Parkování u policejního ředitelství budí rozruch. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Neoficiální policejní parkoviště zlobí řidiče. Je legální, tvrdí úřady

  • 59
Soukromá či služební auta policistů v civilním provedení parkují na silnici i na části chodníku před budovou krajského policejního ředitelství na Českobratrské ulici v centru Ostravy už desítky let. V poslední době to začalo vzbuzovat nevoli a zájem některých lidí.

„Policisté zde parkují příliš blízko rušné křižovatky. Pochybuji, že někdo jiný by dostal takové povolení. Když jsem jela ze Slezské Ostravy do centra, na parkoviště zrovna zajíždělo auto. Musela jsem zůstat stát zadkem auta v křižovatce. Nebylo mi vůbec příjemně,“ líčí žena, která si nepřeje zveřejnit jméno.

Také Ladislav Kachel, předseda sdružení Ostražitý Ostravák, tvrdí, že parkoviště je na nevhodném místě a ohrožuje provoz. Je dokonce přesvědčený, že nelegálně.

„Doslechl jsem se, že k parkovišti neexistují žádné dokumenty. Vypadá to, že si ho tam policisté prostě kdysi namalovali, postavili značku a hotovo. Poslal jsem policii oficiální dotaz na kolaudační rozhodnutí a odepsali, že ho nemají,“ říká Kachel.

Dokumenty chybí, přesto tam auta policistů stojí legálně

Dokumenty k parkovišti se nepodařilo sehnat ani lidem, kteří chystají rekonstrukci tamní silnice.

„Projektanty i další lidi překvapilo umístění parkoviště, které rozhodně neodpovídá současným normám. Sháněli podklady, ale žádné nezískali. Nejsou,“ potvrdil muž, který se podílí na chystané opravě silnice a nechce zveřejnit jméno.

I redakce MF DNES se pokusila získat záznamy a současně odpověď na otázku, zda je parkoviště legální, nebo ne. Výsledek je zajímavý: doklady nejsou, vlastně zatím neexistuje ani oficiální parkoviště, auta policistů tam přesto stojí legálně.

Silnice, na které parkují auta, patří kraji. Chodník, na kterém také stojí auta, patří městu, ale ve správě ho má obvod Moravská Ostrava. Zástupci všech tří úřadů shodně potvrdili, že na jejich odborech žádné dokumenty k parkovišti nejsou.

„Parkování na tom chodníku je zákonné“

„V době, kdy parkoviště vzniklo, kraj ještě neexistoval,“ vysvětluje mluvčí kraje Petra Špornová.

„Jedná se o stavbu, ke které se ani na našem stavebním úřadě nedochovaly podklady. To však neznamená, že je parkoviště nelegální,“ říká mluvčí Moravské Ostravy a Přívozu Jana Pondělíčková. A také policejní mluvčí Gabriela Holčáková tvrdí, že její kolegové plochy využívají legálně.

Jak je to možné? Ve skutečnosti tam totiž není oficiální parkoviště, ale úřad obvodu každý rok vydává Krajskému ředitelství policie Moravskoslezského kraje povolení ke zvláštnímu užívání místní komunikace, tedy souhlas s vyhrazeným parkováním. „Jde o 16 stání. Polovina je na vozovce, polovina na chodníku,“ upřesnila mluvčí obvodu.

Kachel ale upozornil, že tam obvykle stojí víc aut. Podle něj navíc bez ohledu na souhlas úřadu porušují zákon o provozu na pozemních komunikacích. „Zákon zakazuje parkovat na chodníku, blízko křižovatky i u přechodu pro chodce, což často není dodrženo,“ líčí.

Podle úřadu se ale mýlí. „Parkování na tom chodníku je zákonné. Jde o místní komunikaci IV. třídy, na které je možný smíšený provoz, mohou ji tedy využívat chodci i vozidla (Zákon o pozemních komunikacích, § 6, odstavec 3 d),“ argumentuje mluvčí Pondělíčková.

Podle ní je v pořádku také umístění parkoviště. „Jedoucí auta mají vlastní pruh, parkující nestojí v křižovatce ani ve vozovce, ale v takzvaném parkovacím zálivu. A parkují až za přechodem pro chodce, kde platí vzdálenost jeden metr, nikoli pět metrů jako před přechodem.“

Situace, která některým lidem tak vadí, se nejpozději příští rok změní. Policisté tam budou parkovat dál, ale na novém parkovišti pro méně aut. Na jaře totiž začne oprava vodovodu pod silnicí a na to později naváže oprava křižovatky ulic Českobratrská a Sokolská. „Už jsme vydali povolení k výstavbě parkoviště pro dvanáct aut,“ říká Jana Pondělíčková.