Na pěti úsecích silnic I. třídy v kraji chce ministestvo zvýšit povolenou rychlost.

Na pěti úsecích silnic I. třídy v kraji chce ministestvo zvýšit povolenou rychlost. | foto: Martin Adamec, MAFRA

Ministerstvo navrhuje stodesítku i na novojičínské "silnici smrti"

  • 12
Po některých silnicích v Moravskoslezském kraji budou řidiči možná už příští rok jezdit rychleji. Ministerstvo hodlá na pěti místních úsecích silnic I. třídy zvýšit povolenou rychlost na 110 kilometrů v hodině. Jeden vybraný úsek přitom patří mezi rizikové silnice.

Té cestě se říkalo silnice smrti. Na úseku mezi Novým Jičínem a Příborem docházelo k desítkám nehod ročně, čelní srážky ve vysokých rychlostech tam měly často tragické následky. Problém částečně vyřešila lanová svodidla, cesta však stále figuruje v tabulkách dopravní nehodovosti.

Kterých cest se plán týká

Zvýšit maximální povolenou rychlost na 110 km/h plánuje ministerstvo na cestách I/11 v úseku Ostrava-Šenov, I/11 Ostrava Rudná v okolí dálnice D1, I/48 v úseku z Nového Jičína do Příbora, na obchvatu Českého Těšína a na Prodloužené Místecké. Změny by mohly platit už příští rok.

Od příštího roku tudy zřejmě budou moci řidiči jezdit rychleji. Ministerstvo dopravy úsek zahrnulo do seznamu silnic, u nichž plánuje možnost jízdy až stodesítkou. K navrhovaným cestám patří i dva úseky silnice I/11 - Rudná v okolí dálnice D1 a mezi Ostravou a Šenovem.

Vytipované úseky posoudí dopravní inženýři

Více než stovkou by mohla auta vyrazit také po obchvatu Českého Těšína a po Prodloužené Místecké. Cesty se promění v takzvané silnice pro motorová vozidla a budou mít svou vlastní značku.

 "Vybrané silnice I. třídy budou koncipovány jako mezistupeň mezi běžnou dvoupruhovou silnicí první třídy a dálnicí," informoval mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Ministerstvo teď vytipované úseky nechá posoudit dopravními inženýry. Zároveň se návrh chystá předložit vládě. Nové podmínky by mohly platit od roku 2013. Silnice i přes změnu statutu nebudou zpoplatněné.

Šéf krajské dopravky má výhrady

 Například krajský vedoucí dopravní policie Jiří Zlý má ale k některým úsekům výhrady. "Jako nevhodný mi připadá úsek mezi Novým Jičínem a Příborem," upozorňuje. "Kvůli častým nehodám tam byla instalována lanová svodidla. Současná povolená rychlost je tam dostačující," vysvětluje.

Že jsou na cestě i méně bezpečné úseky, potvrzují také místní řidiči. "Svodidla vyřešila problém s dopravními nehodami, ale kvůli nim je cesta užší. Například při předjíždění kamionu je to docela natěsno. Méně zkušený řidič může mít problém," říká Jaroslav Liška, který úsekem denně projíždí.

Souhlasíte s návrhem ministerstva na zvýšení povolené rychlosti?

celkem hlasů: 330

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 středa 5. září 2012. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 158
Ne
Ne 153
Je mi to jedno
Je mi to jedno 19

Mluvčí novojičínské policie Petr Gřes nejprve ani nevěřil, že by se na místě mohla rychlost na stodesítku zvýšit. "To pochybuji, v tuto chvíli jsou tam prvky, které mají vizuálně provoz zmírnit," řekl. Dodal však, že počet nehod je tam díky svodidlům nižší.

Potíže by mohly nastat také na Prodloužené Místecké či Rudné. "Na Místecké není vyloučená účast chodců. Stojí na zastávkách, někdy vstupují do vozovky," uvádí Jiří Zlý.

Podle zákona také může povolená rychlost na silnici v obci překročit padesátku maximálně o třicet kilometrů. A to už třeba na Rudné platí. "Budou potřeba stavební úpravy i úpravy legislativy," míní Zlý.