Po otevření mostu u Swierklan se kamionová doprava začala přesouvat na dálnici D1 a přestává projíždět Frýdkem-Místkem v takovém množství jako dříve. (ilustrační snímek)

Po otevření mostu u Swierklan se kamionová doprava začala přesouvat na dálnici D1 a přestává projíždět Frýdkem-Místkem v takovém množství jako dříve. (ilustrační snímek) | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Dálnice konečně pomáhá, kamiony po otevření mostu mizí z Frýdku-Místku

  • 0
Kamiony, které dosud projížděly Frýdkem-Místkem kvůli chybějícímu obchvatu města, konečně začaly jezdit po příhraničním úseku dálnice D1. Přivedlo je tam až dokončení dálničního mostu u polských Swierklan.

Prakticky z nuly na osm tisíc týdně stoupl počet kamionů projíždějících mýtnou branou u Věřňovic nedaleko Bohumína. Ta je posledním kontrolním bodem na dálnici mezi Českou republikou a Polskem.

Obdobný, byť přesně opačný trend mají statistiky průjezdu kamionů na hraničních mýtných branách v Žukově nedaleko Českého Těšína - počet projíždějících kamionů zde klesl v průměru o dva tisíce týdně. Vyplývá to z údajů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které MF DNES získala.

„Nárůst průjezdů vozidel nad 3,5 tuny v každém směru je v mýtném úseku Vrbice - Bohumín oproti době před otevřením dálničního mostu u Swierklan znatelný,“ potvrdila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

„Vzhledem k prázdninovým provozně slabším měsícům lze očekávat další zvýšení dopravy v září 2014,“ dodala.

Frýdek-Místek dlouhé roky čeká na stavbu obchvatu

Dálniční most ve Swierklanech byl zprovozněn po několikaletém odkládání 23. května letošního roku. A právě od té doby se na grafech průjezdů kamionů jednotlivými mýtnými branami jasně mění křivky označující množství zaznamenaných vozidel.

Kamiony na silnicích v kraji

Podle údajů ŘSD pocházejících z mýtných bran na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla, která snímají průjezdy všech nákladních automobilů nad 3,5 tuny, projíždí po dálnici D1 do Polska i z Polska do České republiky okolo 8 tisíc kamionů týdně. Na podobné mýtné bráně nedaleko Českého Těšína klesl počet kamionů z 8 na 5,5 tisíce.

„Zároveň z analýzy vyplývá přesun dopravy ze silnice R48 mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem a zpět na komunikaci R56 spojující Frýdek-Místek s Ostravou právě od 21. týdne a plně již od 22. týdne. Větší průjezd Ostravou a menší průjezd přes Český Těšín je znatelný,“ přidala další podrobnosti Ledvinová.

Důvody odklonu jsou zřejmé. Řidiči kamionů namísto toho, aby projížděli průtahem směrem na Český Těšín, odbočují už ve Frýdku-Místku na Ostravu, kde se napojují na dálnici do Polska. A obdobně tomu je i v opačném směru.

V praxi to znamená, že po silnici R56 projíždí méně kamionů, dostavění dálničního mostu u Swierklan umožnilo řidičům nákladních vozidel využívat novou trasu. A díky tomu klesla i dopravní zátěž na průtahu Frýdkem-Místkem, který už dlouhé roky čeká na stavbu obchvatu.

Uvidíme, zda se kamiony nevrátí, hodnotí opatrně náměstek

Snížení počtu kamionů zaznamenal i místní magistrát, na fanfáry je ale podle náměstka primátora Karla Deutschera čas. Změny v hlavních kamionových trasách totiž podle něj mohly mít i další příčiny.

„Pokles počtu kamionů projíždějících městem jsme samozřejmě zaznamenali, ale zda půjde o trvalý jev, ukážou až nejbližší měsíce,“ vysvětluje.

„V období, kdy k poklesu došlo, se totiž opravoval most přes řeku Ostravici, právě na průtahu městem. Kvůli svedení provozu do dvou pruhů se zde tvořily kolony. A řidiči kamionů dokážou velice pružně reagovat na problémy na trase. Nyní už je most opraven, provozu už nic nebrání, takže uvidíme, jestli se kamiony na svou starou trasu opět nevrátí,“ dodal náměstek primátora.

Definitivní úlevu ale přinese dopravě ve Frýdku-Místku až zprovoznění plánovaného obchvatu. Zahájení stavby se ovšem potýká s problémem staré skládky, která leží na jeho trase. Na její rekultivaci se musí domluvit dvě ministerstva a teprve pak se může začít stavět.

„Je to na dobré cestě, na podzim by mohlo být zahájeno výběrové řízení na rekultivaci,“ nastínil Deutscher.