Na konci června 2011 začal dlouho očekávaný soud s deseti obviněnými, většinou

Na konci června 2011 začal dlouho očekávaný soud s deseti obviněnými, většinou lidí ze stavebních společností. Přelíčení připomíná válku právníků, rozsudek padne nejdříve na podzim. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Kdyby Studénkou nejel vlak, pád mostu by nikoho nezabil, hájí se firma

  • 67
U soudu v Novém Jičíně ve středu po přestávce opět začalo projednávání železničního neštěstí ve Studénce, při které v srpnu 2008 zemřelo osm lidí. A v síni se řešilo mimo jiné i to, jestli má větší podíl na neštěstí chyba při stavbě mostu, nebo fakt, že pod ním v době pádu jel mezinárodní rychlík.

Mostní konstrukce se sesunula na velmi frekventovaný železniční tah mezi Ostravou a Olomoucí. To je určitě špatně. Ale kdyby stejným místem neprojížděl rychlík Comenius, nic moc strašného by se nestalo.

Nehoda rychlíku Comenius

Tragická železniční nehoda ve Studénce na Novojičínsku (8. srpna 2008)

8. srpna 2008 se před mezinárodní rychlík Comenius jedoucí z Krakova do Prahy zřítila konstrukce silničního mostu. Strojvedoucí ještě dokázal snížit rychlost ze zhruba 135 kilometrů na devadesátku, i tak ale byly následky tragické.

Na místě a v poté v nemocnicích zemřelo osm lidí, 95 cestujících se zranilo, mnozí s doživotními následky. Škoda byla vyčíslena na 177 milionů korun.
 

Tak vypadá v kostce jedna z verzí obhajoby obžalovaných ze zanedbání povinností při stavbě a zasunutí mostu na tratí. „Při pádu mostu se zranili dva lidé. Teprve až do konstrukce narazil vlak, tak umírali lidé,“ řekl Radek Ondruš, zmocněnec firmy Bögl a Krýsl, která měla na starosti zasunutí mostu.

Boris Motloch z ODS-Dopravní stavby Ostrava (nyní Eurovia) který stavbu pomáhal připravovat, řekl soudu, že v původním projektu se údajně s výlukou vlaků počítalo. Jednalo se podle něj o čtyřicet hodin a vyčleněny na to byly i finance.

„Jenže na poradě s Českými drahami, krajským úřadem coby investorem a dalšími, na které jsem byl, nebyla výluka objednána a dráhy řekly, že není nutná, protože se nestaví v průjezdném profilu,“ uvedl Motloch.

Hodina výluky = čtyřicet tisíc

Naopak inženýr železniční dopravy Českých drah Adam Svojanovský sdělil, že byl asi dva roky před neštěstím jen na jedné poradě, ale nevzpomíná si, že by někdo vznesl požadavek na výluku. „Já jsem jen nabídl, že je možná napěťová výluka, kdy se vypínají troleje. Ale to je jen kvůli ochraně dělníků pracujících blízko trolejí,“ řekl.

Uvedl, že podle jeho osobního názoru nebyla výluka ve Studénce nutná. Uvedl dva příklady dálničních mostů v Ostravě. Tam, kde se stavěly a přenášely nosné sloupy, se vlaky na určitý čas musely zastavit. Ale tam, kde se most nad tratí zasouval, jezdily vlaky bez omezení.

Právní zástupce firmy Bögl & Krýsl Radek Ondruš.

„A vše bylo bez problémů. Jenže ve Studénce to nebylo dobré. Posunovači od nás dokonce říkali, že pod tím mostem nechtějí jezdit, že to na ně spadne,“ konstatoval Svojanovský. Sdělil také, že hodina úplné výluky na hlavní trati přijde na čtyřicet tisíc korun.

Obhajoba zase oponovala, že i České dráhy musejí poznat míru rizika, a když se nad tratí zasouval most, tak odpovědní lidé měly přijmout opatření. „Teprve poté, co zemřelo osm lidí, tak jsou výluky u takových staveb automatické,“ poznamenal Ondruš.

Rozsudek? Někdy příště

Kdy posuzování viny jednoho z největších železničních neštěstí skončí, není jasné. Nehoda se stala před šesti a půl lety, soud začal v červnu 2011. Odhady se různí.

„Pokud se nestane něco nepředpokládaného, tak by letos mohl padnout rozsudek jak na Okresním soudu, tak i při odvolání u Krajského soudu,“ neztrácí naději obhájce Vladimír Ježek.

„To je hodně optimistické. Předpokládám, že letos věc určitě neskončí,“ reagoval Ondruš.

Soudní projednávání pokračuje v pátek, poté bude případ odročen. Obhajoba už nyní slibuje předvolání dalších svědků, například z Českých drah nebo SŽDC. Kdy padne rozsudek, tak není vůbec jasné.