Číňané se zajímali i o Letiště Leoše Janáčka Ostrava. Jednání se ale zatím příliš neposunula.

Číňané se zajímali i o Letiště Leoše Janáčka Ostrava. Jednání se ale zatím příliš neposunula. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Memoranda slíbila Moravskoslezskému kraji čínské miliardy, přitekla kapka

  • 4
Letecká a železniční doprava. Výzkum a vývoj. Léčba dětí... To vše jsou oblasti, do kterých chtějí v našem regionu investovat miliony eur Číňané. Zatím to ale vypadá, že až na pár výjimek zůstávají plány jen u slibů.

Zdvořilostní návštěvy. Proklamace a podepisování dohod o spolupráci Ostravy i kraje s partnerskými regiony v Číně. A k tomu řada podepsaných memorand a příslibů velkých investic ze strany čínských investorů do místních firem.

To vše se odehrává v Moravskoslezském kraji už nejméně třetí rok. A hmatatelný výsledek? Zatím asi jediný: léčba čínských dětí v Karlově Studánce. Jinak spíš plány, mnohé zahalené mlhou nejasností.

„Loni v létě se u nás léčilo 80 čínských dětí s nemocemi dýchacích cest. Letos 8. srpna by k nám mělo přijet za čistým vzduchem a lázeňskou péčí dalších 80 dětí,“ říká ředitel Horských lázní Karlova Studánka Radomír Maráček s tím, že miliony korun za pobyt malých pacientů z ciziny hradí Smíšená česko čínská komora vzájemné spolupráce.

Stejná komora zorganizovala na konci března setkání prezidentů obou zemí a při té příležitosti i podpisy několika desítek dohod o chystaných čínských investicích do Česka. Jednu z nich uzavřeli majitelé Ostravských opraven a strojíren, bratři Rudolf a Peter Šuškovi, se zástupci čínské firmy CEFC, Beijing Municipal Road and Bridge Group o prodeji 100 procent akcií společnosti TSS (železniční stavitelství a železniční doprava v Moravskoslezském kraji) za 240 milionů eur.

Takové informace jsou na webových stránkách zmíněné komory. Problém ale je, že se tam píše o prodeji TSS Group, přitom Šuškovým patří firmy TSS a také TSS Cargo, jejímž jediným akcionářem jsou Ostravské opravny a strojírny. A právě zaměstnanci této firmy, která je největší opravnou železničních kolejových vozidel v České republice, jsou přesvědčení o tom, že majitelé už ji prodali čínské společnosti.

„Od 1. července nás přebírají Číňané. Někdo je z toho nervózní, ale já naopak doufám, že noví majitelé by nám mohli zlepšit pracovní i sociální podmínky, třeba obnovit kantýnu a hlavně zvednout platy,“ těší se dlouholetý zaměstnanec.

„Investice za stovky milionů eur potřebují čas“

O prodeji firmy nepochybuje. „Mluví se o tom už měsíce a na vlastní oči jsem Číňany viděl ve fabrice. Navíc, když chlapi chtěli třeba nové těsnění do strojů, řekli jim nákupčí, že musí počkat na rozhodnutí nových majitelů,“ argumentuje.

Jak dlouho by museli čekat, není jasné. Stejně jako to, zda je firma opravdu na prodej. Majitelé totiž mlží. „Nějaká obchodní jednání probíhají,“ řekl jen Rudolf Šuška a odkázal na právníka Karla Ležatku. Ani ten ale moc konkrétnější nebyl. „Obě společnosti, TSS i OOS, jsou stále v českých rukou. K uzavření kupní smlouvy nedošlo. Obě strany podepsaly memorandum a spolupracují na projektu, který se týká hedvábné stezky,“ řekl Ležatka. Podrobnosti nesdělil a vyjednávání o prodeji komentovat nechtěl.

Viceprezident čínské firmy CEFC Group Tomáš Bůzek ale MF DNES řekl, že dohoda platí a probíhá standardní proces jednání o kupní smlouvě. Slíbil i odpověď mluvčího na písemné otázky. Ta je ale stručná. „Komentujeme až dokončené transakce,“ sdělil Pavel Bednář.

