Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Padají vám mosty jak hrušky. Vám taky, přeli se právníci o Studénce

  15:25aktualizováno  15:25
Po čtvrt roce pokračovalo u Okresního soudu v Novém Jičíně hledání viníka železničního neštěstí ve Studénce na Novojičínsku. Vypovídal znalec z oboru bezpečnosti práce, kterého si objednala firma Bögl & Krýsl. A došlo i na slovní přestřelku kvůli nedávnému pádu mostu ve Vilémově na Havlíčkobrodsku.

Kdo za to může? Soud stále rozplétá rozplétá železniční tragédii, která se stala před šesti roky. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Osudného 8. srpna 2008 najel mezinárodní rychlík Comenius do zřícené mostní konstrukce. Osm lidí zemřelo, přes devadesát jich bylo zraněno, někteří s doživotními následky.

Na lavici obžalovaných nakonec usedlo deset lidí, ponejvíce inženýrů ze dvou firem: ODS-Dopravní stavby Ostrava (nyní Eurovia), což byl zhotovitel stavby, a společnosti Bögl & Krýsl. Ta měla na starosti zasunutí mostní konstrukce. Právě při této práci se most sesunul na trať.

Soud trvá od června 2011 a změnil se ve slovní bitvu znalců najímaných jednotlivými stranami. Nyní vypovídal Petr Osička, znalec přes bezpečnost práce, jehož stanovisko si vyžádala firma Bögl & Krýsl. Právě jeho odbornost vyvolala hned na začátku pochybnosti, jestli může vůbec posoudit, kde byla příčina zřícení mostu.

Mostní konstrukce a podpěry, které podle znalců nebyly dostatečné. Snímek byl

Mostní konstrukce a podpěry, které podle znalců nebyly dostatečné. Snímek byl pořízen několik dnů před pádem mostu.

„Kdyby měl pan znalec na bezpečnost práce posuzovat, jestli měli dělníci na hlavě helmy, tak dobře, ale jak může posoudit statiku mostu? Navíc výpočty má špatně,“ začal Tibor Rovňák, obhájce jednoho z inženýrů firmy ODS-Dopravní stavby Ostrava.

I soudce měl pochybnosti. Nakonec však s výpovědí souhlasil. „Určitě mohu mnohé posuzovat, mám letité zkušenosti z inspektorátu práce. A ten řeší i tyto náležitosti,“ odvětil Osička.

Poté uvedl, že špatné byly například podpěry mostní konstrukce, tedy ta část, kterou měly na starosti Dopravní stavby. „Byly porušeny normy, podpěry byly náchylné ke klopení,“ konstatoval. Jako příklad uvedl, že mostní konstrukce se chovala jako deska položená na několika kuželkách.

Pak zdůraznil, že se o stavbu starali nekvalifikovaní lidé. Jiskru vášní zažehnul prohlášením, že nikdo z obžalovaných za zřícení mostu nemohl, ale k odpovědnosti by mělo být pohnáno celé tehdejší představenstvo ODS-Dopravních staveb Ostrava.

„Spojování Vilémova a Studénky? Hyenismus“

Dodal, že za stavbu byly odpovědné Dopravní stavby, nikoliv subdodavatel Bögl & Krýsl. Tam podle něj mohli být případně i nekvalifikovaní pracovníci.

„Je to stejné, jako kdyby letecká společnost nechala řídit letadlo nekvalifikovaného pilota a letadlo spadlo,“ konstatoval znalec Osička.

Tím naštval obhájce inženýrů z Dopravních staveb Petra Grobelného a začala výměna názorů s přesahem až do současných problémů.

„No, Bögl a Krýsl. Teď vám padají mosty jako hrušky na podzim,“ prohlásil Grobelný ve zjevné narážce na nedávný pád mostu ve Vilémově na Havlíčkobrodsku, kde zahynuli čtyři pracovníci zmíněné společnosti.

Právní zástupce firmy Bögl & Krýsl Radek Ondruš.

Právní zástupce firmy Bögl & Krýsl Radek Ondruš.

„A co Eurovia? Vám zase padají dva dálniční mosty v Ostravě,“ reagoval Ondruš s odkazem na problém s kvalitou stavby moravskoslezské části D1 (dříve označované jako D47).

To už soudce nevydržel a zasáhl: „Vraťte se k případu ve Studénce, na chodbě si potom můžete spočítat, kolik komu spadlo mostů.“

Ondruš z Bögl & Krýsl pak označil spojení těchto dvou případů za hyenismus. „Ve Vilémově jsme sami poškození, je to prostě nesmysl.“

Soudní jednání zdaleka nekončí. „Ještě se provádí další důkaz, pak možná budou další požadavky na dokazování. A záleží, jak vše vyhodnotí soud. Očekávám, že rozsudek na Okresním soudu by mohl padnout někdy ve druhé polovině příštího roku, případně na začátku roku 2016,“ konstatoval státní zástupce Aleš Kopal.

Soudce nakonec jednání odročil na listopad, kdy by měl vypovídat další znalec.

Autor:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.