Úspory se s kulturou cestování nesnášejí. Změny v MHD vyvolaly polemiku

  7:49
Mnozí Ostravané i lidé, kteří do moravskoslezského krajského města dojíždějí za prací městskou hromadnou dopravou, jsou naštvaní na Dopravní podnik i radní města. Vyplývá to z reakcí čtenářů, kteří MF DNES napsali svůj názor na zrušení řady linek, změny tras i další úpravy platné od 3. března.
Napadení v tramvaji se stávají prakticky každý měsíc.

Napadení v tramvaji se stávají prakticky každý měsíc. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Rozzlobenost potvrdila i anketa na iDNES.cz. Do pondělního odpoledne hlasovalo téměř tisíc lidí. Z toho jen 57 uvedlo, že změny v dopravě jsou jim lhostejné, a 170 cestujícím nevadí, protože je nepocítili. Naopak 748 lidí dalo najevo, že jim změny komplikují cestování po městě (hlasovat ještě můžete níže v tomto textu). Důvodů je víc: méně linek i spojů, přetlak lidí ve vozech, nutnost častějšího přestupování a tím i delší doba cestování.

"Lidé se tlačí jako sardinky. Raději budu do práce jezdit autem," uvažuje Miroslav Krištof. "Jsem z toho otrávená, ale bohužel nemám auto, jinak bych jím jezdila do práce stejně jako všechny mé kolegyně," říká Iveta Hlůžová.

Tramvaje v centru Ostravy.

"Další změny. Kolikáté už?" ptá se Lubomír Burša. Stížnosti jsou podle něj k ničemu. "Jde totiž o jediné - o úspory. A ty se s požadavky na slušné cestování jaksi nesnášejí," míní.

Pravda je, že ostravské jízdné patří už delší dobu k nejdražším v zemi, přesto město téměř každý rok cenu dál zvyšuje, ale přitom zhoršuje přepravní služby - snižuje počty ujetých kilometrů. Argumentuje mimo jiné úbytkem cestujících. "Ročně klesá počet přepravných klientů asi o čtyři procenta," říká náměstek ostravského primátora Tomáš Sucharda, který má na starosti dopravu.

Náměstek: Udělám vše, aby se jízdné pro rok 2014 nezvyšovalo

Jenže právě neustálé zdražování jízdenek a omezování služeb vyhání stále více lidí do aut. Kam až chce tedy město zajít a co svým přístupem sleduje? Někteří zaměstnanci podniku se bojí nejhoršího. "Zdražování ani omezování služeb nám zákazníky nepřidá. Naopak. Město v tom bude pokračovat tak dlouho, než zjistí, že Dopravní podnik se mu nevyplatí, a bude služby objednávat u soukromých dopravců," míní jeden z řidičů.

Náměstek Sucharda oponuje. "Mým přáním je, a udělám pro to maximum, aby ceny jízdného pro příští rok zůstaly stejné." Razantní změny, ke kterým zatím Dopravní podnik přistoupil u tramvají a autobusů, byly podle něj nutné, protože náklady na dopravu rostou, ale příjmy města klesají. Ostrava dlouhá léta dotuje Dopravní podnik miliardou korun ročně (Brno dává 1,7 miliardy, Praha kolem 11 miliard).

"Snažíme se hledat úspory uvnitř Dopravního podniku tak, aby zvýšené náklady dopadly na cestující co nejméně. Rušili jsme nevyužité spoje. Nemáme peníze na to, aby jezdily prázdné vozy," říká Sucharda. Slibuje ale, že experti na dopravu stížnosti na změny vyhodnotí, a pokud uznají potřebu úprav, pak by se jich lidé mohli dočkat se zavedením letního jízdního řádu nebo na podzim.

Jak vnímáte změny v ostravské MHD?

celkem hlasů: 2160

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 15. dubna 2013. Anketa je uzavřena.

