Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Plán elektrických tratí v kraji čeká na schválení ministerstvem

  14:55aktualizováno  14:55
Stát chce investovat přes deset miliard korun do elektrifikace železničních tratí v Moravskoslezském kraji. Ekologové ale poukazují na možné komplikace.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Snížit dojezdové časy až na polovinu a zvýšit rychlost na železnici z padesáti kilometrů za hodinu až na devadesát. Tyto výhody by měla přinést plánovaná elektrifikace železnic v regionu.

„Jedná se o trať Ostrava-Kunčice–Valašské Meziříčí včetně tratě Frýdlant nad Ostravicí až Ostravice a o trať Sedlnice–Štramberk. V prvním případě by si akce vyžádala deset miliard korun, druhá pak přes dvě a půl miliardy. Přechod na elektřinu by měl výrazně snížit provozní náklady,“ vysvětlila mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Kateřina Šubová s tím, že by cestující strávili ve vlacích mnohem méně času než doposud.

„Například trasa ze zastávky Ostrava střed do Frýdku-Místku by trvala čtrnáct minut místo současných osmadvaceti, do Frýdlantu by pak jen jednadvacet minut místo dnešních pětačtyřiceti. U trati Sedlnice–Štramberk zároveň chceme zavést přímé příměstské linky Ostrava–Štramberk.“

Ekologové upozorňují na Evropsky významnou lokalitu

Z Ostravy by tak měl vyjíždět spěšný vlak, který by z Frenštátu pod Radhoštěm pokračoval jako osobní do Vlašského Meziříčí. SŽDC chce pro něj zdvoukolejnit trať mezi Vratimovem a Frýdkem-Místkem.

„S tím ale souvisí zvýšené riziko. Budeme proto žádat o vyšší zabezpečení. To znamená, aby v místě přechodu přes koleje byla kromě dopravního značení i signalizace, stejně jako na přejezdech. A v místech s velkou frekvencí chodců a cyklistů požadujeme vybudování nadchodů nebo podchodů,“ konstatoval náměstek primátora ve Frýdku-Místku Karel Deutscher.

Ekologové navíc upozorňují, že u trati se nachází takzvaná Evropsky významná lokalita kolem řeky Ostravice.

„Železnici by tady bylo možné rozšířit jen v případě, že by nezasahovala do vegetace podél břehů, kde se nacházejí chráněné porosty,“ přiblížil František Pojer z Agentury ochrany přírody a krajiny.

Plánovaná trať by ale do zmíněné vegetace zasahovala hned na několika místech. „Každý průchod dopravní stavby územím Natura je problematický. Zdvoukolejnění bude možné, i když technicky složitější,“ ubezpečuje náměstek hejtmana Daniel Havlík. Jakým způsobem, ale neuvedl.

Problémem se zabývá takzvaná studie proveditelnosti, která ale teprve čeká na schválení ministerstvem dopravy. Obsahuje i nutné stavební úpravy.

„Počítáme například s mimoúrovňovým přejezdem ve Vratimově, kde je na silnici druhé třídy velmi hustá doprava a úrovňové křížení by výrazně zasáhlo do plynulosti dopravy. Součástí plánu jsou i protihlukové stěny. Více ale budeme vědět až po schválení studie,“ doplnila Šubová.

Elektrifikace si vyžádá také obměnu vlakových souprav

Elektrifikaci se budou muset přizpůsobit i vlakové soupravy. Na trasách totiž jezdí vlaky z osmdesátých a devadesátých let minulého století.

„Výběrové řízení na dodavatele teprve budeme vypisovat. Už teď ale víme, že se bude jednat o dvoupatrové nízkopodlažní vlaky s bezbariérovým přístupem,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Na jaký druh elektrického napájení pak vlaky nakonec pojedou, zatím není jasné.

„Ve studii se pracuje se stejnosměrným napájením. Nicméně v návaznosti na koncepci ministerstva jsme připraveni upravit a přepočítat na střídavé napájení, které je nákladově výhodnější,“ uzavřela Šubová. Začátek úprav na trati se plánuje v roce 2021.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Výstraha na vysoké teploty a sucho se naplnila. Rekordy ve čtvrtek padly na 120...
Zeleň i propustná dlažba. Města se chystají na změny klimatu

Propustná dlažba, stinná zeleň, citlivé hospodaření s vodou. První města v Moravskoslezském kraji se začínají přizpůsobovat podmínkám, které podle odborníků...  celý článek

Hotelový dům Merkur v Havířově v době, kdy fungoval jako ubytovna.
Hotelové domy v Havířově dále chátrají. Změna majitele zatím nepomohla

Po dvou letech, kdy bývalou havířovskou ubytovnu Merkur koupil soukromý investor, se toho příliš nezměnilo. Soubor tří budov měl podle původních záměrů sloužit...  celý článek

V dopravních prostředcích MHD v Ostravě začali pracovat přepravní asistenti. A...
Lidé kritizovali výluku v Ostravě-Porubě. Město jim vyšlo vstříc

Jak opravit frekventovanou ulici 17. listopadu i s kruhovými objezdy a zastávkami v Ostravě-Porubě, a přitom zajistit objízdné trasy pro autobusy a zároveň...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.