Paraglidistce přiletěl na pomoc i záchranářský vrtulník. Po pádu však žena neměla šanci na přežití.

Paraglidistce přiletěl na pomoc i záchranářský vrtulník. Po pádu však žena neměla šanci na přežití. | foto: ZZS Moravskoslezského kraje

Paraglidistka nezapnula nožní popruhy, zjistili vyšetřovatelé tragédie

  • 35
Odborníci na letecké nehody ukončili prověřování příčin prvomájové smrti 55leté paraglidistky na Velkém Javorníku u Frenštátu pod Radhoštěm na Novojičínsku. Podle jejich zjištění neměla zapnuty nožní popruhy, což však nemohla pohledem ověřit. Žena pak ze sedačky padákového kluzáku vypadla.

Nehoda se stala první květnový den po sedmnácté hodině. Žena byla zkušenou paraglidistkou, průkaz měla od roku 1994.

V osudný okamžik startovala už podruhé. Poprvé se při rozběhu po deseti metrech zastavila a vrátila. Podruhé sice vzletěla, ale po chvíli vyklouzla z postroje. Popruhů se sice ještě nějaký čas při stoupání zoufale držela rukama, ale neměla šanci se udržet. Z výšky se pak zřítila na svah. Kluzák zůstal viset nedaleko na stromě.

Ženu našla horská služba. Ze záchranářského vrtulníku se k tělu spustil i lékař a další horský záchranář.

„Všichni ženu dlouho resuscitovali, ale bohužel neúspěšně. Mnohačetná zranění nebyla slučitelná se životem,“ uvedl mluvčí záchranářů Lukáš Humpl.

Zapnuté popruhy? Jen iluze

Tým z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod prověřil jak kluzák i postroje, tak i například meteorologické podmínky v době nehody a další podmínky.

Odborníci zjistili, že žena neměla zapnuty nožní popruhy. Není jasné, zda tomu tak bylo už při prvním nedokončeném startu, nebo si popruhy odepnula až při návratu k druhému pokusu.

Sedačka padákového kluzáku totiž měla aerodynamický kryt, který nožní popruhy zcela překrýval. A jen pohmatem, nikoliv pohledem, se dalo ověřit, že popruhy nejsou zapnuty.

„Ověřovacím pokusem uskutečněným na postroji stejného typu bylo zjištěno, že při zapnutí prsní spony, přístrojového pultíku a tzv. neoprenů může u pilota vzniknout iluze, že má všechny části postroje řádně zapnuty. Ani vizuální kontrolou nelze zjistit, že zůstaly nezapnuty. Následně pak po vzletu, simulováno na postroji v závěsu, vahou vlastního těla dojde i při zapnutí těch částí postroje, které skutečně zapnuty byly, poměrně rychle k propadnutí těla pilota z postroje,“ podrobně popisuje závěrečná zpráva ústavu.

Policisté ještě vyšetřování neukončili

Letečtí inspektoři dodali, že „jedinou bezpečnou kontrolou, v souladu s pravidlem pětibodové kontroly, je fyzické nahmatání popruhů a ověření, že jsou řádně zapnuty.“

Závěrem doporučují výrobcům sedaček s integrovanými prsním a nožními popruhy, které jsou zcela překryty aerodynamickým krytem, úpravu nových sedaček , aby zapnutí spon integrovaného popruhu bylo možné ověřit pohledem pilota i při zcela zapnutém postroji připraveném na let. Současně doporučují provést tyto úpravy také u vyrobených těchto sedaček.

Případem se zabývají i policisté, vyšetřování dosud neukončili. „Čekáme ještě na některé znalecké posudky,“ konstatoval novojičínský policejní mluvčí Petr Gřes.