Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Podívejte se na systém, který má zabránit další tragédii ve Studénce

  18:59aktualizováno  18:59
Opakování loňského neštěstí ve Studénce na Novojičínsku může zabránit výstražný semafor stojící zhruba třicet metrů před závorami. První zkoušku novinky ve čtvrtek odpoledne sledovali i policisté a starosta města.

Složitě to vypadá jen na první pohled. Jakmile na železničním přejezdu začnou blikat a vyzvánět výstražná světla, ale závory ještě zůstávají nahoře, uvedou se do činnosti i červená světla na předsunutém semaforu. Podobné fungují například u hasičských stanic.

Řidiči musí před semaforem zastavit. Teprve až po spuštění závor přestane semafor blikat a automobily dojedou až k přejezdu.

Z dopravní vyhlášky

Signál dvou vedle sebe umístěných střídavě přerušovaných červených světel znamená pro řidiče povinnost zastavit vozidlo před světelným signalizačním zařízením.

„Zatím jsme systém zkoušeli na železničním modelu na výstavě v Holandsku a měl tam velký ohlas. Nyní to je pilotní testování přímo v terénu,“ přiblížil Karel Vondrovský, obchodní ředitel pražské firmy FPD, která se zabývá bezpečnostními prvky na přejezdech.

A proč zrovna Studénka? „Kde jinde? Tady problém po loňské nehodě cítíme jako nejnaléhavější,“ reagoval Vondrovský.

Široký přejezd ve Studénce na hlavní trati mezi Ostravou a Olomoucí má zhruba čtyřicetisekundovou vyklízecí dobu, kdy světla sice blikají, ale závory se drží nahoře. To proto, aby několikeré koleje stihla opustit i pomalejší vozidla.

Polák světla ignoroval, důležité pro něj byly jen závory

Jenže loni 22. července to zmátlo polského řidiče natolik, že blikajícím světlům nevěnoval pozornost a zaměřil se jen na zvednuté závory. Sotva se kamion ocitl na kolejích, závory se spustily a za chvíli se přiřítilo pendolino. V něm při srážce zemřeli tři lidé a další byli těžce zranění, mnozí s doživotními následky. Viník dostal osm a půl roku vězení.

Jen o tři měsíce později tutéž chybu zopakoval portugalský řidič, srážce s rychlíkem však zabránil proražením závor (video zde).

Jak test prokázal, řidiči si na novinky musejí zvykat. Mnozí z nich nich nevěděli, jak na další semafor před přejezdem reagovat a podle zvyku zastavili až u závor.

„To je chyba. Podle dopravních pravidel musí řidiči před signálem dvou červených světel zastavit. Není určeno, že musí být jen třeba v okolí hasičských zbrojnic,“ vysvětlil Pavel Rakus z dopravního sdružení BESIP.

Tragédie ve Studénce

Pokud by se tento systém uplatnil, jeho výhodou by byly nízké náklady čítající desítky tisíc korun.

„Schvalovací proces by pak trval jen týdny, maximálně měsíce. Pak by se případně mohl rozšířit i na další nebezpečné přejezdy,“ dodal obchodní ředitel.

Zkoušku pozorně sledoval i Libor Tkáč ze Správy železniční dopravní cesty. „Uvidíme, jak se to osvědčí, ale obecně lze říci, že podporujeme vše, co napomůže větší bezpečnosti na přejezdech.“

Skeptický zůstával snad jen Vladimír Rákos ze Studénky, který místem náhodně procházel. „Obávám se, že to nepomůže, řidiči stejně budou podle zvyku jezdit až k závorám,“ konstatoval.

Přesně to se povedlo Jiřímu Majerovi z Příbora. Ačkoliv světla blikala, stejně je minul. „Neuvědomil jsem si to, nikde jinde jsem takový semafor před přejezdem neviděl,“ vysvětloval.

Studénka chystá ještě objížďku a billboardy

Starosta Studénky Lubomír Šobich považoval výsledky testování za nadějné. „Většina automobilů nakonec před světly zastavila. Pokud bude opatření úřady schváleno, tak instalaci semaforů podpoříme,“ naznačil.

Studénka chystá i další opatření, aby se loňské neštěstí už nikdy neopakovalo. Vedení města plánuje, že u přejezdu by nechalo postavit varovné billboardy. „Chtěli jsem tam záběr z nehody, ale to nám odborníky nebylo doporučeno,“ poznamenal místostarosta Studénky Petr Odchodnický.

Rovněž se připravuje objízdná trasa pro kamiony, do půlky května by radnice měla mít vyjádření firem, po jejímž katastru nové komunikace povede. A poté by začala výstavba podjezdu nebezpečného přejezdu.

Záběry tragické srážky pendolina a polského kamionu

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.