Platba bezkontaktní kartou je v Ostravě hit. S klasickými papírovými jízdenkami...

Platba bezkontaktní kartou je v Ostravě hit. S klasickými papírovými jízdenkami se do budoucna nepočítá. | foto: Jaroslav Ožana, ČTK, ČTK

Bezkontaktní kartou zaplatili lidé v ostravské MHD přes půl milionu jízd

  • 16
Náklady na systém, který umožnil platit ve vozech Dopravního podniku Ostrava bezkontaktní bankovní kartou, sice nebyly malé, ale podle firmy se vyplatí. Obliba novinky, jež lidem šetří čas i peníze, totiž stále roste. A její využití se bude rozšiřovat.

„V roce 2015 zaplatil Dopravní podnik Ostrava (DPO) 110 milionů za nové palubní počítače a terminály pro odbavování čipové karty ODISky. Loni dalších 11 milionů za to, aby terminály akceptovaly i platební karty. Ale 85 procent jsme pokryli z evropských dotací,“ říká náměstek ředitele DPO Roman Šula.

Nový systém, kdy se turisté po vzoru Londýna nemusí v Ostravě shánět po jízdenkách, ale jen přiloží k terminálu ve voze bezkontaktní platební kartu, platí od 30. června minulého roku. A prodej takto zakoupených elektronických jízdenek strmě roste.

„Za půl roku jsme takto loni prodali celkem 499 149 jízdenek za 9,1 milionu korun,“ říká Šula. Půlmiliontou jízdenku prodali 1. ledna.

Karty budou přijímat i revizoři

Zatímco v červenci hradilo jízdné platební kartou průměrně 1 448 lidí denně, v prosinci už 4 055 za den. Podle statistik společnosti XT-Card, která spravuje zúčtovací centrum celého systému, za celý červenec lidé zaplatili kartou 44 894 jízdenek, ale v prosinci už 125 705. Rekord padl 16. prosince: ten den lidé uhradili přímo ze svých účtů 6 585 jízdenek.

„Systém je unikátní už tím, že netiskne papírové jízdenky ani účtenky a peníze strhává až po celodenním vyúčtování. Pokud někdo jezdí po městě celý den, zaplatí maximálně 80 korun, což je cena celodenní jízdenky. To systémy jiných českých dopravců neumí,“ říká jednatel společnosti KODIS Aleš Stejskal.

Zvyšující se obliba krátkodobých elektronických jízdenek, jež jsou cenově zvýhodněné, se projevila poklesem zájmu o papírové jízdenky. Ty předloni v prosinci tvořily 92 procent všech prodaných jízdenek (zbytek zaplatili cestující mobilním telefonem či elektronickou peněženkou na ODISce). Loni v prosinci klesl podíl papírových jízdenek na 73 procent a ubylo i SMS jízdenek.

„V polovině roku začnou platební karty akceptovat naši revizoři,“ říká Šula z DPO. „A jako první mimo Ostravu také příměstské autobusy společnosti TQM,“ dodal Stejskal. Do konce roku by mělo být možné dokoupit platební kartou jízdenku i pro spolujezdce, zavazadla či psy.