Jakub Šmiraus ze strojní fakulty VŠB-TU Ostrava navrhl nový systém zavěšení...

Jakub Šmiraus ze strojní fakulty VŠB-TU Ostrava navrhl nový systém zavěšení předního kola motocyklu s měnitelnou geometrií. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Po formuli motocykl. Student má patent na nové zavěšení předního kola

  • 7
Lepší jízdní vlastnosti motocyklu a k tomu třeba i příjemnější nastupování. Na tom pracují v jedné z laboratoří Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava. Věnují se novému patentovanému systému zavěšení předního kola motocyklu s měnitelnou geometrií, díky němuž pak stroj bude lépe jezdit. A hlavně bezpečněji.

Nové řešení navrhl Jakub Šmiraus ze strojní fakulty. Původně šlo o jeho diplomovou práci, pak se k němu přidali lidé z Katedry pružnosti a pevnosti a Institutu dopravy. Výsledkem jejich spolupráce je patent.

Nově konstruované řešení podvozku s aktivní změnou geometrie umožňuje naklápět přední vidlici pomocí tlačítkové volby a tím spojit vlastnosti typické pro obratnost skútrů v městském provozu, jízdní stabilitu a také pohodlí cestovních motocyklů.

„Další výhodou je, že upravená motorka se umí sama snížit, když na ni řidič nastupuje, anebo při zaparkování na špatném terénu si motocyklista může na stojánku nastavit požadovaný náklon motorky,“ vysvětluje Šmiraus.

Nový systém na trhu snad za dva roky

Systém v sobě skrývá potenciál pro výzkum jízdních vlastností pro výrobce motocyklů nebo hotové řešení zavěšení pro motocykly sériové výroby s velkou variabilitou užitných vlastností.

V případě, že by měl někdo z motorkářů o nový systém zájem, na trhu by měl být přibližně za dva roky. „To, co jsme vyvinuli, budeme nabízet firmám tak, aby se to dalo v budoucnu takříkajíc koupit na krámě. Cena by neměla být vysoká v porovnání s jinými elektronickými systémy na motocyklech, které dnes najdete téměř v identické podobě u automobilů,“ říká Jan Urbášek z Katedry pružnosti a pevnosti.

Studenti ostravské techniky nedávno sestrojili a vyrobili formuli.

V dalším stadiu výzkumu se vědci chtějí zaměřit i na odstranění rizika převrácení stroje.

Vyšší rychlost - větší stabilita

Nová technologie závěsu předního kola s měnitelnou geometrií by totiž do budoucna měla umět operativně snížit těžiště a prodloužit rozvor (vzdálenost osy předního a zadního kola, styčných bodů motorky - pozn. red.) motocyklu, díky čemuž by motorka byla při větší rychlosti stabilnější.

Hlavním smyslem inovace současného konstrukčního řešení motocyklů je především zásadní zvýšení bezpečnosti jezdce během krizových situací.

Studenti Vysoké školy báňské sestrojili také závodní automobil, jehož díly sami navrhovali i vyráběli. Formule je schopna jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Váží přibližně 250 kilogramů a z nuly na 100 km/h dokáže zrychlit asi za 3,5 sekundy. Už brzy ji otestují.