Nádraží v Havířově  - zajímavá architektura, nebo socialistická šeď?

Nádraží v Havířově - zajímavá architektura, nebo socialistická šeď? | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Pojďte čtyřicet let proti proudu času, vítejte na havířovském nádraží

  • 10
Malá exkurze do období, kdy Karel Gott sbíral první úspěchy, rodil se Socialistický svaz mládeže a Jaromír Jágr snad ještě ani nebyl v plánu, čeká návštěvníka nádražní haly v Havířově. Budova vystavěná v roce 1969 se prakticky nezměnila a její stav je více než žalostný.

 Je poledne. Vcházíme do téměř vylidněné nádražní haly v Havířově. Jsou tu dvě trafiky, záchody, zakouřené bistro. Do potravin si netroufáme vejít. Je tam stůl a pár židlí. Na nich sedí lidé bez práce, bez domova, bez peněz.

"Ta hala už dávno neplní svůj účel. Z nádraží je jenom zastávka. Měli by to zbourat," myslí si Hana Hoňková z Havířova.

"Možná by halu mohli opravit," myslí si zase Antonín Bartošík. "Mohla by vypadat jako pražské hlavní nádraží, jak jsem ho teď viděl v televizi," pokračuje. Pražské nádraží získalo moderní vzhled i funkci, změnilo se v nákupní centrum. "Kdyby se něco podobného podařilo Havířovu, možná by to nebylo špatné," přemýšlí Bartošík.

Vlakové nádraží Havířov

Nádraží zahájilo provoz 27. října 1969. V té době patřilo k nejmodernějším i mimo Moravskoslezský kraj. Stavba dráhy i s připojenými komunikacemi stála tehdy 139 milionů korun.

Před havířovským nádražím ještě dnes mohou cestující spatřit betonovou sochu od akademického sochaře Václava Uruby nazvanou Směrník. Z nádraží dojedete i do Ostravy-Svinova. Vlaky jezdí každou půl hodinu, cesta trvá pětadvacet minut.

Havířovskou radnici už před deseti lety kontaktovaly České dráhy s tím, že by před zdejším vlakovým nádražím ve spolupráci s městem vybudovaly něco jako centrální dopravní terminál. Do jednoho místa by soustředil vlakovou i autobusovou dopravu.

Halu, s jejíž správou mají železničáři potíže, by České dráhy modernizovaly, nebo zbouraly a místo ní by postavily halu novou. "Teprve nyní je jasnější, co by se s nádražím a prostranstvím před halou mohlo dít," říká tisková mluvčí havířovského magistrátu Eva Wojnarová. Jak dále uvádí, pravděpodobně se objevil možný zdroj peněz.

"Havířov s Českými dráhami stále jedná. Primátor Zdeněk Osmanczyk si však myslí, že by ta jednání měla být intenzivnější. Chce, aby se tu v budoucnu vytvořil moderní dopravní terminál, který by uspokojil obyvatele i návštěvníky města," sděluje mluvčí.

Havířovské nádraží nenabízí cestujícím žádné pohodlí..

Vestibul nádraží v Havířově vskutku nezapře dobu vzniku.

Havířovské nádraží při pohledu od autobusových zastávek.

Prostor před vlakovým nádražím chce město opravit a změnit. Už si nechalo vytvořit projekt s pracovním názvem "Dopravní terminál". "Před nádražím by mohl být parkovací dům, odstavná stání pro autobusy, odpočinková zóna pro cestující, studie připouští i vznik dvou komerčních objektů a polyfunkční dům," popisuje Wojnarová. Realizace by připadala v úvahu ve spolupráci se soukromým developerem.

Vestibul vlakového nádraží v Havířově.

S prosklenou nádražní halou je to komplikovanější. Je majetkem Českých drah. "Ve své době to bylo nadčasové dílo a zbourat ji by byla škoda," tvrdí architekt Karel Mokroš z havířovského odboru územního rozvoje. "Stálo by za to halu opravit, vyměnit skla, doplnit galerií," říká.

Vestibul vlakového nádraží v Havířově. (2011)
Vestibul vlakového nádraží v Havířově. (2011)

Plány na zvelebení nádražní haly existují už deset let.

Nádražní hala by také mohla být spojnicí pro pěší mezi městem a starým Šumbarkem. Dnes ale vypadá ošuntěle. Výhrady má i primátor města. "Když byla hala postavena, odpovídala požadavkům doby. Dnes je to jinak. Chce to změnu," dodává Zdeněk Osmanczyk.

,