Tunel na modernizované železniční trati z Ostravy na Slovensko se začal stavět v roce 2006 a propadl se ráno 15. listopadu 2009. Kráter se postupně rozšiřoval až do délky 150 metrů, obec proto evakuovala rodinu z nejbližšího domu. Poničeny byly dva stožáry, poškozený zůstal i vodovod.
České dráhy rovněž několikrát přerušily provoz na velmi frekventované trati mezi Ostravou a Žilinou, protože nadloží bylo nestabilní a ohrožovalo i nedaleký starý tunel, kterým projížděly vlaky.
Stavba nového tunelu o délce asi šest set metrů se téměř o dva roky protáhla. Policie zahájila vyšetřování, v podezření bylo několik lidí ze stavební společnosti Subterra.
Atmosféra na místě sesuvu několik hodin po události v listopadu 2009
15. listopadu 2009 |
"Zjišťovali jsme, zda někdo nepochybil, jestli se propadu nedalo zabránit, případně předejít," konstatoval mluvčí frýdecko-místecké policie Vlastimil Starzyk.
Dodal, že vyšetřování bylo velmi složité, hlavní slovo měli znalci. A na základě jejich posudků pak padlo rozhodnutí případ odložit. "Znalci jednoznačně prokázali, že sesuv nastal jedině v důsledku nepředvídatelných dlouhotrvajících dešťů, vinou čehož se půda podmáčela a nadloží se dalo do pohybu. Trestný čin se nestal," uvedl policejní mluvčí.
Mluvčí společnosti Subterra Vladislav Beneš ukončení policejního vyšetřování přivítal. "Závěry potvrdily náš postoj. Od začátku jsme věřili, že na vině nebylo pochybení některého z našich pracovníků. Jednalo se o náhlý a nepředvídatelný posuv masivu," řekl ČTK Beneš.