Komplikují mi cestování po městě.
Komplikují mi cestování po městě. 1694
Nevadí mi, ani jsem je nepocítil/a.
Nevadí mi, ani jsem je nepocítil/a. 342
Jsou mi lhostejné.
Jsou mi lhostejné. 124

Na podzimní termín město odsune i změny v trolejbusové dopravě původně plánované na léto. "Rekonstrukce prostor před hlavním nádražím si totiž vyžádá výluku trolejbusové dopravy, která potrvá od května nejdéle čtyři měsíce. Až pak přistoupíme k optimalizaci trolejbusové dopravy. I tam musíme hledat úspory, ale změny nebudou tak velké jako v tramvajové a autobusové dopravě. Některé spoje omezíme, ale naopak prodloužíme linku na Novou Karolinu," říká Sucharda s tím, že město v posledních letech investovalo do zkvalitnění dopravy ve městě stamiliony.

Ostravě i kraji scházejí stamiliony korun

Připomněl třeba rekonstrukci Svinovských mostů, výstavbu přestupní zastávky Karolina nebo terminálu Hranečník.

Úsporné změny v dopravě jsou podle radního nutnou reakcí na to, že regionu letos výrazně klesly příjmy. "Ostravě o 200 milionů, krajskému úřadu o 240 milionů korun. V regionu tak chybí skoro půl miliardy. I proto dochází ke změnám v jízdních řádech všech dopravců," upozornil Sucharda.

Podotkl, že změny v Ostravě se sice dotkly zvyklostí řady lidí a nesou s sebou i negativní reakce, ale domnívá se, že situace se postupně zklidňuje. "Odbor dopravy dostal v poslední době jen necelé dvě stovky podnětů - stížností i pochval. Z toho však plné dvě třetiny přišly ještě před zavedením změn. Z toho vyvozuji, že lidé změny akceptují," dodal.

  • Nejčtenější

Budějovice odvrací i druhý mečbol, Litvínov vyfoukl Kometě třetí bod

24. března 2024  16:50,  aktualizováno  21:11

Zatímco Pardubice se Spartou už odpočívají, zbývající dvě čtvrtfinálové série se potáhnou minimálně...

Budějovice potřetí porazily Třinec, sérii rozsekne až sedmý duel. Litvínov jde dál

26. března 2024  17:15,  aktualizováno  22:41

Čtvrtfinálová série Třince proti Českým Budějovicím zůstává po šesti zápasech vyrovnaná. Oceláři ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinec - Budějovice 2:0. Obhájce titulu obstál a odvrátil historickou prohru

28. března 2024  16:45,  aktualizováno  21:42

Třinečtí hokejisté vyhráli 14. sérii play off v řadě a zamezili historickému obratu Českých...

Kometa v Litvínově srovnala sérii, Třinec nevyužil mečbol v Budějovicích

22. března 2024  16:50,  aktualizováno  21:26

Čtvrtými zápasy pokračovalo čtvrtfinále play off hokejové extraligy. Třinec si mohl zajistit postup...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všichni odejdeme. Možná až do Evropy. Ukrajinci z frontových měst řeší, co dál

21. března 2024

Premium Fronta se blíží. A ve městech, které jsou jí na dosah, žijí statisíce Ukrajinců. Jak blízkost bojů...

Třinec se zvedl v pravý čas a ve čtvrtfinále odvrátil předčasný konec sezony

29. března 2024  10:27

Obhájci titulu, třinečtí hokejisté, jsou pošesté za sebou v semifinále extraligy. V něm je čeká...

Měli bychom zastavit vývoz šrotu. Brzy to bude klíčová otázka, varuje šéf ocelářů

29. března 2024

Premium Ocelářské a hutní firmy prožívají jednu z největších krizí v historii. Vedle odstavené prvovýroby v...

Třinec se vyvaroval nemožného. Obhájci „ufackovali“ gól a Mazanec si oddechl

28. března 2024  21:58

Třinec v sedmém čtvrtfinálovém utkání porazil hokejisty Českých Budějovic 2:0. Celkově vyhrál 4:3...

Třinec - Budějovice 2:0. Obhájce titulu obstál a odvrátil historickou prohru

28. března 2024  16:45,  aktualizováno  21:42

Třinečtí hokejisté vyhráli 14. sérii play off v řadě a zamezili historickému obratu Českých...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...