Naše projekty se některým komisařům zdály neuvěřitelné. Od roku 2012 jsme ale postupně otevřeli multifunkční aulu Gong, vybudovanou z bývalého plynojemu, opravenou vysokou pec č. 1, Malý i Velký svět techniky. Zbořili jsme ploty a propojili se s městem,“ líčí šéf areálu Petr Koudela.

Pokud jde o slibovanou infrastrukturu, Ostrava tak podle něj předčila Plzeň i bez titulu. Snažil se soukromý vlastník Dolních Vítkovic. A snažilo se i město, které podporovalo proměnu industriálního areálu i památkově chráněného Trojhalí ve společenské, kulturní i sportovní centrum.

I Koudelu velmi mrzí, že Ostrava nevyhrála. Plzni ale vítězství přeje a těší se na víkendové oslavy, jichž se zúčastní jako pozvaný host. „Díky tomu, co se nám podařilo, mindráky z prohry nemáme. Kandidatura se městu i tak vyplatila. Už jen proto, že se dala dohromady velká skupina lidí z oblasti kultury, kteří se poznali a nastartovali spolupráci.“

Ostrava v lecčems Plzeň překonala

Stejným hlasem dnes mluví v Ostravě (ale nejen tam) dost lidí. Třeba Jakub Felcman, ředitel filmového festivalu Ostrava Kamera Oko a iniciátor scény Stará Aréna. „Kandidatura Ostravy stála za to. Bez ní by nevznikl ani zmíněný filmový festival, který každý rok navštíví šest tisíc lidí, ani Stará Aréna s kavárnou, prostorem pro film, divadelní i jiné kulturní akce,“ líčí.

Televizní a filmový producent Čestmír Kopecký vedl ostravský přípravný tým.

O tom, že kandidatura měla pro Ostravu velký přínos, je přesvědčena i bývalá mluvčí projektu EHMK 2015 Michaela Dvořáková (tehdy Hofmanová): „Stmelila lidi z kulturního podhoubí a díky tomu vznikla řada nových věcí. Třeba filmy o ostravských kulturních osobnostech Janu Balabánovi a Karlu Reiszovi, které natočil Čestmír Kopecký.“

Televizní a filmový producent Čestmír Kopecký vedl ostravský přípravný tým. „Do smrti mě bude mrzet, že Ostrava nevyhrála,“ netají. Díky kandidatuře si ale podle něj hodně mimoostravských lidí uvědomilo, jak je město výjimečné, a místním kulturním institucím zdravě stouplo sebevědomí. „Výhledově by měla Ostrava zkulturnit i Černou louku tak, jak to dělají moderní evropská města,“ míní Kopecký.

Ani Plzni se nepodařilo splnit všechny plány, třeba vybudovat kulturní centrum ze starého pivovaru Světovar. A podle současného šéfa tamního projektu EHMK 2015 Jiřího Suchánka má Ostrava i bez titulu v lecčem navrch. „I po prohrané kandidatuře jde kulturně nahoru. Některé festivaly, kulturní centra a celou Dolní oblast Vítkovic jí může Plzeň tiše závidět. Pravda také je, že v Plzni není tolik silných osobností a tahounů v oblasti kultury jako v Ostravě.“