Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úspory se s kulturou cestování nesnášejí. Změny v MHD vyvolaly polemiku

  7:49aktualizováno  7:49
Mnozí Ostravané i lidé, kteří do moravskoslezského krajského města dojíždějí za prací městskou hromadnou dopravou, jsou naštvaní na Dopravní podnik i radní města. Vyplývá to z reakcí čtenářů, kteří MF DNES napsali svůj názor na zrušení řady linek, změny tras i další úpravy platné od 3. března.
Napadení v tramvaji se stávají prakticky každý měsíc.

Napadení v tramvaji se stávají prakticky každý měsíc. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Rozzlobenost potvrdila i anketa na iDNES.cz. Do pondělního odpoledne hlasovalo téměř tisíc lidí. Z toho jen 57 uvedlo, že změny v dopravě jsou jim lhostejné, a 170 cestujícím nevadí, protože je nepocítili. Naopak 748 lidí dalo najevo, že jim změny komplikují cestování po městě (hlasovat ještě můžete níže v tomto textu). Důvodů je víc: méně linek i spojů, přetlak lidí ve vozech, nutnost častějšího přestupování a tím i delší doba cestování.

"Lidé se tlačí jako sardinky. Raději budu do práce jezdit autem," uvažuje Miroslav Krištof. "Jsem z toho otrávená, ale bohužel nemám auto, jinak bych jím jezdila do práce stejně jako všechny mé kolegyně," říká Iveta Hlůžová.

Tramvaje v centru Ostravy.

"Další změny. Kolikáté už?" ptá se Lubomír Burša. Stížnosti jsou podle něj k ničemu. "Jde totiž o jediné - o úspory. A ty se s požadavky na slušné cestování jaksi nesnášejí," míní.

Pravda je, že ostravské jízdné patří už delší dobu k nejdražším v zemi, přesto město téměř každý rok cenu dál zvyšuje, ale přitom zhoršuje přepravní služby - snižuje počty ujetých kilometrů. Argumentuje mimo jiné úbytkem cestujících. "Ročně klesá počet přepravných klientů asi o čtyři procenta," říká náměstek ostravského primátora Tomáš Sucharda, který má na starosti dopravu.

Náměstek: Udělám vše, aby se jízdné pro rok 2014 nezvyšovalo

Jenže právě neustálé zdražování jízdenek a omezování služeb vyhání stále více lidí do aut. Kam až chce tedy město zajít a co svým přístupem sleduje? Někteří zaměstnanci podniku se bojí nejhoršího. "Zdražování ani omezování služeb nám zákazníky nepřidá. Naopak. Město v tom bude pokračovat tak dlouho, než zjistí, že Dopravní podnik se mu nevyplatí, a bude služby objednávat u soukromých dopravců," míní jeden z řidičů.

Náměstek Sucharda oponuje. "Mým přáním je, a udělám pro to maximum, aby ceny jízdného pro příští rok zůstaly stejné." Razantní změny, ke kterým zatím Dopravní podnik přistoupil u tramvají a autobusů, byly podle něj nutné, protože náklady na dopravu rostou, ale příjmy města klesají. Ostrava dlouhá léta dotuje Dopravní podnik miliardou korun ročně (Brno dává 1,7 miliardy, Praha kolem 11 miliard).

"Snažíme se hledat úspory uvnitř Dopravního podniku tak, aby zvýšené náklady dopadly na cestující co nejméně. Rušili jsme nevyužité spoje. Nemáme peníze na to, aby jezdily prázdné vozy," říká Sucharda. Slibuje ale, že experti na dopravu stížnosti na změny vyhodnotí, a pokud uznají potřebu úprav, pak by se jich lidé mohli dočkat se zavedením letního jízdního řádu nebo na podzim.

Jak vnímáte změny v ostravské MHD?

celkem hlasů: 2160

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 15. dubna 2013. Anketa je uzavřena.

Komplikují mi cestování po městě. 1694
Nevadí mi, ani jsem je nepocítil/a. 342
Jsou mi lhostejné. 124

Na podzimní termín město odsune i změny v trolejbusové dopravě původně plánované na léto. "Rekonstrukce prostor před hlavním nádražím si totiž vyžádá výluku trolejbusové dopravy, která potrvá od května nejdéle čtyři měsíce. Až pak přistoupíme k optimalizaci trolejbusové dopravy. I tam musíme hledat úspory, ale změny nebudou tak velké jako v tramvajové a autobusové dopravě. Některé spoje omezíme, ale naopak prodloužíme linku na Novou Karolinu," říká Sucharda s tím, že město v posledních letech investovalo do zkvalitnění dopravy ve městě stamiliony.

Ostravě i kraji scházejí stamiliony korun

Připomněl třeba rekonstrukci Svinovských mostů, výstavbu přestupní zastávky Karolina nebo terminálu Hranečník.

Úsporné změny v dopravě jsou podle radního nutnou reakcí na to, že regionu letos výrazně klesly příjmy. "Ostravě o 200 milionů, krajskému úřadu o 240 milionů korun. V regionu tak chybí skoro půl miliardy. I proto dochází ke změnám v jízdních řádech všech dopravců," upozornil Sucharda.

Podotkl, že změny v Ostravě se sice dotkly zvyklostí řady lidí a nesou s sebou i negativní reakce, ale domnívá se, že situace se postupně zklidňuje. "Odbor dopravy dostal v poslední době jen necelé dvě stovky podnětů - stížností i pochval. Z toho však plné dvě třetiny přišly ještě před zavedením změn. Z toho vyvozuji, že lidé změny akceptují," dodal.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.