Také prezident Smíšené česko čínské komory vzájemné spolupráce Jaroslav Tvrdík uvedl, že „prezidentské“ dohody podepsané v březnu platí. „K jejich zrušení by musel být vážný důvod a já o něm nevím,“ řekl Tvrdík s tím, že investice za 240 milionů eur logicky potřebuje na dotažení do konce delší čas. Dodal, že detaily nezná, ale domnívá se, že ostravští podnikatelé prodávají celou svou skupinu. Tu ovládají přes společnost Rail Invest.

Zda vůbec a které své firmy bratři Šuškovi nakonec vlastně prodají, je zatím otázkou. Zvlášť když žádnou transakci zatím neoznámili Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, bez jehož povolení nemůže nový vlastník převzít kontrolu nad kupovanou společností.

O účasti v Mošnově se nadále jedná

A podobně neurčitě to zatím vypadá například s deklarovaným zájmem Číňanů o krajské letiště.

„Jednání o možnosti účasti čínské strany na rozvoji Letiště Leoše Janáčka Ostrava vedeme průběžně, poslední se uskutečnilo na konci března při příležitostí návštěvy čínského prezidenta v České republice. Zástupce čínské investičně-konstrukční společnosti navštívil letiště a kromě samotné prohlídky obdržel veškeré informace o jeho parametrech a uskutečněných i připravovaných investicích,“ uvedl hejtman kraje Miroslav Novák.

Dodal, že kraj představil čínským partnerům i možnost investovat do veřejné logistické zóny, která s letištěm sousedí. A další jednání vede hejtman právě tento týden na akci Local Leaders Meeting v čínské provincii Hebei.

Lidé, kteří mají osobní zkušenosti s Čínou, ale dost pochybují o naplnění dohod. „Šlo o divadlo před prezidenty, my jsme se odmítli té ceremonie zúčastnit. Jestli do země přiteče jedno procento ze slibovaných čínských stamiliard, bude to úspěch,“ naznačil jeden z podnikatelů, který si nepřál zveřejnit jméno.

Miliony eur na baterie v Horní Suché přišly

Spousta plánů, málo výsledků. Řada lidí proto ztrácí iluze, že se do regionu pohrnou slibované čínské miliardy. Z nových projektů zatím vypadá nadějně snad jen jediný – vývoj velkokapacitních lithiových baterií.

I ostravská odbornice na čínský trh Lenka Mynářová upozorňuje, že místní podnikatelé musí počítat s velmi odlišnou mentalitou tamních lidí. „Neřekla bych, že podpisy smluv před prezidenty byly divadlem. Pro ně je běžné, že jednají, deklarují zájem a podepisují smlouvy, ale dokud nepošlou peníze na účet, není žádný byznys,“ vysvětluje. „Pokud vím, tak v našem kraji zatím mají jistotu jen podnikatelé, kteří chtějí spolu s čínským investorem vyvíjet unikátní baterie. Peníze totiž dostali na účet předem.“

Mynářová tím míní projekt české společnosti HE3DA, která vlastní patent na 3D lithiové velkokapacitní baterie a chce stavět továrnu na jejich vývoj v Horní Suché. Čínský podnikatel Čchu Ťüan-pin se chce na výrobě unikátních baterií podílet částkou ve výši 100 milionů eur, což je asi 2,7 miliardy korun.

Za českou firmou stojí pražský vědec Václav Procházka a Radomír Prus, podnikatel z Karvinska. „Zatím máme od Číňanů na účtu 50 milionů eur a příslib dalších padesáti. Ale hrnou už se nám i další investoři,“ tvrdí Prus.

V Praze podle něj už firma HE3DA staví minilinku, ale větší automatizované linky chce vybudovat v průmyslové zóně František v Horní Suché na Karvinsku.

„Obec už nám schválila pozemky. Až dokončíme územní řízení, přijde na řadu stavební povolení. Když vše klapne, výrobní halu začneme stavět ještě letos a hotová bude v polovině příštího roku,“ líčí Prus, který také potvrdil odlišnost jednání s čínskými partnery. „Podpisy dohod znamenají v čínštině často jen projev slušnosti a ochoty vyslechnout si nabídky.“