Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rez i elegance. Podívejte se dovnitř legendární Slovenské strely

  21:00aktualizováno  21:00
Rychlejší bylo až Pendolino. Železniční motorový vůz Slovenská strela vytvořil před 75 lety na kolejích mezi Prahou a Bratislavou traťový rekord, který byl překonán až na začátku nového tisíciletí. Vůz se stal symbolem šikovnosti lidí z Tatry Kopřivnice.

Slovenská strela od roku 1997 stojí před novou budovou Technického muzea v Kopřivnici. Předtím byla dlouhá léta vystavena v nedalekém parčíku blízko starého, už neexistujícího muzea. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Jenže jeho současný stav není dobrý. "Však také čtyřicet let stojí venku. Není to ale vrak vhodný pro bezdomovce, jak si někteří myslí. Slovenská strela má pořád obrovské kouzlo," říká ředitel Regionálního muzea v Kopřivnici Lumír Kaválek.

Slovenská strela

  • železniční motorový vůz
  • vyrobeny byly jen dva kusy v roce 1936 v Tatře Kopřivnice
  • trasu mezi Prahou a Bratislavou vlak zvládl za čtyři a čtvrt hodiny * maximální rychlost 130 km/h
  • kapacita byla 72 lidí * pravidelně přestal jezdit v roce 1939, dochoval se jediný exemplář
  • v roce 2010 se vůz stal národní kulturní památkou

Zůstal jediný exemplář. Druhý shořel v 60. letech ve Studénce. Slovenská strela se před třemi roky stala národní kulturní památkou. Stále více rezavou památkou.

Muzeum by letos chtělo opravit střechu, pak by se pustilo do dalších oprav. Ředitel odhaduje nutné náklady do začátku na zhruba pět až šest milionů korun.

Kdyby se ale někdo pustil i do interiéru a pohonných jednotek, náklady by vyskočily o asi dvacet milionů.

Ještě teď ale vnitřek dýchá historií a luxusem. "Například poprvé byl k dispozici bufetový servis," nadhodil ředitel Kaválek a kurátor muzea Radim Zátopek přidal: "Podívejte se. Hybridní pohon, kvalitní řízení, pohodlná křesla, oddělení pro nekuřáky i kuřáky. Krása."

Slovenská strela se dočkala v minulosti několika rekonstrukcí, ale ne vždy to bylo ku prospěchu vlaku. "Například v roce 1972 na Strele pracovali učni. Byly vytrhány i sedačky a z části vlaku udělali galerii," povzdychl si Kaválek.

Protože je vlak v držení soukromého majitele, cesta k dotacím je složitá.

Mimořádný tatrovácký vlak

Navíc nyní mohla mnohé změnit dražba Tatry, majitele památky (více o dražbě zde). "Jistého není nic, ale zatím nemám k obavám důvod," poznamenal Kaválek a upozornil, že národní památku sice nelze vyvézt do zahraničí, ale v rámci tuzemska není žádné výraznější omezení.

Strelu si už prohlíželi movití lidé, kteří zvažují, že by ji pomohli zachránit. "Existují nadšenci, kteří technické památky milují a jsou ochotni investovat do jejich obnovy," řekl Kaválek, ale jména odmítl prozradit.

"Ještě není ten správný čas, zatím je vše na začátku. Navíc se mohou objevit i noví donátoři," vysvětlil. V ruce muzejníci mají i odborný posudek současného stavu. Ten sice dopadl lépe, než se na počátku předpokládalo, ale i tak považuje zahájení oprav za nutnost. "Asi se nepodaří tento krásný vlak dostat zpátky na koleje, ale rádi bychom vrátili Slovenskou strelu do co nejpůvodnějšího stavu," zakončil ředitel Kaválek.

Autor:






Hlavní zprávy

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.