Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Paraglidistka nezapnula nožní popruhy, zjistili vyšetřovatelé tragédie

  19:21aktualizováno  19:21
Odborníci na letecké nehody ukončili prověřování příčin prvomájové smrti 55leté paraglidistky na Velkém Javorníku u Frenštátu pod Radhoštěm na Novojičínsku. Podle jejich zjištění neměla zapnuty nožní popruhy, což však nemohla pohledem ověřit. Žena pak ze sedačky padákového kluzáku vypadla.
Paraglidistce přiletěl na pomoc i záchranářský vrtulník. Po pádu však žena neměla šanci na přežití.

Paraglidistce přiletěl na pomoc i záchranářský vrtulník. Po pádu však žena neměla šanci na přežití. | foto: ZZS Moravskoslezského kraje

Nehoda se stala první květnový den po sedmnácté hodině. Žena byla zkušenou paraglidistkou, průkaz měla od roku 1994.

V osudný okamžik startovala už podruhé. Poprvé se při rozběhu po deseti metrech zastavila a vrátila. Podruhé sice vzletěla, ale po chvíli vyklouzla z postroje. Popruhů se sice ještě nějaký čas při stoupání zoufale držela rukama, ale neměla šanci se udržet. Z výšky se pak zřítila na svah. Kluzák zůstal viset nedaleko na stromě.

Ženu našla horská služba. Ze záchranářského vrtulníku se k tělu spustil i lékař a další horský záchranář.

„Všichni ženu dlouho resuscitovali, ale bohužel neúspěšně. Mnohačetná zranění nebyla slučitelná se životem,“ uvedl mluvčí záchranářů Lukáš Humpl.

Zapnuté popruhy? Jen iluze

Tým z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod prověřil jak kluzák i postroje, tak i například meteorologické podmínky v době nehody a další podmínky.

Odborníci zjistili, že žena neměla zapnuty nožní popruhy. Není jasné, zda tomu tak bylo už při prvním nedokončeném startu, nebo si popruhy odepnula až při návratu k druhému pokusu.

Sedačka padákového kluzáku totiž měla aerodynamický kryt, který nožní popruhy zcela překrýval. A jen pohmatem, nikoliv pohledem, se dalo ověřit, že popruhy nejsou zapnuty.

„Ověřovacím pokusem uskutečněným na postroji stejného typu bylo zjištěno, že při zapnutí prsní spony, přístrojového pultíku a tzv. neoprenů může u pilota vzniknout iluze, že má všechny části postroje řádně zapnuty. Ani vizuální kontrolou nelze zjistit, že zůstaly nezapnuty. Následně pak po vzletu, simulováno na postroji v závěsu, vahou vlastního těla dojde i při zapnutí těch částí postroje, které skutečně zapnuty byly, poměrně rychle k propadnutí těla pilota z postroje,“ podrobně popisuje závěrečná zpráva ústavu.

Policisté ještě vyšetřování neukončili

Letečtí inspektoři dodali, že „jedinou bezpečnou kontrolou, v souladu s pravidlem pětibodové kontroly, je fyzické nahmatání popruhů a ověření, že jsou řádně zapnuty.“

Závěrem doporučují výrobcům sedaček s integrovanými prsním a nožními popruhy, které jsou zcela překryty aerodynamickým krytem, úpravu nových sedaček , aby zapnutí spon integrovaného popruhu bylo možné ověřit pohledem pilota i při zcela zapnutém postroji připraveném na let. Současně doporučují provést tyto úpravy také u vyrobených těchto sedaček.

Případem se zabývají i policisté, vyšetřování dosud neukončili. „Čekáme ještě na některé znalecké posudky,“ konstatoval novojičínský policejní mluvčí Petr Gřes. 

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.